Podľa slov generálneho riaditeľa Tesco Stores pre ČR a SR Davida Turnera, už aj v tomto roku prežívali spotrebitelia po náraste spotrebných daní ťažké časy a proces zvyšovania cien, ktorý ešte nie je ukončený, určite pocíti maloobchod aj v roku 2004. Napriek tomu očakáva táto spoločnosť, ktorá je lídrom na trhu, aj v budúcom roku nárast obratu.
Výsledky, ktoré dosiahnu najvýznamnejší obchodníci ku koncu tohto roka, zrejme veľmi nezamiešajú poradím v rebríčku Top 10 obchodu v porovnaní s vlaňajškom. Medzi prvými desiatimi spoločnosťami stále ostáva šesť nadnárodných a štyri domáce subjekty. "Možno dôjde k zmenám v poradí medzi tuzemskými subjektmi," vraví Ľ. Drahovský. Významnou zmenou v tomto roku bolo zníženie predajnej plochy hypermarketov, pričom v tomto trende plánujú reťazce pokračovať.
V polovici budúceho roka sa očakáva príchod reťazca Lidl, ktorý už tento rok otváral diskontné predajne v ČR. Do dvoch rokov sa pravdepodobne dostane do prvej desiatky najvýznamnejších obchodníkov v SR. "Strategicky sa rozhodlo, že na Slovensku vyrastie dvadsať predajní Lidl. Podľa všetkého nástup tohto reťazca na slovenský trh bude rovnako razantný ako v Česku," tvrdí Ľ. Drahovský. Hoci sa obchodníci obávajú tejto siete, ktorá si získava spotrebiteľov najmä nízkymi cenami, podľa Ľ. Drahovského obavy nie sú príliš na mieste. Strach totiž mali predajcovia aj pred otváraním prevádzok Kaufland. "Nielen hypermarkety, ale aj zahraniční prevádzkovatelia supermarketov a slovenskí obchodníci však pri Kauflande obstáli," dodáva.
Vstup do EÚ obchodníkom nespôsobí šok
Slovenský obchod nemôže na vstupe Slovenska do EÚ prerobiť, ale iba zarobiť. Tvrdí to predseda sekcie obchodu Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory Adrián Ďurček. Podľa neho po odstránení colných prekážok získajú predajne v SR viac zákazníkov z okolitých krajín, zjednodušia sa dodávateľsko-odberateľské vzťahy a stúpne aj počet dodávateľov. Ľ. Drahovský z agentúry pre prieskum trhu Terno odhaduje, že vstup SR do únie prispeje k spestreniu sortimentovej skladby v obchodoch. Po implementácii európskych noriem by sa mal zlepšiť systém predaja, služieb a komunikácie so zákazníkmi, ale aj kontrola tovarov a ochrana spotrebiteľa. Podľa A. Ďurčeka sú parametre obchodu v SR už dnes porovnateľné s parametrami v Rakúsku či iných krajinách EÚ. "Internacionalizácia prebehla v slovenskom obchode oveľa rýchlejšie ako v iných sektoroch hospodárstva, takže obchod už istým spôsobom v únii je," dopĺňa Ľ. Drahovský. Podľa obchodníkov prišla obchodná kultúra z vyspelej Európy na slovenský trh s expanziou medzinárodných sietí. Preto si myslia, že vstup Slovenska do EÚ v oblasti obchodu im nespôsobí šok, dôjde len k miernemu skvalitneniu obchodného prostredia.Rebríček Top 10 firiem potravinárskeho obchodu SR | ||||
Obrat v roku 2002 (mld. Sk) |
Obrat v roku 2001 (mld. Sk) |
Zastúpenie potravín (%) | ||
1. |
Tesco Stores SR |
16,5* |
14,6* |
45 |
2. |
Metro Cash & Carry Slovakia |
10,9 |
8,51 |
75 |
3. |
Billa |
8,2 |
6,2 |
75 |
4. |
Kaufland SK |
7,0* |
3,9* |
70 |
5. |
Carrefour SK |
6,5* |
4,0* |
40 |
6. |
Ahold Retail Slovakia |
4,5* |
–- |
40 |
7. |
M-Market |
4,35 |
3,6 |
94 |
8. |
Prima Zdroj Holding |
4,05 |
4,1 |
92 |
9. |
Labaš |
3,1 |
2,54 |
98 |
10. |
Tabak Barczi |
2,89 |
2,29 |
0 |
Zdroj: Terno |