StoryEditor

Americké značky si udržali prvenstvo

30.07.2003, 00:00

Americké obchodné značky si stále udržiavajú svoje postavenie na svetovom trhu a väčšine sa podarilo zvýšiť svoju hodnotu. Vynikajúce výsledky na medzinárodných trhoch pomohli vykompenzovať problémy spoločností na domácom trhu. Pravdou je, že na rozdiel od protiamerických nálad počas vojny v Iraku spotrebitelia všade vo svete naďalej kupujú tovar označený Made in USA. Doterajšie skúsenosti naznačujú, že populárne produkty a služby renomovaných firiem sa predávajú spôsobom, ktorému spotrebitelia rozumejú a zmierňujú pochybnosti z dominancie USA.
Ako informuje týždenník BusinessWeek, podľa nedávneho prieskumu verejnej mienky, na ktorom sa zúčastnilo 16 tis. ľudí z 20 krajín a teritórií pod kontrolou palestínskej samosprávy, sa postoj k USA výrazne zhoršil. Najmiernejší pokles počtu ľudí s pozitívnym postojom k USA o 5 % zaznamenala Británia (zo 75 na 70 %), o niečo väčší o 10 % (zo 70 na 60 %) nastal v Taliansku, v Nemecku o 16 % (z 61 na 45 %) a najvýraznejšie zhoršenie o 20 % nastalo vo Francúzsku (z 63 na 43 %). Priaznivý postoj k USA naproti tomu malo len 46 % Indonézanov, 25 % Rusov a len 1 % obyvateľov Jordánska. Tento vývoj však ani napriek medializovaným bojkotom nezasiahol do predaja amerických značiek. Napríklad v Egypte síce na začiatku vojny v Iraku klesol predaj v reštauráciách McDonald's, no služba donášky do domu vzrástla.
Keď teroristické útoky 11. septembra vyvolali obavy, že svet sa v dôsledku technológií stal nebezpečnejším miestom pre život, mnohí spotrebitelia sa vrátili k produktom, ktoré pokladali za dôverne známe. Inými slovami, v oblastiach, kde americké značky konkurujú domácim, majú lokálne produkty prevahu. Na svetovom trhu, kde jediné percento môže znamenať rozdiel medzi dobrým a zlým rokom spoločnosti, je možnosť odklonu spotrebiteľov dôvodom na obavy. Na druhej strane si však spotrebitelia po celom svete len zriedka uvedomujú geografický pôvod kupovanej značky a mnohé sa už natoľko udomácnili, že prepadnú geopolitickým sitom.
Okrem toho aj spotrebitelia v krajinách, ktoré odmietajú zahraničnú politiku USA alebo kultúrne či sociálne zvyklosti, prijímajú americké ideály: slobodu, slobodné vyjadrovanie a technologický pokrok. Tento postoj hrá v prospech značiek, ktoré sú najčastejšie spájané s Amerikou. Mnohé spoločnosti preto svoju identitu nezlučujú s USA, ale predstavujú sa ako občania sveta. Zamestnávajú ľudí z rozličných kútov sveta, ktorí sú v každodennom kontakte s klientmi. Nové prieskumy verejnej mienky dokazujú, že spotrebitelia sa z času na čas preorientujú na domáce značky, no väčšina uznáva prínos globalizácie vo forme väčšieho výberu.
Spoločnosti si však musia uvedomiť, že prístup spotrebiteľov k aktuálnym informáciám prostredníctvom satelitu a internetu pomáha udržiavať ich dobrú reputáciu. A práve to je v súčasnosti dôležitejšie než kedykoľvek predtým. Firmy, ktoré zneužívajú zamestnancov, znečisťujú životné prostredie alebo ťažia zo svojej činnosti v zahraničí bez ohľadu na lokálnu ekonomiku, musia počítať s nepriateľstvom spotrebiteľov, a to nezávisle od svojho pôvodu. Navyše majú oveľa lepšie možnosti, keďže sú v užšom kontakte so spotrebiteľmi než veľvyslanci a politici. Spoločnosti môžu pracovať oveľa pružnejšie a disponujú väčšou dôveryhodnosťou než americká vláda.

Najhodnotnejšie značky sveta (v mld. USD)

Por.

Značka

Hodnota

1

Coca-Cola

70,45

2

Microsoft

65,17

3

IBM

51,77

4

GE

42,34

5

Intel

31,11

6

Nokia

29,44

7

Disney

28,04

8

McDonald's

24,70

9

Marlboro

22,18

10

Mercedes

21,37

Zdroj: BusinessWeek

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
19. apríl 2024 01:13