Škôlka zadarmo
Alfou a omegou výučby po novom už nemajú byť ministerstvom predpísané osnovy, ale rámcové vzdelávacie programy. Tie určia základný rozsah znalostí, ktoré majú žiaci ovládať. V modernom českom školstve nemajú deti memorovať kopy faktov a dátumov, ale veci sa majú učiť v súvislostiach. Tak má, napríklad, zmiznúť z rozvrhov dejepis, zemepis či občianska náuka a namiesto nich budú tematické celky Človek a príroda alebo Človek a svet.
Nová má byť aj maturita. Od roku 2008 sa má deliť na dve časti - za jednu preberie zodpovednosť štát, druhá bude v kompetencii školy. Zmeniť by sa malo hodnotenie žiakov. Za svoje výkony by nemali dostávať iba známky, ale učitelia by ich mohli hodnotiť slovne, alebo skombinovať oba systémy. Viacročné gymnáziá majú byť rozdelené na dva stupne. Pri prechode do posledných štyroch ročníkov by žiaci museli skladať prijímacie skúšky. Na vyšších odborných školách majú študenti naďalej platiť školné.
Priaznivá správa sa týka materských škôl. Posledný rok predškolskej výchovy by mal byť zadarmo. Ministerstvo si od toho sľubuje, že aj nemajetné rodiny, najmä rómske, pošlú deti do materskej školy. Tak by pred nástupom do prvého ročníka základnej školy získali základné hygienické a sociálne návyky. Táto motivácia však možno nebude dostatočná. Materská škola stojí rodičov mesačne okolo tristo korún, ale stravovanie dieťaťa stojí rovnako. A obedy zadarmo nebudú ani podľa nového zákona. Nespokojné s týmto bodom zákona sú kraje, ktoré budú musieť posledný rok predškolskej výchovy financovať zo svojho rozpočtu.
Chýbajú peniaze
Prvoradým problémom českého školstva sú financie. V čase, keď včera debatovali o zákone poslanci, išiel centrom Prahy sprievod vysokoškolských študentov a pedagógov, ktorí žiadajú od štátu, aby viac investoval do vysokého školstva. Univerzitám chýba základné vybavenie a financie na chod škôl. Česká republika vynakladá na vysoké školstvo iba 0,8 percenta HDP, zatiaľ čo krajiny Európskej únie v priemere 1,5 percenta.
Peniaze chýbajú aj pedagógom, ktorí by mali dostať 13. plat v desaťpercentnej výške mesačnej mzdy. Lenže ministerstvu na to chýba 450 miliónov korún. Podľa nových 16-triednych tabuliek učitelia poskočili až o tri stupne vyššie a ich mzdy sú nad priemerom mesačnej mzdy v ČR. Peniaze na mzdy však rezort dostal z rozpočtu podľa republikového priemeru.
Vražda a šikanovanie
Na zlepšenie českého školstva nestačia len vládne zámery a dokonca ani financie. Ako vždy, veľa záleží na ľuďoch. A práve z tohto pohľadu zažíva rezort hlbokú krízu. Pred dvoma mesiacmi 16-ročný učeň dobodal na smrť učiteľa vo Svitavách. Vraj preto, že majster na ňom "sedel". Česká televízia odhalila ďalšiu kauzu, keď odvysielala amatérske videozábery, ktoré už niekoľko mesiacov kolovali medzi mladými v Brne. Desať učňov na záberoch šikanuje svojho majstra - bránia mu vyjsť z triedy, rozopínajú mu košeľu, postrkávajú ho a podobne. Ako to skončilo? Učiteľ opustil školu a stal sa nezamestnaným, "vtipálkom" udelila škola riaditeľské pokarhanie a niektorých z nich podmienečne vylúčila. Kríza zašla už priďaleko pre učiteľské odbory, ktoré žiadajú, aby pedagógovia mali štatút verejného činiteľa. Iba tak môžu vraj čeliť vzrastajúcej brutalite zo strany žiakov.
Násilie je realitou aj medzi samotnými žiakmi. Médiá nedávno informovali o otrasnom prípade, kedy sa obeťou stal prvák. Jeho štyria spolužiaci ho vo februári položili na lavicu, ostrihali mu vlasy a obočie a potom ho zbili tak, že skončil v nemocnici s otrasom mozgu. Podľa odborníkov sa na českých školách každý druhý žiak stretol s násilím zo strany spolužiakov. "Šikanovanie zažíva 41 percent všetkých detí a 90 percent pedagógov jeho prejavy ani nevie rozoznať," citoval denník MF Dnes Michala Kolářa, ktorý je autorom výskumu mapujúceho násilie medzi deťmi na školách. Právnici rodičom postihnutých detí radia, aby v takom prípade zažalovali školu, ktorá šikanovaniu nezabránila.
Na riešenie týchto problémov modernizačný školský zákon nemyslí. Klauzuly na ochranu pedagógov, ale i žiakov, však doňho možno dostanú poslanci.