StoryEditor

eGovernment: Za susednými krajinami zaostávame

26.06.2003, 00:00
Takmer polovica občanov si myslí, že v oblasti eGovernmentu a poskytovania služieb s ním spojených Slovensko zaostáva. Vyplýva to z prieskumu, ktorý na diskusii Slovenské politické strany a eGovernment prezentovalo občianske združenie Partnerstvá pre prosperitu.
Občania majú záujem elektronicky podávať daňové priznania, platiť poplatky, podávať prihlášky na vysoké školy či rôznym spôsobom komunikovať s úradmi. Zatiaľ však na to nemajú možnosti. Prítomní predstavitelia politických strán priznali, že budovanie eGovernmentu zatiaľ je stále skôr formálnou prioritou ako realizovaným projektom. Jedným z kľúčových dokumentov v tejto oblasti je Stratégia informatizácie spoločnosti v podmienkach SR. Tú pôvodne pripravovalo ministerstvo školstva, po zmene kompetenčného zákona dostalo za úlohu predložiť tento dokument ministerstvo dopravy. Kompetencie v oblasti informatizácie sú roztrúsené medzi viaceré rezorty. V koncepcii je pripravovaná funkcia splnomocnenca, ktorý by mal za vládu centralizovať kroky týkajúce sa informatizácie spoločnosti. Poslanci Stanislav Janiš (SDKÚ) a Maroš Kondrót (Smer) vnímajú tento post ako medzikrok k vytvoreniu samostatného rezortu. Minimálne v tomto volebnom období je však podobný návrh nepriechodný.
Na Slovensku už funguje zopár projektov eGovernmentu. Úspešný je verejný informačný portál pre samosprávy mesto.sk ako prvý projekt regionálneho eGovernment na Slovensku, ktorý je súčasťou akčného plánu eEurope+ a eSlovakia. V apríli Úrad vlády SR sprístupnil na internetovej adrese www.obcan.sk svoj nový verejný informačný portál, ktorého cieľom je zrýchliť a zmodernizovať komunikáciu občanov s orgánmi verejnej správy. Prostredníctvom portálu obcan.sk môžu občania získať informácie o fungovaní orgánov verejnej správy, dozvedieť sa o tom, aké druhy služieb im tieto orgány môžu poskytnúť. V elektronickej podobe majú možnosť získať niektoré potrebné tlačivá.
V budúcnosti aj elektronické občianske preukazy

Zhovárame sa so štátnym tajomníkom Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Branislavom Opaterným.

eGovernment sa stáva pomaly kultovým slovom. Čo presne znamená?
- Je to možnosť kontaktu občana so štátom a s jeho orgánmi kedykoľvek a kdekoľvek.
Politici radi prezentujú, aká je pre nich priorita budovanie informačnej spoločnosti. Ako hodnotíte to, čo sa v oblasti rozvoja eGovernmentu za posledné roky spravilo?
- K istému pokroku došlo. Máme nový vládny portál obcan.sk. Je pripravená stratégia, v najbližších týždňoch čakáme na jej schválenie.
Je to dôvod na spokojnosť?
- Kriticky treba povedať, že v porovnaní s okolitými krajinami - Českom, Maďarskom - sme pozadu.
Môžete konkretizovať najbližšie pripravované koncepčné kroky?
- Súčasťou pripravovanej stratégie bude akčný plán, na ktorý budeme požadovať finančné prostriedky. Patria sem projekty zjednotenia registrov, elektronické občianske preukazy a ďalšie. Začneme jednoduchšími a lacnejšími riešeniami, ktoré občania pocítia čo najrýchlejšie, napr. tlačivá a formuláre na internete.
O rok vstúpime do EÚ, je to časový horizont, kedy by sme mohli mať elektronické občianske preukazy?
- Všetko závisí od financií. Radi by sme, keby pilotný projekt bol spustený v priebehu dvoch rokov. Vydanie čipových kariet je pomerne lacná záležitosť, dôležité je skôr to, ktoré databázy sa nám podarí na to napojiť.
Aká je potom možnosť realizácie elektronických volieb?
- Je to skôr filozofická otázka. Niežeby to technológia neumožňovala, vo svete sú s tým aj praktické skúsenosti, ale nemyslím si, že u nás v strednej Európe by to bolo historicky odôvodnené. Keby bola spoločenská vôľa, nemáme problém technologicky to pripraviť.

Kde využívajú občania SR počítač? (v %)
v práci

26,7

doma

25,6

v škole

10,6

kaviareň, klub

6,5

nevyužíva počítač

52

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/publicistika, menuAlias = publicistika, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
18. apríl 2024 15:42