Úsilie belgických podnikateľov Etienna Davignona a Mauricea Lippensa prebudovať regionálnu leteckú spoločnosť Delta Air Transport (DAT) na nové národné aerolínie utrpelo ťažký úder. Bruselský obchodný súd totiž prekvapujúco zamietol predĺženie ochrany bývalého finančného centra Sabeny (SIC) pred veriteľmi. SIC spravuje dlhy Sabeny vo výške približne 111 mil. eur, ktoré prešli na dcérsku spoločnosť DAT. Podľa podnikateľského projektu E. Davignona a M. Lippensa mala byť približne polovica dlhov odpustená a druhá polovica sa mala zmeniť na podiely v DAT. Súd má očividne výhrady k plánu a pri zvažovaní záujmov veriteľov a investorov sa postavil na stranu veriteľov. Ďalší osud DAT teraz leží v rukách viac než 50 veriteľov, no ak len časť z nich bude trvať na svojich požiadavkách, nemá DAT žiadnu šancu. Právnici SIC síce oznámili úmysel napadnúť rozhodnutie na odvolacom súde, ale ani v prípade, že táto inštancia predĺži ochranu o niekoľko týždňov, nie je projekt "mini-Sabeny" zachránený. Spoločnosť má totiž stále nedostatok súkromného kapitálu, ktorý by umožnil DAT nový štart. Ako informoval nemecký denník Frankfurter Allgemeine Zeitung, E. Davignon a M. Lippens síce v predchádzajúcich týždňoch získali prísľub súkromných belgických spoločností približne na 200 mil. eur, koľko z nich však svoj sľub aj splní, nie je jasné. Niektoré podniky sa totiž už pred rozhodnutím obchodného súdu dištancovali od svojich prísľubov a teraz, keď obchodný súd rozhodol, odstúpia zrejme aj ďalší investori. Úspešný štart DAT okrem otázneho postoja veriteľov ohrozujú aj vysoké lízingové splátky lietadiel, preto obaja podnikatelia rokujú o znížení splátok, a to minimálne o 40 %. Okrem toho musí DAT najneskôr v marci 2002 splatiť štátnu pomoc vo výške 125 mil. eur za trhových podmienok. Keďže ďalšia podpora štátu už nie je možná, regionálna vláda Flámska odmietla prevziať v DAT rovnako veľký podiel ako valónska vláda. Navyše Európska komisia určite pozorne preverí finančný koncept z hľadiska zakázanej štátnej pomoci.