StoryEditor

Autora diela sa nie vždy podarí určiť

04.12.2003, 23:00
Trh s umeleckými predmetmi je často nevyspytateľný. Kým jeden umelec je žiadaný, iný sa pohybuje okolo priemeru. Tým, čo do veľkej miery určuje cenu, je najmä meno autora. No nie vždy sa podarí určiť konkrétneho umelca.

Trh s umeleckými predmetmi je často nevyspytateľný. Kým jeden umelec je žiadaný, iný sa pohybuje okolo priemeru. Tým, čo do veľkej miery určuje cenu, je najmä meno autora. No nie vždy sa podarí určiť konkrétneho umelca. "Niektoré diela starého európskeho umenia sa v aukčných katalógoch uvádzajú ako práce neznámych maliarov. Ich presné určenie totiž nie je uskutočniteľné," myslí si Nina Gažovičová z aukčnej spoločnosti Soga.
Znalecká expertíza takého obrazu alebo sochy dovoľuje stanoviť len štýlové určenie, napríklad barok a bližšie časové umiestnenie. Ďalšími údajmi môže byť zemepisné určenie, alebo stanovenie príslušnosti k istému umeleckému okruhu, umeleckej škole alebo konkrétnemu umelcovi. Aj tieto informácie sú však cenné, hlavne keď sa zberateľ orientuje na úzky segment.
Pri katalógovom údaji o autorovi diela býva niekedy poznámka "pripisované". Znamená to, že autor diela sa nedá so stopercentnou istotou potvrdiť, veľa dôvodov a indícií však svedčí o tom, že sa môže ísť o toho dotyčného autora. Najčastejšie sa táto výhrada používa v prípade, keď dielo nie je signované. Pri neoznačených dielach starého umenia je to dokonca úzusom. V každom prípade by sa takéto hodnotenie malo nejakým spôsobom odraziť v rádovo nižšej cene diela v porovnaní s podpísanými prácami autora. "Odporúčam, aby takéto diela kupovali len skúsení zberatelia," uviedla Gažovičová, podľa ktorej existuje riziko, že autorom bude niekto iný, kto nemá také renomé, ako autor, ktorému sa dielo pripisuje.
Do aukčného obchodu sa dostávajú aj diela s poznámkou, že ide o dielenskú prácu. V minulosti sa totiž maliar či sochár považoval len za remeselníka svojho druhu. V stredoveku či renesancii sa preto nepovažovalo za nič neobvyklé, keď si úspešný maliar, ktorý bol zavalený objednávkami, zriadil dielňu. V nej jeho pomocníci, často budúci vynikajúci maliari, produkovali obrazy. Majster iba dodával základnú koncepciu. "Niekedy možno niekoľko ťahov štetca a signatúru," vysvetľuje Gažovičová. Ceny týchto diel sú spravidla nižšie než obrazy deklarované ako stopercentné práce umelca. Niekedy je rozlíšenie dielenskej a autorskej práce záležitosťou veľmi detailnou a háklivou. "Z času na čas prepukajú v tomto smere spory aj o diela z tých najvýznamnejších svetových zbierok," dodáva.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
20. apríl 2024 08:42