StoryEditor

Anketa - bankovníctvo a bankové služby

14.10.2003, 00:00
1. Ako vidíte budúcnosť bankovníctva na Slovensku? Čo sa zmení pre klientov po vstupe Slovenska do EÚ?
2. Prečo sa banky na Slovensku orientujú len na predaj produktov svojej finančnej skupiny? Zmení sa to?
3. Kedy môžu klienti očakávať stabilizáciu cien za bankové služby?

Regina Ovesny-Straka, generálna riaditeľka Slovenskej sporiteľne

1. Slovenské banky vďaka svojim zahraničným majiteľom už uplatňujú viaceré štandardy, ktoré sa bežne dodržiavajú v EÚ. Po privatizácii a reštrukturalizácii bánk sa európskym podmienkam prispôsobilo produktové portfólio, používané štandardy pre finančné výkazníctvo či komplexnosť ponuky pre klientov. Banky sa už na členstvo Slovenska v EÚ prispôsobili.

2. K takej zmene nedôjde. Je prirodzené, že naša ponuka pre klientov pozostáva z vlastných produktov, z produktov našich dcérskych spoločností, prípadne z produktov našich partnerov. Nie je dôvod, aby sme ponúkali produkty iných finančných inštitúcií, keď môžeme dať klientom kvalitu v rámci našej finančnej skupiny. Toto je pre nás výhodnejšie riešenie aj z hľadiska zisku.

3. Cena bankových služieb priamo súvisí s meniacimi sa prevádzkovými nákladmi tak, ako je to pri každom inom podnikaní. Teda tak , ako sa zvyšovanie cien po vstupe do EÚ dotkne ostatných podnikateľských subjektov bude to mať vplyv aj na banky.

Rainer Franz, generálny riaditeľ Tatra banky

1.
Nepredpokladáme, že vznikne alebo pribudne viacero nových bánk, určite sa však zostrí konkurencia. Tak ako v každom fungujúcom trhovom hospodárstve - silnejší budú rásť a slabší zaostávať. A práve silnejšia konkurencia by mala priniesť pridanú hodnotu klientom. S rastom konkurencie príde aj vyšší tlak na internú kvalitu. Procesy musia byť rýchle, efektívne a motivujúce.

2. Banky investujú veľké prostriedky do vývoja svojich produktov a dimenzujú ich na potreby svojich klientov. Týchto možno v silnej konkurencii získavať iba kvalitou, preto každá banka uplatňuje svoju stratégiu na predaj produktov. Súčasné banky nie sú hypermarketmi finančných služieb, kde na pultoch dostanete rovnaký tovar od desiatok rôznych výrobcov a tento stav
vychádza z vývoja bankovníctva vo svete. Každá banka totiž vyvíja nemalé úsilie, aby práve jej produkty boli na trhu najkvalitnejšie a snaží sa ich umiestniť tak, aby produkovali očakávaný výnos.

3. Ceny za bankové služby objektívne odrážajú kvalitu, ktorú klient spätne dostáva. Ak absentuje kvalita, klient nebude platiť za služby a pôjde inam. V porovnaní so situáciou v ekonomicky vyspelých krajinách v Európe je však stále cenová úroveň poplatkov za bankové služby na Slovenku vo všeobecnosti nižšia a v budúcnosti možno očakávať jej postupné vyrovnávanie.

Károly Hodossy, prezident OTP Banky Slovensko

1. Konkurenčný boj komerčných bánk sa bude stupňovať, čo bude viesť k špecializácii mnohých bánk. V zásade však možno povedať, že vstupom Slovenska do Európskej únie sa slovenský bankový trh dramaticky nezmení. Pravdepodobne pribudne niekoľko zastúpení významných bánk, avšak tie banky, ktoré sú na slovenskom trhu prítomné, si vďaka vybudovanej pobočkovej sieti, znalosti trhu a dôvery obyvateľstva svoju pozíciu udržia. Viac-menej sú banky pôsobiace na Slovensku už teraz jednou nohou v EÚ, keďže sa na tento proces prostredníctvom implementácie európskych noriem dlhodobo pripravujú.

2. Predaj produktov a služieb finančnej skupiny je pre banky výhodný. To isté platí aj pre samotných klientov, keďže väčšina bánk sa snaží bankové produkty kombinovať napr. s poistnými a pod. Sú, samozrejme, oblasti, v rámci ktorých oslovujeme aj spoločnosti mimo bankovej skupiny. Platí však téza, že spoločnosti v rámci finančnej skupiny prinášajú synergický efekt a my sa ich prirodzene snažíme podporiť predajom ich produktov a služieb prostredníctvom našich pobočiek.

3. Stabilizácia cien je veľmi nepresný pojem. Banky nežijú a nepodnikajú v izolovanom svete, kde sa neprejavuje nárast cien energetických vstupov, ľudských zdrojov a pod. Na druhej strane na Slovensku existuje pomerne ostrý konkurenčný boj, v rámci ktorého sa banky snažia ponúkať čo najkvalitnejšie a najlacnejšie produkty. My sa dostávame do "súkolia", v ktorom musíme manévrovať. Dá sa to a myslím si, že OTP Banke sa v tejto oblasti darí.
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/osobne-financie, menuAlias = osobne-financie, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. apríl 2024 11:30