StoryEditor

Dosiahol štrajk rakúskych železníc želaný efekt?

04.11.2003, 23:00
Včera od polnoci do 12. hodiny nepremávali v Rakúsku žiadne vlaky ani autobusy železníc Bahnbus. V depách zostalo 1 911 osobných, 2 096 nákladných a 30 poštových vlakov. A hoci zhruba 700 tis. ľudí, dochádzajúcich do miest z okolitých dedín, muselo použiť alternatívne druhy dopravy, očakávaný dopravný chaos nenastal.

Včera od polnoci do 12. hodiny nepremávali v Rakúsku vlaky ani autobusy železníc Bahnbus. V depách zostalo 1 911 osobných, 2 096 nákladných a 30 poštových vlakov. A hoci zhruba 700 tis. ľudí, dochádzajúcich do miest z okolitých dedín, muselo použiť alternatívnu dopravu, očakávaný chaos nenastal.
Podľa údajov rakúskeho motoristického klubu ÖAMTC sa krátko po 6. hodine začala spomaľovať doprava na hlavných prístupových ťahoch do Viedne, Grazu, Linzu a Salzburgu, no k zápcham neprišlo. Predstaviteľ ÖAMTC Heimo Gülcher pre denník Die Presse uviedol, že Rakúšania si vzali k srdcu rady, aby domovy opustili s predstihom alebo neskôr, po dopravnej špičke, a mnohí vytvorili tzv. cestovné spoločenstvá na jedno vozidlo alebo taxík.
Celkové dôsledky protestných akcií zatiaľ nie sú známe, keďže náklady budú závisieť od postoja obyvateľstva a pripravenosti členov nasledovať výzvy odborov. Októbrový bojkot nadčasov bol totiž takmer neškodný, keďže vlaky prestali premávať až 31. októbra. Protest mal mať dosah ako riadny štrajk, keďže odborári počítali s výpadkom až 25 % vlakov, a to oveľa skôr.
Ekonóm Friedrich Schneider predbežne odhadol ekonomické dôsledky včerajšieho 12-hodinového štrajku pre hospodárstvo na 40 až 60 mil. eur. Poškodené boli najmä podniky kvôli zníženej produktivite a neskorým príchodom zamestnancov. Približne 700 tis. ľudí, dochádzajúcich do zamestnania, vyprodukuje dodatočnú škodu v hodnote 30 až 40 mil. eur.
Náklady sa môžu zvýšiť aj žalobou na odškodné, o ktorej uvažuje vedenie železníc ÖBB. Zo škôd sú zatiaľ známe akurát zmarené príjmy -- viac než 4. mil. eur. Vedenie nemieni potrestať 47 tis. zamestnancov. Tým iba skráti mzdu za preštrajkovaný čas, hoci tento schodok vyrovná štrajková kasa. Celkovú výšku tejto kompenzácie ešte odbory neoznámili.
Zamestnanci ÖBB týmto výstražným štrajkom dali najavo nesúhlas s reformnými plánmi vlády. Návrhy zákonov totiž predpokladajú rozdelenie podniku na štyri akciové spoločnosti, ktoré budú zodpovedať za jednotlivé oblasti činnosti ÖBB. Okrem toho reforma počíta so zrušením pravidelného zvyšovania miezd v dvojročných intervaloch a s uvoľnením ochrany zamestnancov pred prepustením.
Odbory žiadajú úplné stiahnutie týchto plánov. Ak nepríde k dohode s vládou a vedením železníc, nevylučuje rozšírenie protestných akcií. Rada ministrov sa má reformou zaoberať 11. novembra, keď podľa dostupných informácií odbory plánujú 24-hodinový štrajk.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
25. apríl 2024 18:05