Po piatich rokoch výstavby odovzdá dnes do užívania zvolenský závod Doprastavu rýchlostné cesty v tzv. novobanskom lieviku v úseku od Hronského Beňadiku cez Novú Baňu až do Rudna nad Hronom. Stavby v dĺžke takmer 13 kilometrov stáli 2,6 miliardy korún, z čoho Doprastav len tento rok prestaval 1,6 miliardy korún.
Každá z dvojprúdových ciest v oboch smeroch je široká 22,5 m, úseky majú dve mimoúrovňové križovatky, tri mosty v dĺžke 2,2 km, vyše 15-tisíc metrov kanalizácií a 1,6 km vodovodov. Vedľa ciest stojí vyše 40-tisíc štvorcových metrov oporných a zárubných múrov a kvôli možnému zosuvu pôdy museli ukotviť takmer šesťtisíc štvorcových metrov stien. Podľa generálneho riaditeľa Dušana Mráza denne na výstavbe tohto úseku budúceho rýchlostného spojenia Trnavy s Banskou Bystricou pracovalo 700 ľudí.
Odovzdané komunikácie nahradia doterajšiu cestu, ktorá bola známa vysokou nehodovosťou. Len za posledných päť rokov sa tu stalo 562 dopravných nehôd, pri ktorých zahynulo sedem ľudí a ďalších 23 sa ťažko zranilo. V súčasnosti denne prejde týmto úsekom od 14- až do 17-tisíc vozidiel, čo za posledných desať rokov znamená 80-percentný nárast.
Predstaviteľ Slovenskej správy ciest Juraj Valent konštatoval, že na výstavbu aj s pomocou štrukturálnych fondov sú už pripravené ďalšie dva úseky rýchlostnej cesty, Rudno nad Hronom -- Žarnovica v dĺžke 9,6 km v náklade 2,4 miliardy korún a Žarnovica -- Šášovské Podhradie v dĺžke 18,9 km za 5,5 miliardy korún. V súčasnosti sa posudzuje projektová dokumentácia a pravdepodobne do konca roka vypíše obstarávateľ, teda správa ciest, výberové konanie na dodávateľa stavby.
StoryEditor