StoryEditor

Piva sa vypilo menej a dopyt asi ešte poklesne

31.07.2003, 00:00
Ani horúčavy v posledných týždňoch nepomohli predaju piva tak, aby dosiahol úroveň vlaňajšieho prvého polroku. Predalo sa ho 2,324 milióna hektolitrov, čo je zhruba o 12-tisíc hektolitrov menej ako za prvých šesť mesiacov v roku 2002. Na dosiahnutých výsledkoch sa prejavil najmä prepad odbytu v prvom štvrťroku, ktorý spôsobilo zvýšenie cien piva.

Ani horúčavy v posledných týždňoch nepomohli predaju piva tak, aby dosiahol úroveň vlaňajšieho prvého polroku. Predalo sa ho 2,324 milióna hektolitrov, čo je zhruba o 12-tisíc hektolitrov menej ako za prvých šesť mesiacov v roku 2002. Na dosiahnutých výsledkoch sa prejavil najmä prepad odbytu v prvom štvrťroku, ktorý spôsobilo zvýšenie cien piva vyvolané januárovým zvýšením spotrebnej dane a rastom cien energií ako aj vody. Uviedol to pre HN výkonný riaditeľ Slovenského združenia výrobcov piva a sladu Roman Šusták. Pritom spotreba piva na Slovensku v posledných rokoch mierne stúpala. Vlani sa uvarilo na Slovensku 4,850 milióna hektolitrov piva, čo je najviac za posledných desať rokov.
Dvanásť slovenských pivovarov v súčasnosti ponúka okolo 60 druhov a značiek pív rôznych stupňov, v rôznych baleniach a v rôznych cenových hladinách. "Silná marketingová podpora je vzhľadom k výraznému nárastu konkurencie na trhu jedinou cestou odlíšenia pivných značiek. Dôležité je oslovovať stále nové skupiny spotrebiteľov," hovorí Group Brand Manager Pivovaru Šariš Tomáš Tesner. Podľa manažéra pre výskum trhu topoľčianskeho Topvaru Jozefa Hudeca okrem intenzívnej reklamy v médiách dopyt výrazne ovplyvňujú rôzne letákové akcie, dlhodobo nízke ceny v obchodných reťazcoch, prípadne súťaže. "Marketing pre nás neznamená len úsilie zvyšovať dopyt, ale aj budovanie hodnoty značky," pridáva sa riaditeľka pre marketing a komunikáciu Heineken Slovensko Zuzana Železníková.
Zvýšenie spotrebnej dane z piva o 67 % od 1. augusta podľa R. Šustáka môže spôsobiť ďalší pokles jeho spotreby. Vyššie sadzby budú mať totiž vplyv na predajnú cenu. Predstavitelia pivovarov sa zhodujú, že veľká časť slovenských konzumentov je citlivá na zvyšovanie cien tohto nápoja. Podľa T. Tesnera sa SR zaradí medzi krajiny s najvyšším zdanením piva v Európe. "Môže to viesť k medziročnému prepadu spotreby až o 5 percent. Povedie to zároveň k ešte výraznejšiemu príklonu spotrebiteľov k nižším stupňovitostiam, prípadne menej solventní konzumenti budú ,motivovaní' k vystriedaniu piva za nekvalitný a po domácky vyrobený alkohol. Vylúčiť nemožno ani existenčné problémy menších pivovarov. V konečnom dôsledku to môže viesť k nižšiemu výberu poplatkov na spotrebnej dani, než ako si to naprojektovala vláda," dopĺňa Z. Železníková.
J. Hudec pripomína, že obmedzovanie výroby piva má nepríjemný dosah aj na prvovýrobu - producentov sladovníckeho jačmeňa a výrobcov etikiet a lepidiel korunkových uzáverov.

Záujem o desiatku

Podľa Slovenského združenia výrobcov piva a sladu podiel 12-stupňového piva na spotrebe poklesol za posledných desať rokov zo 75-percentnej úrovne na súčasných zhruba 28 percent. Stúpa spotreba 10-stupňového piva, ktoré v prvom polroku malo na predaji 49,5-percentný podiel. O niečo viac je obľúbené čapované pivo, ktoré dosiahlo 45-percentný podiel na predaji. Naopak, fľaškové pivo oproti vlaňajšku stratilo asi jedno percento. Najväčší, až vyše 42-percentný podiel na trhu mala vlani v decembri spoločnosť Heineken. Pivovar Šariš mal takmer 25-percentný a Topvar 14-percentný podiel. Až 97,6 percenta vypitého piva predstavujú svetlé značky. Z prieskumov agentúry AISA vyplýva, že najsilnejšia skupina konzumentov je zastúpená vo vekovej kategórii 35 až 49 rokov, zhruba rovnaké objemy piva vypijú ľudia vo veku 25 až 34 rokov a 50 až 65 rokov. Zvyšuje sa výroba nealkoholického piva, ktorá by sa v tomto roku mohla priblížiť k úrovni 100-tisíc hektolitrov.

Predaj piva v 1. polroku (hl)
1999

2 081 000

2000

2 185 000

2001

2 165 000

2002

2 336 000

2003

2 324 000

Zdroj: SZVPS

Rozdelenie spotrebiteľov (%)
nepije a nekupuje 22
nepije a kupuje 7
pije a nekupuje 7
pije a kupuje 64
Pozn.: Pivo pije približne 71 % slovenskej populácie 
Zdroj: AISA

Spotreba na obyvateľa (l)

1998

1999

2000

2001

2002

85,2 85,6 88,9 89 94
Zdroj: ŠÚ SR

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
20. apríl 2024 03:44