StoryEditor

Kapacity svetových prístavov už nestačia

20.10.2004, 00:00
Rozmach svetového obchodu v ostatných rokoch spôsobil, že prístavy v hospodársky vyspelých krajinách už kapacitou prestávajú stačiť a začínajú spôsobovať chaos v zaoceánskej lodnej preprave. Najmä Spojené štáty nestačia prijímať rastúci objem tovaru zo zahraničia, najmä z Ázie.

Rozmach svetového obchodu v ostatných rokoch spôsobil, že prístavy v hospodársky vyspelých krajinách už kapacitou prestávajú stačiť a začínajú spôsobovať chaos v zaoceánskej lodnej preprave. Najmä Spojené štáty nestačia prijímať rastúci objem tovaru zo zahraničia, predovšetkým z Ázie.
Podľa Evy Bushovej z poradenskej spoločnosti Drewy Shipping Consultants v Londýne, kontajnerová doprava z Ázie do USA presiahla objem tovaru vyvážaného opačným smerom 2,5-krát. Odhaduje, že za celý rok 2004 dosiahne vývoz z Ázie do Spojených štátov 11 miliónov kontajnerov, zatiaľ čo opačným smerom ich bude len okolo 4,9 milióna. Podľa najnovších štatistických údajov, ktoré zverejnil týždenník The Economist, vzrástol v auguste celkový dovoz tovaru po mori do USA medziročne o 15 percent a bude rásť ďalej, najmä vďaka zvýšenému objemu nákupov zo strany amerických obchodníkov, ktorí sa už teraz začínajú predzásobovať na Vianoce. Ako uviedla Svetová obchodná organizácia, z celosvetového hľadiska vzrástla preprava tovaru v minulom roku o 4,5 percenta a v tomto roku sa očakáva, že bude expandovať o ďalších 7,5 percenta. To je nepomerne viac ako očakávaný 5-percentný rast svetového hospodárstva.
Najhoršia situácia je v Los Angeles a Long Beach. Podľa novín Chicago Sun-Times lode s tovarom z Ázie tu často čakajú aj týždeň. Meškania a preťaženosť prístavov sa prenášajú na vnútroamerickú kamiónovú a železničnú dopravu. Meškajú dodávky do obchodných sietí a podnikov, väčšina z nich však s tým už počíta. Ako uviedla najväčšia obchodná sieť Wall-Mart Stores, problémy už zapracovali do svojich zásobovacích plánov. Prístavy síce rozhodli o prijatí tisícok nových zamestnancov v lodeniciach aj na železnici a plánujú 24-hodinovú prevádzku v prístavoch, viaceré nové opatrenia však vstúpia do platnosti až na budúci rok a navyše, budú len dočasným riešením.
Podobná situácia je aj v Kanade a západnej Európe, kde zvlášť veľké problémy majú britské prístavy. Podľa správy Združenia britských lodných prepravcov zo začiatku októbra "preťaženie prístavov vo svete spôsobuje, že zásobovanie sa dostáva na bod zlomu, pričom mimoriadne problematická situácia je v Británii, najmä v dvoch najväčších prístavoch: Felixstowe a Southampton. Nemenej problémová je aj situácia v holandskom Rotterdame, kde vlečné člny, ktoré prepravujú tovar z kontajnerových lodí ďalej po riekach do vnútrozemia, účtujú lodným spoločnostiam príplatky za prepravu väčšieho množstva tovaru. Tie ho posúvajú na operátorov terminálov, ktorí zasa zvyšujú vlastné taxy. Kontajnerová preprava cez Rotterdam vzrástla za prvý polrok tohto roka medziročne o 13 percent. "K takému rastu v minulosti dochádzalo len zriedka," uviedol výkonný riaditeľ rotterdamského prístavu Willem Scholten. Problémy mal aj belgický prístav Antverpy, čiastočne ich však vyriešil zavedením 24-hodinovej prevádzky a zvýšením počtu zamestnancov v dokoch.
Na rozdiel od európskych a amerických prístavov konkurencia v Ázii takéto problémy nemá. Dva najväčšie prístavy na svete, Singapur a Hongkong, bez väčších problémov zvládajú zvýšenú prepravu tovaru. Podľa agentúry Reuters za deväť mesiacov tohto roka prešlo Hongkongom 16,55 milióna kontajnerov, čo znamená, že za celý rok prekročia minuloročný objem 20,4 milióna. Podobne je to aj v Singapure a ani ten nemá problémy s preťaženosťou. Ak niekde existuje, tak len v južnej Číne, ani tu však nedosahuje rozmery Európy a USA. Príčinou bude podľa The Economist najskôr fakt, že ázijské tigre premýšľali dopredu a ešte pred zvýšením objemu svetového obchodu rozšírili kapacity prístavov, čo je jediná možnosť aj pre Európu a Spojené štáty.

Najvyťaženejšie prístavy na svete
----------------------------------------------
Prístav Krajina
Hongkong Čína
Singapur Singapur
Kaohsiung Taiwan
Rotterdam Holandsko
Pusan Kórejská republika
Los Angeles USA
Long Beach USA
New York/New Jersey USA
Hamburg Nemecko
Antverpy Belgicko

Zdroj: Medzinárodná asociácia prístavov

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
24. apríl 2024 19:02