StoryEditor

Nový prezident ČSA vyvoláva pochybnosti

04.09.2003, 00:00

Aj keď tohtotýždňové vymenovanie bývalého ministra obrany ČR Františka Tvrdíka za prezidenta a predsedu Predstavenstva Českých aerolínií (ČSA) sa už nejaký čas všeobecne čakalo, predsa len tento krok vzbudil značný záujem médií i verejnosti. Predovšetkým preto, akou formou k výmene na uvedenom poste došlo. Doterajší prezident Miroslav Kůla bol po štvorročnej činnosti odvolaný s poukázaním na nedostatočné hospodárske výsledky firmy (vlaňajšia strata dosiahla 62 miliónov Kč), avšak na jeho miesto vedenie spoločnosti v rozpore s obvyklým postupom nevypísalo výberové konanie. Namiesto toho štát využil svoje silné postavenie a do funkcie viac-menej dosadil kontroverzného politika.
Mocné odborové združenie pilotov ČSA včera odvolanie M. Kůlu privítalo. Naopak, vyslovilo poľutovanie, že súčasne odchádza aj riaditeľ pre personalistiku Michal Kraus, s ktorým piloti už osem mesiacov rokujú o podpise novej kolektívnej zmluvy. "Žabou na prameni bol prezident Kůla," uviedol pre tlač predstaviteľ združenia pilotov Radomil Kratochvíl. Za odvolanie sa vyslovil i pražský primátor Pavel Bém, sám člen Dozornej rady ČSA: "Voľba nového vedenia bola správnou voľbou. Aerolínie sú bránou do Českej republiky aj do Prahy; verím, že nové vedenie zabezpečí rozvoj spoločnosti."
Naproti tomu podpredseda vlády ČR Cyril Svoboda dal najavo, že sa mu rošáda s Tvrdíkom nepáči. "Táto funkcia by sa mala obsadzovať na základe výberového konania, nie prideľovať ako trafika," citovali jeho slová české Hospodářské noviny. Aj väčšina ďalšej českej tlače sa pozastavuje nad spôsobom vymenovania nového prezidenta ČSA s tým, že v tomto prípade prevážili politické dôvody nad ekonomickými. Podľa niektorých názorov to dokonca môže ďalej zhoršiť aj imidž vlády premiéra V. Špidlu, ktorý formálne bojuje proti klientelizmu aj obsadzovaniu funkcií na základe politických dohôd. Nepríliš dôveryhodná je aj skutočnosť, že F. Tvrdík si do funkcie viceprezidenta ČSA pre financie privádza svojho bývalého námestníka v ministerskej funkcii Jaroslava Švábíka. Ani jedného však ružové časy na nových postoch nečakajú -- letecká doprava je z celosvetového hľadiska v kríze a dosiahnuť ziskovosť ČSA teda nebude jednoduché.

Národný letecký dopravca ČR v tomto roku oslavuje osemdesiat rokov existencie -- prvý dopravný let ČSA viedol v roku 1923 z Prahy do Bratislavy. Členom Medzinárodného združenia leteckých dopravcov (IATA) sa táto spoločnosť stala o šesť rokov neskôr. V rokoch 1939 ČSA zanikli, obnovené boli opäť po vojne. V roku 1962 uskutočnili prvý transatlantický let -- do kubánskej Havany. Prvé lietadlo západoeurópskej výroby (Airbus A 310-300) do strojového parku pribudlo v roku 1991. Po rozdelení federácie Československé aerolínie zmenili názov na České aerolínie a pripadli Českej republike, malý majetkový podiel v nich majú aj niektoré slovenské mestá, napr. Piešťany. V roku 2001 sa stali členom medzinárodnej skupiny Sky Team, do ktorej patria napríklad aj spoločnosti Air France, Alitalia či Korean Air. Letecký park ČSA v súčasnosti tvorí 35 lietadiel, predovšetkým amerických Boeingov.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
20. apríl 2024 00:18