Nové sumy stravného, Neplatené voľno a dovolenka, Zdravotná starostlivosť ako daňový náklad, Preukazovanie zhody

Nové sumy stravného
Dňa 27. novembra 2003 vyšli v Zbierke zákonov dlho očakávaný zákon č. 461/2003 Z. z. zákon o sociálnom poistení spolu s prílohami a opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR č. 467/2003 Z. z. o sumách stravného.
-- Sumy stravného pre časové pásma sú:
a) 80 Sk pre časové pásmo 5 hodín až 12 hodín,
b) 122 Sk pre časové pásmo nad 12 hodín až 18 hodín,
c) 188 Sk pre časové pásmo nad 18 hodín.
Zamestnanci majú nárok na nové sumy stravného od 1. decembra 2003 (Mzdové účtovníctvo číslo: 21/2003).

Neplatené voľno a dovolenka
Zamestnanec pracuje v našej firme od roku 2001. V januári 2003 požiadal o neplatené voľno na 2 mesiace. Vráti sa do zamestnania 1. marca 2003. Kráti sa v tomto prípade dovolenka? Nebol s ním prerušený pracovný pomer a bude u nás pracovať naďalej.
-- Podľa Zákonníka práce zamestnanec, ktorý počas nepretržitého trvania pracovného pomeru k tomu istému zamestnávateľovi vykonával u neho prácu aspoň 60 dní v kalendárnom roku, má nárok na dovolenku za kalendárny rok. Z otázky vyplýva, že váš zamestnanec požiadal o neplatené voľno na dva mesiace. Keďže sa zamestnanec vráti do zamestnania 1. marca 2003, dovolenka na zotavenie sa mu nekráti, pretože možno predpokladať, že túto podmienku splní do konca kalendárneho roka. Podľa § 109 Zákonníka práce iba v prípadoch, ak nepracoval zamestnanec, ktorý splnil podmienku odpracovania aspoň 60 dní v kalendárnom roku, za ktorý sa dovolenka poskytuje, z dôvodu výkonu základnej služby, náhradnej služby alebo civilnej služby namiesto tejto služby, z dôvodu čerpania rodičovskej dovolenky (§ 166 ods. 2) a pre dôležité osobné prekážky v práci, ktoré sa neuvádzajú v § 141 ods. 2, kráti sa mu dovolenka za prvých 100 takto zameškaných pracovných dní o jednu dvanástinu a za každých ďalších 22 takto zameškaných pracovných dní rovnako o jednu dvanástinu. (Mzdové účtovníctvo číslo: 20/2003).

Zdravotná starostlivosť ako daňový náklad
Zamestnávateľ uzatvoril so zdravotníckym zariadením zmluvu o poskytovaní zdravotnej starostlivosti na preventívne skríningové vyšetrenie zraku, keďže väčšina zamestnancov pracuje so zobrazovacími jednotkami -- počítačmi. Za jedného zamestnanca nám fakturujú od 320 do 400 Sk. Je to nepeňažný príjem zamestnanca, ktorý by sme mali zdaniť, alebo možno použiť § 6 ods. 7 písm. e) zákona č. 366/1999 Z. z. o daniach z príjmov?
-- Uvedené plnenie predstavuje predmet dane z príjmov. Ustanovenie § 6 ods. 7 písm. e) cit. zákona č. 366/1999 Z. z. o daniach z príjmov (kedy by nešlo o predmet dane) by bolo možné aplikovať v prípade, ak by bola preventívna zdravotná starostlivosť zamestnancom poskytovaná povinne v zmysle zákona. Predpokladáme, že ide o dobrovoľné plnenie z pohľadu zamestnávateľa v rámci starostlivosti o zamestnancov. Ak by vykonávanie povolania bez tejto starostlivosti nebolo možné (napr. u zamestnancov pracujúcich s rádioaktívnymi izotopmi alebo biologickým infekčným materiálom, karcinogénmi a pod.), v takom prípade by sa zamestnancom nezdanilo a vychádzalo by sa z uvedeného ustanovenia zákona o daniach z príjmov. Keďže ide -- predpokladáme -- o nepovinné plnenie, je potrebné zdaniť ho. Bolo by však možné využiť v tomto prípade ustanovenie § 6 ods. 8 písm. a) bod 8. tohto zákona, podľa ktorého sú nepeňažné plnenia zo sociálneho fondu najviac do výšky 2 000 Sk ročne od dane oslobodené (ak už zamestnanci tento limit nemajú vyčerpaný a ak zdrojom tohto plnenia by bol tento fond) (Mzdové účtovníctvo číslo: 20/2003).

Preukazovanie zhody
Naša firma sa zaoberá obchodnou činnosťou. Dovážame od výrobcu z ČR prostriedky na ochranu dýchacích ciest, na ktoré sme mali platné certifikáty zo štátnej skúšobne SKTC-116 v Bratislave. Dňa 1. júla 2003 vstúpil do platnosti dohovor o Posudzovaní zhody a uznávaní priemyselných výrobkov (PECA). Chceli by sme vedieť, či platí Prohlášení o shodě (ES Declaration of Conformity) vydané českou spoločnosťou aj v SR. Výrobky boli posudzované podľa predpisov a noriem EN 141:2001 a ČSN 141:2001. Ide o výrobky: ochranné masky -- položka CS:9020 00 90 00 Ostatné dýchacie prístroje a plynové masky, okrem ochranných masiek bez mechanických častí a vymeniteľných filtrov, ostatné, protiplynové filtre -- položka CS:8421 39 98 00 Stroje a prístroje na filtrovanie alebo čistenie vzduchu, ostatné.
-- Vzhľadom na to, že nemáme uzatvorenú tzv. paralelnú PECA s ČR, toto vyhlásenie o zhode u nás neplatí. Dohodu nemôžme uzatvoriť skôr, kým ČR v oboch komorách parlamentu nezmení zákon č. 22/1997 Z. z. v znení neskorších predpisov a nariadení vlády o osobných ochranných prostriedkoch (bližšie informácie v príručke Technické požiadavky na výrobky, posudzovanie a preukazovanie zhody, v časti 7). Terajšia česká PECA sa vzťahuje iba na voľný pohyb tovaru medzi EÚ a ČR (na výrobky s pôvodom v ČR a EÚ). V prípade SR platí dohoda medzi UNMS SR a UNMZ ČR o uznávaní výsledkov skúšok. Z otázky nie je zrejmé, či česká spoločnosť vydala Prohlášení o shodě na základe výsledkov skúšok v českej skúšobni. Ak áno, treba zistiť, či táto skúšobňa je súčasťou uvedených dohôd úradov, resp. či je akreditovaná a notifikovaná. Ak áno, môže slovenský splnomocnenec českej spoločnosti vyhlásiť zhodu (vydať vyhlásenie o zhode) na základe výsledkov týchto skúšok, ak umožňujú dôjsť k záveru, že všetky riziká uvedeného výrobku spĺňajú požiadavky príslušných smerníc. Ak výrobok nie je označený CE, musí tak urobiť slovenský splnomocnenec výrobcu, oprávnený výrobcom toto označenie na výrobok umiestniť. Výrobok nesmie byť označený ani značkou Ccz ani Csk. Ak ide o Prohlášení o shodě na základe modulu A, neplatí v SR a slovenský splnomocnenec musí zhodu posúdiť sám v rozsahu, ktorý predstavuje minimalizáciu rizík a je v súlade s účelom použitia výrobku. Vzhľadom na to, že Stroje aj Osobné ochranné prostriedky sú pod PECA, musí si uvedomiť, že ak nie je splnomocnencom výrobcu, vzťahujú sa naňho všetky povinnosti výrobcu, pretože aj keď výrobok uvádza len na náš trh, tento už je trhom rozšíreným o krajiny EÚ (prostredníctvom PECA) a výrobok označený CE má z nášho trhu voľnú cestu kdekoľvek do EÚ. Aj keď sa zákazník domnieva, že môže vylúčiť ďalší predaj od svojho slovenského odberateľa alebo distribúciu do EÚ, nič to nemení na skutočnosti, že od 1. júla 2003 možno na náš trh uviesť len výrobky plne vyhovujúce smerniciam o OOP a Strojoch. Kupujúci je v stave právnej istoty, že ich môže distribuovať do EÚ (a to aj do 10 rokov po ich nákupe) a nik mu v tom nemôže zabrániť (Manažment kvality a certifikácia výrobkov číslo: 5/2003).

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/poradensky-servis, menuAlias = poradensky-servis, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
19. apríl 2024 06:07