StoryEditor

Vynovená bavorská "trojka" s úsporným turbodieslom

27.10.2002, 23:00

Rodina BMW 3 začala písať svoj rodokmeň v novembri 1990. V septembri 2001 prekonali limuzína a kombík trojkového radu kozmetickú osviežovaciu kúru a pod kapotou sa začal objavovať nový turbodieselový motor. Testovali sme BMW 320 d.

POZÍCIA NA TRHU
Značka BMW predala podľa štatistík Združenia automobilového priemyslu SR (ZAP SR) na slovenskom trhu za 9 mesiacov 302 osobných automobilov. Je to síce málo na to, aby sa BMW dostalo do prvej desiatky v celoročnom rebríčku predaja, ale značka BMW nie je na našom trhu charakteristická ľudovou ponukou ani ľudovými cenami. Preto je jej postavenie na trhu iba logickým dôsledkom. Trojkový rad sa za 9 mesiacov tohto roka vybral k novým slovenským majiteľom 100-krát a je v palete značky BMW najpredávanejším typom.
KONKURENTI
BMW 3 nájdeme na našom trhu v segmente CD - teda v strednej triede. Ak chceme hovoriť o konkurencii, musíme ju rozdeliť ešte aj podľa ceny, samotné delenie na triedy v tomto prípade nestačí. Medzi najväčších konkurentov zo strednej triedy preto bude určite patriť, napríklad, Alfa Romeo 156, Audi A4, Ford Mondeo, Chrysler PT Cruiser, Mercedes-Benz C, Renault Laguna, Peugeot 406 a Volvo S60.
FINANCOVANIE A OPÄTOVNÝ PREDAJ
Trojkový rad BMW sa dá na našom trhu kúpiť od 1 050 016 Sk (BMW 316i). Testovaný BMW 320 d sa začína na cenovej úrovni 1 259 016 Sk. BMW nie sú lacné autá, no pomer ponúkaných výkonov a ceny je primeraný. Autorizovaní predajcovia značky BMW ponúkajú, samozrejme, všetky moderné spôsoby financovania, nechýba ani lízingový program. Predaj ojazdených automobilov BMW je bez problémov, je však spojený s väčším rozdielom medzi cenou nového a ojazdeného auta. To je pri exkluzívnych značkách takmer pravidlo.
TECHNICKÁ ÚROVEŇ
BMW nedávno začalo dizajnovú obnovu svojich modelových radov a ako prvá prišla na rad najväčšia limuzína 7. radu. Pokračovanie našla v novom športovom roadsteri BMW Z4 a čiastočne už zasiahla aj trojkový rad. Vlani vynovený vzhľad dostal hladký predný aj zadný nárazník a iný tvar predných svetlometov. Testované vozidlo malo navyše xenónové svetlomety a disky kolies z ľahkých zliatin. Vozidlo s krátkym predným previsom a výrazne vytiahnutými blatníkmi teraz pôsobí ešte športovejšie. Tmavý interiér orientovaný na vodiča je elegantný. V kľúči namontované centrálne uzamykanie ovláda aj otváranie batožinového priestoru. Trocha nás v súčasnosti zaskočili elektricky ovládané okná iba vpredu. Športové sedadlá s koženými okrajmi poskytujú dobrú oporu pri prejazde zákrut a dajú sa rôzne nastavovať, rovnako ako trojramenný volant. Mal integrované ovládanie tempomatu a autorádia a rovnako ako radiaca páka mal príjemný kožený poťah. Kontrastné hliníkové lišty s matným povrchom na prístrojovke, volante a dverách pôsobia moderne, ale chladne: drevo je teplejšie. Všetky ovládače sú umiestnené logicky, radenie je presné, spojka je o niečo tuhšia ako zvyčajne. V automobile nechýbala automatická klimatizácia, tempomat a palubný počítač. Vozidlo je dimenzované pre štyroch dospelých ľudí, tretí spolujazdec sa vzadu už nemusí cítiť pohodlne.
JAZDNÉ VLASTNOSTI
Nie sú výhrady proti benzínovým radovým šesťvalcom od BMW, sú naozaj výborné. Ale nový turbodiesel s objemom 2,0 litra je vynikajúci. Jeho ťah, tichosť, a najmä nízka spotreba sú pozoruhodné. Z dvojlitrového benzínového štvorvalca ťažko možno dostať taký výkon, a najmä krútiaci moment (pozri technické údaje), aký ponúka tento turbodiesel. A už vôbec nie pri takej nízkej spotrebe.
Na príjemne predimenzovanom podvozku cítiť skúsenosť inžinierov z Mníchova. Na rýchlych cestách dokáže pohltiť nerovnosti takmer dokonale. Horšie to je v meste s rozbitým povrchom, tam je tuhosť nastavenia citeľnejšia. "Pomohli" tomu aj kolesá s nízkoprofilovými pneumatikami. V zásade však možno konštatovať, že podvozok ukazuje hranice dnešných možností v tejto triede. A komu by sa ich podarilo prekročiť, tomu pomôže udržať sa v správnej stope systém kontroly stability DSC. Do pretáčavého šmyku sa dostanete až po jeho vypnutí a vyslovenej provokácii v zákrute.
BEZPEČNOSŤ
Tradične bohaté vybavenie v tejto kategórii podporili systémy ABS, ASC+T (trakčný systém) a DSC (systém kontroly stability). Airbagy sme na palube našli dva predné, bočné aj hlavové.
HOSPODÁRNOSŤ
Pri pohľade na ukazovateľ okamžitej spotreby sme pri rýchlosti 150 km/h na diaľnici zistili údaj 7 l/100 km. Neprekvapilo nás preto, keď nám nakoniec celková priemerná spotreba vyšla 5,7 l/100 km. A to pri dynamickej jazde s častým predbiehaním kamiónov s plynovým pedálom stlačeným až na podlahu. Na diaľnici sme pritom používali tempomat, na ktorom sme navolili uvedenú rýchlosť.
ZÁVEREČNÉ HODNOTENIE
BMW 320 d poskytuje vysokú dávku imidžu, okrem toho aj výkonný turbodiesel s nízkou spotrebou, slušnú bezpečnostnú výbavu a výborné jazdné vlastnosti. Tieto parametre kompenzujú vyššiu nákupnú cenu.

Technické údaje:
Motor: radový vznetový štvorvalec, priame vstrekovanie paliva Common Rail, štyri ventily na valec, DOHC, päťstupňová manuálna prevodovka, pohon zadných kolies
Podvozok: samonosná karoséria, pruženie - teleskopické tlmiče a vinuté pružiny, trojuholníkové ramená, vzadu viacprvková náprava s pozdĺžnymi a dvojitými priečnymi ramenami, kotúčové brzdy vpredu chladené vzduchom, ABS, pneumatiky s rozmerom 225/45 R17
Zdvihový objem: 1 995 cm3,
Max. výkon: 110 kW (150 k)/ 4 000 min-1
Max. krút. moment: 330 Nm/ 2 000 min-1
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,9 s
Max. rýchlosť: 216 km/h
Spotreba (mesto/mimo): 7,6/ 4,4 l/ 100 km
Rozmery (mm): 4 470 x 1 740 x 1 420
Objem batožinového priestoru: 440 l
Objem palivovej nádrže: 63 l
Pohotovostná hmotnosť: od 1 415 kg
Cena: od 1 259 016 Sk

menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
23. apríl 2024 12:43