StoryEditor

Vyzývateľ na dobrodružstvá

31.05.2004, 00:00


Krátke previsy karosérie, dostatočná svetlá výška a vysoký zdvih perovania umožňujú Jeepu Cherokee dobrú priechodnosť aj náročnejším terénom. Nájazdový uhol 25° alebo bočný náklon 20° zdolá tento off road s nízko položeným ťažiskom bez najmenších problémov.
Nová predná náprava s robustnými priečnymi ramenami a presným riadením dodáva tomuto Jeepu vynikajúce jazdné vlastnosti v teréne, ale aj výbornú ovládateľnosť v bežnej cestnej premávke. Zadná náprava využíva vinuté pružiny a jej nové usporiadanie redukuje neodpružené hmoty i nakláňanie vozidla v zákrutách.
Všetky spomínané technické prvky robia z Jeepu Cherokee silného vyzývateľa na dobrodružné zážitky. Model Renegade, ktorý nám importér poskytol na testovanie, ponúka navyše agresívne tvarovanú karosériu doplnenú dvojicou reflektorov na streche, ktoré v noci výdatne osvetľujú terén.
Exteriér modelu Renegade sa môže pochváliť viacerými výnimočnými detailmi, ktoré doslova zlákajú pohladiť ich očami. Či už ide o špeciálne upravenú prednú masku, široké, športovo tvarované "obočia" blatníkov pripevnené chrómovanými skrutkami alebo ochranné schodíky pod prahmi. Dizajn podčiarkujú grafitové disky.
Bezpečnosť posádky. Jeep Cherokee Renegade predstavuje ďalšiu kapitolu využitia prvkov aktívnej a pasívnej bezpečnosti vo vozidlách do terénu. O bezpečnosť posádky sa starajú účinné brzdy vybavené ABS, doplnené elektronickým rozdeľovačom brzdnej sily EBD. Nakladanie drobných predmetov cez zadné dvere uľahčuje zvlášť patentované samostatné vyklápanie zadného skla; až potom možno otvoriť (do ľavej strany -- teda od chodníka) zadné dvere.
Vnútorný priestor je veľkorysý a z hľadiska komfortu cestujúcich je v ňom všetko, čo patrí k modernému automobilu -- vrátane tempomatu, tónovaných okien a klimatizácie. To všetko v základnom vybavení kam, okrem iného, patrí tiež ABS + EBD, anténa integrovaná v zadnom okne, držiak strešného nosiča, imobilizér s premenlivým kódom, elektricky ovládané okná, vyhrievané a sklopné vonkajšie spätné zrkadlá. Príjemne pôsobí látkový poťah v kombinácii s jemnou kožou, pričom kožený je tiež poťah volantu (s tlačidlami na ovládanie audiosústavy) a radiacej páky. V noci sme oceňovali osvetlenie priestoru pod prístrojovým panelom pri otvorení dverí.
Pod kapotou. V testovanom automobile sme mali pod prednou kapotou dieselový agregát s objemom 2,8 litra, ktorý disponuje výkonom 110 kW (150 k) a pozoruhodným krútiacim momentom 360 Nm. Vyskúšali sme ho nielen na ceste, kde reagoval naozaj vrtko, ale osvedčil sa i v prudkom stúpaní. Samozrejme, tam už musela nastúpiť namiesto zadného pohonu redukcia, respektíve aspoň uzávierka medzinápravového diferenciálu. Mimochodom, pohon všetkých kolies sa dá prepnúť aj v samostatnom režime pre diaľnicu.
Jazda po diaľnici si zaslúži osobitnú zmienku. Výzor Jeepu Renegade pôsobí v spätnom zrkadle agresívne, takže aj keď sme nezamýšľali predbiehať, vodiči áut pred nami nám uhýbali z cesty. Pri využívaní rýchlostného limitu 130 km/h bola cesta aj na dlhšiu vzdialenosť príjemná a plynulá. Ku komfortu patrí ovládanie audiosústavy i tempomatu dobre tvarovanými tlačidlami, umiestnenými na spodnej strane ramien volantu. Na prepínače elektrického sťahovania/zatvárania okien spredu lakťovej opierky medzi prednými sedadlami sme si museli chvíľku zvykať. V noci sme ocenili veľmi presné bodové svetlá v strope. Veniec volantu by však mohol byť hrubší.
Bezplatná údržba. V cene vozidla je zahrnutá aj bezplatná údržba a servis počas troch rokov, maximálne do najazdenia 100 000 km. Touto ponukou sa Jeep nezaprie, že je súrodencom Mercedesu-Benz, ktorý poskytuje dvojnásobný bonus.
Detaily na záver. Zaujímavým riešením je vyhrievanie pravého pevného bočného skla vzadu, čo uľahčuje cúvanie pri zahmlenom okne. Netradičné je ovládanie vnútornej cirkulácie vzduchu otáčaním kolieska (namiesto zvyčajného tlačidla). Biele kruhové prístroje s čiernymi číslami sú prehľadné. Privítali sme širokú ponuku možností ovládania ventilačnej sústavy, ako aj elektrické zamykanie dverí prepínačom na ich madle. Prekvapila nás mimoriadne malá a plytká odkladacia priehradka pred spolujazdcom, do ktorej sa len tak-tak zmestila objemnejšia peňaženka.
KONKURENTI
Pre americký Jeep sme vyhľadali konkurentov v Ázii. Je charakteristické, že Terracan i Land Cruiser sú citeľne úspornejší z hľadiska spotreby. Dokonca podľa údajov informačného displeja v Jeepe bol pri testovanom vozidle nezvyčajne široký rozptyl hodnôt. Napríklad v meste pri využívaní automatickej prevodovky a tempomatu sa nám podarilo znížiť spotrebu až pod 12 litrov, no v teréne -- pochopiteľne -- bol Jeep oveľa smädnejší. V prehľadnej tabuľke uvádzame údaje importéra. V každom prípade je však Jeep Cherokee Renegade off roadom, ktorý dokáže svojho majiteľa veľmi príjemne prekvapiť.

Porovnanie s konkurenciou
JEEP Cherokee 2,8 CRD Renegade Hyundai Terracan 2,9 CRDi Toyota Land Cruiser 3,0
Motor -- dieselový 4-valec, zadný pohon a 4x4 4-valec, zp a 4x4 4-valec, 4x4
Objem, cm3 2 776 2 902 2 982
Výkon, kW (k) 110/150 110/150 120/163
Krútiaci moment, Nm 360 333 352
Max. rýchlosť, km/h 174 166 165
Zrýchlenie 0 -- 100 km, s 12,6 13,7 12,7
Spotreba, l/100 km 13,7 -- 8,4 -- 10,3 10,5 -- 7,5 -- 8,6 11,5 -- 8,1 -- 9,4
Cena s DPH (v tis. Sk) od 1 597 1 131 1 740

menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
25. apríl 2024 09:18