StoryEditor

Výhrady k novej legislatíve

14.06.2004, 00:00

Podnikateľská aliancia Slovenska
Pozitíva novej právnej úpravy:

-- Existencia zákonnej lehoty na vyhlásenie konkurzu pre sudcu, ktorá je najviac 10 pracovných dní.
-- Povinnosť súdu povoliť reštrukturalizáciu do 15 pracovných dní.
-- Povinnosť správcu každých 30 dní od svojho ustanovenia predkladať veriteľskému výboru písomné správy o svojej činnosti.
-- Upustenie od problematického pojmu "predĺženie", ktorý sa v konkurznej praxi nejednoznačne vykladal.
-- Ustanovenie, ktoré umožní fiktívne alebo nesprávne prihlásené pohľadávky do konkurzu pokutovať až do výšky 500 % z prihlásenej sumy.
-- Ustanovenie, umožňujúce nariadiť osobnú a domovú prehliadku úpadcu (fyzickej osoby), môže vo vybraných prípadoch pomôcť zabaviť majetok z podstaty úpadcu alebo dôležité materiály a dokumenty.
-- Bude existovať nový zákon o správcoch upravujúci ich status.
-- Účinky vyhlásenia konkurzu nastávajú okamihom zverejnenia uznesenia súdu o vyhlásení konkurzu v obchodnom registri. Podnikatelia si tak môžu prostredníctvom internetu odsledovať začiatok konkurzného konania a teda aj 30-dňovej lehoty na prihlasovanie pohľadávok.
-- Ministerstvo spravodlivosti má vydať vykonávaciu vyhlášku, v ktorej stanoví vzory tlačív na podávanie prihlášok pohľadávok.

Negatíva nového zákona:

-- Skrátenie lehoty na prihlásenie pohľadávok veriteľmi zo 60 na 30 dní a vypustenie možnosti dodatočného prihlásenia pohľadávok aj po uplynutí stanovenej lehoty až do prieskumného pojednávania diskriminuje neznámych veriteľov. Navrhujú lehotu v záujme zrýchlenia celého procesu skrátiť, ale ponechať možnosť dodatočného prihlásenia pohľadávok najmä neznámymi veriteľmi v predĺženej lehote.
-- Privilegovanie colného konania pred daňovým konaním (platí aj v súčasnosti): colné konanie sa povolením reštrukturalizácie neprerušuje, daňové konanie áno.
-- Zákon zakotvuje krátke lehoty. Je však otázne, či sa budú v konkurznej praxi dodržiavať. Zákon s ich omeškaním nespája žiadne právne účinky.
-- Nové ustanovenie o pokutovaní úpadcu v prípade nespolupráce so správcom do výšky 10 mil. Sk môže spôsobiť neúmerné obohatenie štátu na úkor veriteľov. Návrh: Donucovacie prostriedky v tomto prípade obmedziť na v zákone ustanovenú možnosť väzby, prípadne zosobniť pokuty tak, aby ich úpadca platil zo súkromného majetku a podľa toho nastaviť aj ich výšku.

Klub 500
-- Zákon siaha aj na majetok tretích osôb. "V prípade vyhlásenia konkurzu spadá do konkurznej podstaty aj majetok, ktorý je predmetom záložného práva. To znamená aj moja pohľadávka zabezpečená záložným právom. Aj v prípade, ak ju môj dlžník riadne spláca, celý tento majetok spadá do konkurznej podstaty. Napríklad aj stomiliónová pohľadávka, ktorá už môže byť takmer splatená, je zabezpečená majetkom v rovnakej hodnote. Tento majetok ide do konkurzu v plnej sume. Jeho pôvodný majiteľ si síce môže v konkurze uplatňovať rozdiel, ale takýmto systémom sa môže hneď na druhý deň ocitnúť aj on v konkurze," vysvetľuje Tibor Gregor.
-- Zákonodarcovia v snahe úplne zjednotiť konkurzné právo s európskym sa taktiež neobzreli na dobré príklady zo zahraničia. Jedno nariadenie Európskej únie sa totiž týka konkurzu vyhláseného na spoločnosť, ktorá má dcéry v členských krajinách únie. Ich majetok totiž tiež spadá do konkurznej podstaty matky. "Do pozornosti by som dal Maďarsko a Poľsko, ktoré urobili malú reformu bankrotového práva a povedali, že ak by k niečomu podobnému prišlo, v prvom kole sa vyrovnajú záväzky doma a až zvyšné prostriedky sa posunú do zahraničia. Jednoznačne to hovorí o skutočnosti, že tieto krajiny majú záujem ochrániť domácich podnikateľov. Tieto "malé bankroty" nie sú totiž v rozpore s nariadením," dodáva Gregor.

Generálna prokuratúra
-- Nesúhlasí s nemožnosťou vypovedania nájomnej zmluvy uzavretej s dlžníkom, ktorý je v úpadku. Ak totiž nebude mať možnosť uzavrieť nájomnú zmluvu počas celého konania s iným subjektom, jeho pohľadávka bude narastať a vzhľadom na charakter konkurzného konania bude len ťažko uspokojená. Takéto ustanovenie odníma veriteľovi právo disponovať s vecou, ktorá je v jeho vlastníctve, a tým obmedzuje jeho vlastnícke právo. Aj podľa Ústavy SR je možné nútené obmedzenie vlastníckeho práva iba v nevyhnutnej miere a vo verejnom záujme, a aj to na základe zákona a za primeranú úhradu.
-- Prokurátor Ladislav Tichý v súčasnej spoločenskej situácii nesúhlasí ani s oslabením postavenia sudcu v konkurznom konaní.
-- Návrh nezohľadňuje ani dohovor Medzinárodnej organizácie práce o ochrane nárokov pracovníkov pri platobnej neschopnosti ich zamestnávateľa.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
19. apríl 2024 08:16