StoryEditor

K Projektu decentralizácie verejnej správy -- čo sa zatiaľ splnilo

02.12.2003, 23:00
Od 1. januára sa ruší systém integrovanej miestnej štátnej správy a zavádza sa systém špecializovanej miestnej štátnej správy, podobný tomu, ktorý sme poznali v rokoch 1990 -- 1996.
Reformu miestnej štátnej správy predpokladali ešte materiály, ktoré boli vypracované a schválené minulou vládou - Stratégia reformy verejnej správy a Koncepcia decentralizácie a modernizácie verejnej správy. Keďže nebola uskutočnená, súčasná vláda si ju dala do svojho programového vyhlásenia, pričom ešte v minulom roku zaradila do plánu práce vlády na tento rok vypracovanie koncepcie usporiadania miestnej štátnej správy, ktorá bude zahŕňať zrušenie okresných úradov.
Ministerstvo vnútra SR vypracovalo a predložilo na rokovanie vlády SR Koncepciu usporiadania miestnej štátnej správy v marci, vláda tento materiál schválila v máji. Na tento schválený koncepčný materiál nadväzovali legislatívne práce, ktoré už viedli jednotlivé rezorty. Pri navrhovaní nového usporiadania sa brali do úvahy dve kritériá: kritérium efektívnosti a kritérium dostupnosti služieb pre občanov. Tieto dve kritériá mali byť vzájomne vyvážené tak, aby na základe obmedzeného množstva finančných zdrojov bol výkon verejnej správy čo najdostupnejší.

Čo sa od 1. januára zmení
Od 1. januára sa ruší systém integrovanej miestnej štátnej správy a zavádza sa systém špecializovanej miestnej štátnej správy, podobný tomu, ktorý sme poznali v rokoch 1990 - 1996. Zjednodušuje sa tým spôsob riadenia orgánov miestnej štátnej správy, dochádza k prehľadnejšiemu toku financií (zrušili sa rozpočtové kapitoly krajských úradov a každý rezort má financie na svoju miestnu štátnu správu vo svojej vlastnej rozpočtovej kapitole) a dochádza aj k adresnejšiemu určeniu zodpovednosti za výkon miestnej štátnej správy, ako politickej, tak aj vecnej (odbornej). Jediná proklamovaná výhoda integrovanej miestnej štátnej správy - "občan všetko vybaví pod jednou strechou" sa ukázala ako niečo, čo neexistuje a čo sa nepodarilo vytvoriť za roky 1996 - 2003, jednoducho na také niečo nie sú finančné zdroje. Osem krajských úradov sídli (podľa údajov ministerstva vnútra) v 15 budovách, 79 okresných úradov sídli v 278 budovách. "Inštitúcií" máme 87, "striech" 293, čo sú čísla nepotrebujúce komentár.

Nová štruktúra úradov
Prvou oblasťou, kde bola schválená nová štruktúra úradov, bola oblasť práce a sociálnych vecí. Tu dochádzalo navyše k zlúčeniu úradov práce (NÚP) s odbormi sociálnych vecí okresných úradov. Agenda sociálnych vecí tvorí dohromady približne 82 % všetkých služieb, ktoré poskytujú úrady integrovanej miestnej štátnej správy. Preto v tejto oblasti došlo aj k posilneniu dostupnosti poskytovania týchto služieb občanov tým, že od 1. januára budúceho roka bude na Slovensku až 133 bodov v území vykonávajúcich túto agendu. Štruktúra orgánov štátnej správy na úseku práce, sociálnych vecí a rodiny je nasledujúca: 1 ústredie, 45 úradov 1. stupňa, 88 detašovaných pracovísk.
Ďalšími frekventovanými agendami boli služby, ktoré po decentralizácii kompetencií na územnú samosprávu zostali na nových, obvodných úradoch riadených ministerstvom vnútra. Zákonom o obvodných úradoch a krajských úradoch sa rušia dnes ešte (do konca roka) fungujúce okresné úrady a transformujú sa krajské úrady, ktoré takisto nebudú orgánmi integrovanej miestnej štátnej správy, ale len orgánom vykonávajúcim štátnu správu na úsekoch spravovaných ministerstvom vnútra v druhom stupni (odvolací orgán). Pri obvodných úradoch ide najmä o agendu niektorých evidencií, živnostenského podnikania, civilnej ochrany, integrovaného záchranného systému atď. Spolu s agendou sociálnych vecí tieto dve oblasti tvorili dohromady 92 % všetkých služieb poskytovaných okresnými úradmi. Preto aj v tejto oblasti došlo k posilneniu, resp. k zvýšeniu bodov v území, kde sa budú tieto služby poskytovať, na 121. Štruktúra úradov miestnej štátnej správy ministerstva vnútra je takáto: 8 krajských úradov, 50 obvodných úradov, 71 detašovaných pracovísk obvodných úradov.
Služby poskytované miestnou štátnou správou na ďalších úsekoch neboli až natoľko frekventované, preto aj štruktúra týchto orgánov v území sa tomuto faktu musela prispôsobiť. Už sa nebudú poskytovať v 79 bodoch v území (počet dnešných okresných úradov), ale podľa potreby a frekvencie podaní. Ide o približne 8 % agendy dnešných okresných úradov.
Ministerstvo životného prostredia bude mať k 1. januáru budúceho roka 46 obvodných a 8 krajských úradov životného prostredia.
Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja bude mať v území len 8 krajských úradov - budú fungovať najmä ako odvolacie orgány k rozhodnutiam v rámci stavebného konania, ktoré bolo decentralizované na obce ako prenesený výkon štátnej správy.
Ministerstvo pôdohospodárstva rozdelilo výkon svojej štátnej správy v území na dve oblasti - lesné hospodárstvo a pozemkové hospodárstvo, pričom vzniká taká delimitácia pracovníkov, že nedochádza k ich celkovému nárastu. Lesných krajských úradov bude 8, obvodných lesných úradov 39; krajských pozemkových úradov bude takisto 8, obvodných pozemkových úradov bude 46.
Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií zriaďuje 8 krajských úradov dopravy a pozemných komunikácií a 46 obvodných úradov dopravy a pozemných komunikácií.
Ministerstvo školstva značnú časť svojich kompetencií decentralizovalo na územnú samosprávu, preto si v území vytvára len 8 krajských školských úradov.
Ministerstvu zdravotníctva vzniknú dva druhy úradov, pričom len úrad pre verejné zdravotníctvo bude úradom štátnej správy. Bude mať jedno ústredie a 36 pobočiek v území. Ďalší úrad - úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, bude mať postavenie akéhosi nezávislého regulátora a nebude orgánom miestnej štátnej správy, pričom takisto nebude financovaný z prostriedkov štátneho rozpočtu.

Úspory
Podľa údajov ministerstva vnútra tieto zmeny prinesú úspory okolo 750 miliónov korún ročne, pričom po zmenách, ktoré sa uskutočnia na základe schválenej legislatívy na budúci rok, by malo z počtu 12 896 pracovníkov na začiatku roku 2003 zostať 9 820 na začiatku roku 2005. Po odpočítaní výdavkov na túto reorganizáciu v roku 2004 (najmä odstupné) sa predpokladajú budúcoročné úspory vo výške 594 miliónov korún.

Konflikt záujmov
"Škvrnou" na týchto zmenách je však spôsob, akým budú do funkcií vymenovaní šéfovia novovzniknutých úradov. Na základe návrhov zákonov, ktoré schválila vláda a posunula ich do NR SR, mali byť títo pracovníci vyberaní na základe výberového konania podľa zákona o štátnej službe, pričom ten sa mal na nich vzťahovať v celej šírke. Výnimkou mali byť len prednostovia krajských úradov ministerstva vnútra, ktorí budú mať aj niektoré koordinačné funkcie; títo 8 prednostovia mali byť vymenovaní vládou SR z pochopiteľných dôvodov. Na základe koaličných dohôd a poslaneckých pozmeňovacích návrhov budú všetci šéfovia úradov miestnej štátnej správy vymenovaní vládou. Okrem toho, že ide o nezmysel systémový (orgány štátnej správy sú hierarchicky usporiadané, na čele je ústredný orgán - ministerstvo; vláda koordinuje činnosť ministerstiev a ukladá im úlohy, nemala by zasahovať do personálnych záležitostí orgánov miestnej štátnej správy), zakladá sa priestor pre legálny konflikt záujmov v nebývalej miere. Na vládou vymenovaných štátnych zamestnancov sa zákon o štátnej službe vzťahuje len v niektorých svojich ustanoveniach (odmeňovanie, dovolenka na zotavenie, nemocenské poistenie), pričom sa na nich nevzťahujú žiadne obmedzenia. Takto vymenovaní šéfovia úradov budú mať okrem politickej podpory aj možnosť podnikať, vlastniť a spravovať svoje súkromné firmy atď. Kritériom na takúto pozíciu bude výsledok parlamentných volieb a koaličná dohoda - tomu sa však hovorí partokracia. Všetky "argumenty" najmä poslancov ANO o garancii odbornej úrovne a pod. sú v tomto svetle jednoducho nezmyslom.

Vláda SR
Ministerstvo Ministerstvo  Ministerstvo    Ministerstvo Ministerstvo Ministerstvo Ministerstvo
vnútra dopravy pôdohospodárstva   výstavby práce životného prostredia školstva
Krajský úrad Krajský úrad Krajský  Krajský Krajský Ústredie Krajský Krajský
8 pre cestnú pozemkový lesný stavebný práce, úrad školský úrad
  dopravu úrad úrad úrad sociálnych životného  8
Obvodný a pozemné 8 8 8 vecí a rodiny prostredia  
úrad komunikácie       1 8
a detašované 8 Obvodný Obvodný    
pracoviská   pozemkový lesný Obvodné Obvodné
50 + 71  Obvodný úrad úrad úrady práce, úrady práce,
  úrad pre 44 39 sociálnych sociálnych 
cestnú     služieb služieb a
dopravu a rodiny + rodiny 
a pozemné detašované 46
komunikácie pracoviská  
46 45 + 88
menuLevel = 2, menuRoute = dennik/europa, menuAlias = europa, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
25. apríl 2024 15:46