StoryEditor

Prestížna Rely Monte Carlo so slovenskou účasťou

22.01.2004, 23:00
Po necelých troch mesiacoch zimnej prestávky sa dnes opäť rozkrúti kolotoč majstrovstiev sveta v rely. Na prestížnej Rely Monte Carlo, ktorá už tradične otvára svetový šampionát, sa po prvýkrát v histórii predstaví aj slovenský pretekár. Bude ním Jozef Béreš, ktorý spoločne s českým spolujazdcom Petrom Starým usadne do automobilu Hyundai Accent WRC.
Iba 19-ročný Slovák absolvoval premiéru na MS v minulej sezóne vo Švédsku, kde skončil s Toyotou na 35. mieste. Následne sa ešte v tom istom roku zúčastnil na rely v Grécku a vo Veľkej Británii, ani jednu z nich však nedokončil. "Hyundai je veľmi dobre ovládateľné auto, na ktorom sme už najazdili množstvo testovacích kilometrov. Preto verím, že v tomto roku budeme dosahovať lepšie výsledky," uviedol pred začiatkom sezóny Béreš, ktorý plánuje štart aj na druhom podujatí MS rely vo Švédsku (6. - 8. februára). Po dohode so svojím tímom Styllex Tuning by sa mal navyše zúčastniť aj na ďalších štyroch, dosiaľ neurčených, pretekoch. Bérešovým tímovým kolegom v tíme Hyundai bude český talent s trnavskými koreňmi Roman Kresta. Kórejská automobilka však tohto roku vynecháva oficiálnu účasť na šampionáte, a tak sa o Pohár konštruktérov pobije iba päť továrenských tímov - Citroën, Peugeot, Subaru, Ford a Mitsubishi.
Počas jedenástich mesiacov pretekári absolvujú 16 podujatí, v porovnaní s minulým rokom pribudli do súťažného kalendára dve rely - v Mexiku a Japonsku. Zmenám sa nevyhla ani európska časť šampionátu, keď preteky v San Reme nahradila Sardínia.
Obhajcom titulu je Nór Petter Solberg (Subaru), ktorý si minulý rok zabezpečil celkový triumf až víťazstvom v posledných pretekoch sezóny. Ziskom desiatich bodov na Britskej rely vtedy predstihol o jediný bod celkovo druhého Francúza Sébastiena Loeba (Citroën). Obaja 29-roční jazdci patria medzi mladšiu generáciu pilotov, ktorá by spoločne s iba o rok mladším Estóncom Markkom Märtinom (Ford) mala najviac prehovoriť do poradia na popredných priečkach aj v tomto roku. Kým vlani súperili za volantmi najrýchlejších automobilov špecifikácie WRC legendy motoristického športu (Mäkinen, Sainz, Burns, McRae....), v tomto roku zostal z nich iba 41-ročný Španiel Carlos Sainz (Citroën). Na skúsenosti z predchádzajúcich sezón sa však budú určite spoliehať aj onedlho 36-ročný dvojnásobný majster sveta Fín Marcus Gronholm.
Zostavy oficiálnych továrenských tímov - Citroën: Loeb (Fr.), Sainz (Šp.), Peugeot: Loix (Bel.), Gronholm (Fín.), Subaru: Solberg (Nór.), Hirvonen (Fín.), Ford: Märtin (Est.), Duval (Bel.) Mitsubishi: Galli (Tal.), Panizzi (Fr.).

Z HISTÓRIE MS
- Premiérový ročník MS v rely sa konal v roku 1973, prvých šesť rokov sa však konala iba súťaž tímov.
- Prvého individuálneho víťaza spoznal seriál MS v roku 1979, stal sa ním Švéd Björn Waldegaard na automobile Ford.
- Historicky najúspešnejšími jazdcami sú zhodne so ziskom štyroch titulov fínski piloti Juha Kankkunen a Tommi Mäkinen.
- V súťaži tímov dominuje s desiatimi prvenstvami talianska automobilka Lancia.
- Prvým Slovákom štartujúcim na MS v rely bol Tibor Cserhalmi, ktorý pred dvoma rokmi vo svojej premiére na Rely Nemecka obsadil 22. miesto.

Majstri sveta
4 Kankkunen (Fín. - 1986, 1987, 1991, 1993)
Mäkinen (Fín. - 1996, 1997, 1998, 1999)
2 Röhrl (Nem. - 1980, 1982), Biasion (Tal. - 1988, 1989), Sainz (Šp. - 1990, 1992), Grönholm (2000, 2002),
1 Waldegaard (Švéd. - 1979), Vatanen (Fin. - 1981), Mikkola (Fin. - 1983) , Blomqvist (Švéd. - 1984), Salonen (Fin. - 1985), Auriol (Fr. - 1994), McRae, Derek Ringer (Brit. - 1995), Burns (Brit. - 2001), Solberg (Nor. - 2003)
menuLevel = 1, menuRoute = sport, menuAlias = sport, menuRouteLevel0 = sport, homepage = false
27. apríl 2024 05:19