StoryEditor

Hríby spracúvajú aj mimo hlavnej sezóny

09.12.2003, 23:00
Slabá úroda lesných húb spôsobila, že ich najväčší slovenský spracovateľ Flashco dosiahol len polovicu plánovaných tržieb. Zvýšený dopyt po hubách umožnil zvýšiť predajné ceny a aspoň čiastočne vyrovnať straty.
Spoločnosti Flashco z Rimavskej Soboty, ktorá je najväčším nákupcom, spracovateľom a obchodníkom s lesnými hubami v SR, sa podarilo od svojho vzniku v roku 1996 ovládnuť viac ako polovicu domáceho trhu a väčšinu exportu. Podľa majiteľa firmy Tibora Szomolaiho sa na Slovensku vykúpi počas úrodného roka okolo 300 ton húb, čo je zhruba len jedno percento zo všetkých jedlých húb, ktoré rastú v slovenských lesoch. Na Flashco pripadne z tohto množstva asi polovica.
Väčšina húb sa predáva v čerstvom stave, zvyšok sa suší a mrazí. V úrodnej sezóne putuje denne do zahraničia niekedy až 6 ton čerstvých týchto lesných plodov. "Najväčším odberateľom je Rakúsko, ale záujem majú aj Taliani, Nemci či Francúzi," hovorí T. Szomolai. Ako dodáva, čo sa nepredá v čerstvom stave, to sa zhodnocuje ďalším spracovaním.
Flashco sa podnikaniu s hubami venuje profesionálne už niekoľko rokov. Má vybudovanú vlastnú sieť zhruba 300 zberných miest po celom území Slovenska, pričom do zberu zapája aj niekoľko tisíc, väčšinou sociálne odkázaných, ľudí. Okrem deviatich stálych pracovníkov brigádnicky zamestnáva ďalších 100 až 120 osôb.
Firma investovala v uplynulých rokoch niekoľko miliónov korún do technického zázemia. Vybudovala chladiareň, mraziareň a sušiareň. Na investície si zobrala úver, no časť prostriedkov dostala aj od štátu vo forme dotácie. Podľa T. Szomolaiho podnik s takým technologickým vybavením ako Flashco má oproti konkurencii obrovskú výhodu. Môže totiž pracovať s hubami aj mimo hlavnej sezóny. Aj preto má firma v pláne rozšíriť svoju produkciu o konzervované huby, čo si však vyžiada ďalšie investície do nákupu potrebnej technológie.
"Musíme sa pripraviť na výkyvy v produkcii, na sezónne vplyvy a všetky ostatné riziká. Keby prišiel taký zlý rok, ako bol tento, v začiatkoch nášho podnikania, bolo by nás to položilo. Vďaka dobrému zázemiu sme tohtoročnú sezónu prežili bez väčšej ujmy," konštatuje T. Szomolai. Keďže spoločnosť nesplnila tohtoročný plán a vytvorila menší zisk než predpokladala, bude musieť odložiť zriadenie chladiarenského autoparku na neskôr.

Huby sú nedostatkový tovar

Takú zlú hubársku sezónu, ako bola tohtoročná, si ľudia nepamätajú. T. Szomolai si napriek tomu myslí, že spoločnosť Flashco dosiahla solídne výsledky. Plán tržieb firma splnila na polovicu, aj keď produkcia čerstvých a mrazených húb klesla na 30, resp. 20 percent plánovaných objemov. Zvýšený dopyt po hubách umožnil zvýšiť predajné ceny, obzvlášť v západnej Európe, a aspoň čiastočne vyrovnať straty. Huby totiž nerástli na celom starom kontinente. V súčasnosti vrcholí predaj sušených húb, ktorých je tiež nedostatok. Na trhu je o ne veľký záujem. "Nie sme schopní plniť všetky objednávky. Po iné roky sme vyprodukovali asi 4 tony ročne, teraz ich bude sotva 2,5 tony," vysvetľuje T. Szomolai. Členstvo v EÚ podľa neho pomôže podnikaniu s hubami na Slovensku. Otvorí sa priestor na ich priamy predaj, a tým aj tvorbu vyššieho zisku. Odbúranie colných a hraničných bariér zasa pomôže zvýšiť objem predaja čerstvých húb a zrýchli ich dodávku konečnému spotrebiteľovi. Napríklad ráno nazbierané huby na važeckých lúkach sa budú v ten istý deň večer servírovať v Miláne.

Lesné huby predané spoločnosťou Flashco v roku 2003 (tony) Skutočnosť Plán
Čerstvé huby

30

100

Mrazené huby

10

50

Sušené huby

2,5

4

Priemerný nákup a predaj lesných húb počas normálnej sezóny

300

 

Priemerné množstvo jedlých húb počas normálnej sezóny (odborný odhad)

30 000

Zdroj: Flashco, s. r. o.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
23. apríl 2024 16:40