StoryEditor

Akú perspektívu má výroba automobilov?

26.08.2002, 00:00
Vzhľadom na významné postavenie automobilového priemyslu v slovenskej ekonomike prináša Slovenská ratingová agentúra niekoľko postrehov k vývoju automobilového priemyslu v SR.

Vstup Slovenskej republiky do Európskej únie bude znamenať pre slovenské hospodárstvo celý rad významných zmien. Nie všetky odvetvia hospodárstva budú po vstupe SR do EÚ rovnako reagovať na nové, prísnejšie podmienky. Zastávame názor, že jedným z odvetví, ktorého sa proces zmien bude dotýkať v menšom rozsahu a proces prispôsobovania sa európskym normám nebude príliš komplikovaný, je automobilový priemysel.

V slovenskom automobilovom priemysle je vysoký podiel zahraničných investícií a práve táto skutočnosť zaraďuje výrobu automobilov medzi popredné odvetvia slovenského hospodárstva. Prítomnosť zahraničných investorov zároveň dokumentuje, že slovenský automobilový priemysel je neoddeliteľnou súčasťou európskeho hospodárstva.

Podiel na HDP

Štatistiky dokumentujú, že podiel odvetvia výroba dopravných prostriedkov na hrubom domácom produkte v roku 2001 dosiahol takmer 2 %. Podiel výroby dopravných prostriedkov na celkovej hrubej produkcii je oveľa vyšší, takmer 5-percentný. Hrubý domáci produkt vytvorený v odvetví na jedného zamestnanca je takmer o 32 % vyšší ako priemer v slovenskej priemyselnej výrobe. Môžeme teda povedať, že napriek nízkemu podielu odvetvia na HDP Slovenska patrí automobilový priemysel medzi popredné odvetvia priemyselnej výroby z hľadiska produktivity práce.

Vo výrobe dopravných prostriedkov pracovalo v roku 2001 v priemere 24 884 zamestnancov, čo predstavuje 6,5-percentný podiel všetkých zamestnancov v priemyselnej výrobe (údaj je za podniky s 20 a viac zamestnancami). Priemerná mesačná mzda vo výrobe dopravných prostriedkov dosiahla v roku 2001 hodnotu 17 446 Sk, čo predstavuje nárast v porovnaní s uplynulým obdobím o 15,2 % (za podniky s 20 a viac zamestnancami) a po očistení o infláciu rast reálnej mzdy o 7,4 %.

Z hľadiska vývoja tržieb za vlastné výkony a tovar vo výrobe dopravných prostriedkov môžeme konštatovať, že dynamika tržieb za rok 2001 v odvetví bola len na úrovni 7,4 %, čo je o 0,7 percentuálneho bodu menej ako v spracovateľskom priemysle a zaostávanie pokračovalo aj v prvej polovici roka 2001. Obrat z predaja vozidiel iba v apríli a máji prekonal minuloročnú hodnotu. Uvedenú skutočnosť dokumentuje nasledujúci graf:

Podiel na priemyselnej výrobe

Podiel automobilového priemyslu na priemyselnej výrobe dosahuje vo svete 17 - 20 %, pričom jeho medziročný rast býva vyšší ako rast celého priemyslu. Automobilové odvetvie veľmi citlivo reaguje na vývoj ekonomiky a jej negatívny vývoj má okamžitý dosah na produkciu.

Charakteristickou črtou svetového automobilového priemyslu je aj pomerne vysoká zamestnanosť a potreba kvalifikovanej pracovnej sily. Len v rámci EÚ je v automobilovom priemysle zamestnaných zhruba 1,9 milióna ľudí, pričom nevyhnutná spolupráca s ostatnými odvetviami zvyšuje tento počet na 12 miliónov.

Vysoká konkurencia je hnacím motorom pre neustále inovácie technológií na jednej strane, na strane druhej dochádza k preberaniu aktivít menších výrobcov na trhu nadnárodnými koncernmi. Šesť najväčších hráčov už dnes na trhu zabezpečuje 80 % svetovej produkcie. Desiatka najúspešnejších automobilových značiek kontroluje viac ako 95 % celkovej svetovej automobilovej produkcie. Graf uvádza produkciu automobilov najvýznamnejších výrobcov v roku 2001.

Ekológia a globalizácia

Vzhľadom na to, že automobilová doprava je najrozšírenejším spôsobom dopravy, patrí zároveň tento priemysel aj k veľkým znečisťovateľom ovzdušia. V tejto súvislosti bolo najmä v rámci EÚ prijatých množstvo legislatívnych noriem, ktoré stanovujú povinnosti výrobcov automobilov na znižovanie emisií, resp. recykláciu vyradených vozidiel. To núti výrobcov k vývoju a výrobe nových technológií, aby boli schopní spĺňať podmienky noriem.

Ďalším charakteristickým znakom automobilového odvetvia je globalizácia. Proces fúzií a akvizícií sa uskutočňoval v najväčšej miere v roku 2000 a postihol všetky zložky automobilového sektora. V roku 2001 objem fúzií a akvizícií vyjadrený celkovou hodnotou uzavretých obchodov stagnoval.

Slovenský automobilový priemysel je vďaka koncernu Volkswagen priamo zasadený do európskeho i svetového priemyslu. Na trhoch EÚ sa Slovensko presadzuje vysokou kvalitou finálnych výrobkov, hlavne v oblasti osobných automobilov, ale aj kvalitou dodávaných komponentov. V porovnaní s ostatnými štátmi EÚ je produkcia SR ovplyvnená pomerne lacnou a kvalifikovanou pracovnou silou.

Aproximácia

Postavenie Slovenska v rámci globálneho prostredia vnímame aj z legislatívneho pohľadu. Aproximácia práva je proces, ktorý je v rámci integračných ambícií Slovenskej republiky nezvratný. Je dôležité, že prispôsobovanie legislatívy právnym štandardom EÚ prebieha v súčinnosti s reprezentantmi slovenského podnikateľského prostredia. V rámci prebiehajúcich integračných procesov SR do EÚ bolo prijatých niekoľko legislatívnych dokumentov, ktoré zabezpečujú aproximáciu slovenského práva k európskemu a riešia sa zákonné ustanovenia, ktoré nie sú kompatibilné so štandardmi EÚ. Prostredníctvom zákonných ustanovení je okrem iného zabezpečovaná priama podpora štátu pre automobilový priemysel a prijaté boli aj európske zásady environmentálnej politiky.

Štátne zvýhodňovanie

Úspech slovenského automobilového priemyslu je často stotožňovaný s jedinou značkou - Volkswagen. Toto odvetvie sa teší silnému záujmu slovenskej vlády, pričom sa zvykne prezentovať ako ukážka efektívnosti štátnej podpory ekonomiky. Existujú však aj protiargumenty o nespravodlivom zvýhodňovaní zahraničných investorov.

Vo všeobecnosti za najdôležitejšie legislatívne normy upravujúce podporu domácich a zahraničných investorov radíme predovšetkým zákon o štátnej pomoci, zákon o investičných stimuloch a zákon o podpore na zriadenie priemyselných parkov.

V zmysle zákona o štátnej pomoci sa štátna pomoc môže poskytnúť na podporu:

_ hospodárskeho rozvoja okresov, v ktorých je životná úroveň mimoriadne nízka, alebo v ktorých je vysoká nezamestnanosť,

_ uskutočnenia významného spoločného projektu spoločenstva a SR, alebo na nápravu vážnych nedostatkov vo fungovaní hospodárstva,

_ rozvoja určitých činností alebo určitých hospodárskych oblastí, ak táto pomoc zásadne nepriaznivo neovplyvní podmienky obchodu medzi SR a EÚ,

_ záchrany kultúrnych pamiatok a zachovanie kultúrneho dedičstva.

Štátna pomoc sa môže poskytnúť na: rozvoj okresov, vzdelávanie zamestnancov, na podporu zamestnanosti, na výskum a vývoj, na životné prostredie, pre malého podnikateľa alebo stredného podnikateľa, na záchranu a reštrukturalizáciu podnikateľov v ťažkostiach, pre oceliarsky, lodiarsky, automobilový priemysel a priemysel syntetických vlákien.

Investičné stimuly

Investičnými stimulmi je štátna pomoc na počiatočné investície a vytvorenie nových pracovných miest vytvorených v súvislosti s týmito investíciami poskytovaná na obstaranie hmotného investičného majetku a nehmotného investičného majetku potrebného na začatie výroby alebo na začatie poskytovania služieb, na rozšírenie výroby alebo na rozšírenie poskytovania služieb, na kúpu podniku vo forme:

a) úľavy na dani z príjmov právnických osôb,

b) príspevku na rekvalifikáciu zamestnancov prijatých na vytvorené nové pracovné miesta,

c) príspevku na vytvorenie nového pracovného miesta.

V oblasti priemyselných odvetví patria medzi dokumenty zaoberajúce sa štátnou podporou najmä rôzne strategické a koncepčné materiály vlády zamerané na rozvoj jednotlivých odvetví slovenského priemyslu, ako aj národohospodárske stratégie SR. Novým prvkom v slovenskej legislatíve významne ovplyvňujúcim automobilový priemysel je právna úprava recyklácie vyradených vozidiel. Konkrétna smernica o vyradených vozidlách je súčasťou systému noriem na ochranu životného prostredia a zaoberá sa najmä homologizáciou, teda schvaľovaním a otypovaním nových vozidiel, spätným odberom vozidiel a likvidáciou vozidiel po skončení životnosti.

Nová etapa automobilizmu v SR

Pri hodnotení celkového vývoja slovenského automobilového priemyslu môžeme konštatovať, že jeho vývoj bol poznačený transformáciou ekonomiky Slovenska. V začiatkoch sa odvetvie zmietalo v kríze, keď v rámci transformačných procesov odvetvia dochádzalo vplyvom straty konkurencieschopnosti domácich výrobcov k strate trhov, mnohé spoločnosti redukovali svoje kapacity, resp. dochádzalo k ich zániku. Problémy sa prejavovali aj vo financovaní spoločností, jednak z hľadiska krátkodobých prevádzkových potrieb, jednak z hľadiska dlhodobých potrieb, ktoré by zabezpečili modernejšiu technologickú vybavenosť podnikov. Jediným riešením útlmu odvetvia bolo otvorenie sa vstupu strategických investorov s dostatočným kapitálovým vybavením, know-how a novými trhmi. Zastávame názor, že vstupom nadnárodného koncernu skupiny Volkswagen group na slovenský trh sa začala nová etapa vývoja slovenského automobilového priemyslu. Vstup investora priniesol do odvetvia najmä investície zabezpečujúce rozvoj kapacít, ktoré dovtedy výrazne absentovali. Ďalej vstup investora svojím charakterom výroby začal na seba v čoraz väčšej miere nabaľovať aj producentov komponentov a ostatné priemyselné odvetvia, ktoré zabezpečujú dodávky pre autopriemysel.

Investície

Zo štatistík vyplýva, že celkový objem investícií, ktoré prišli na Slovensko v roku 2001 do automobilových výrob, predstavoval 28,3 mld. Sk, čo je v porovnaní s rokom 2000 nárast o 169 %. Z tohto objemu bolo investovaných takmer 50 % do technológií. Volkswagen Slovakia v predchádzajúcom roku investoval 15,4 mld. Sk, z toho do technológií 9,9 mld. Vplyv rozvoja automobilového priemyslu a prílev investícií do tohto odvetvia sekundárne ovplyvňuje aj výkony v stavebníctve, keď bolo len za minulý rok v rámci rozvoja automobilových výrob na Slovensku preinvestovaných asi 14 mld. Sk.

Z regionálneho hľadiska má automobilový priemysel zastúpenie v každom kraji SR, veľké rozdiely sú však v koncentrácii. Najvyššia hustota výroby je v regióne západného Slovenska, čo je dôsledkom prítomnosti spoločnosti Volkswagen Slovakia, a.s. Významným strediskom výroby komponentov je Martin.

Automobilový priemysel je významným zamestnávateľom v SR. Súčasne s jeho rozvojom sa do popredia dostáva vzdelávanie odborníkov pre automobilový priemysel. Dopyt po kvalifikovanej pracovnej sile sa neustále zvyšuje najmä v súvislosti so zavádzaním nových technológií a s rozširovaním výrobných kapacít.

Nesporne veľkou výhodou celého odvetvia je aj strategická poloha Slovenska s možným prístupom do východných európskych štátov, kde je široký trhový potenciál. Zaradením sa automobilového priemyslu do nadnárodného koncernu operujúceho na európskom, ale i svetovom trhu, sa stal slovenský automobilový priemysel, podľa nášho názoru, perspektívnym odvetvím.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. apríl 2024 09:15