StoryEditor

Zlé stavby ohrozujú bezpečnosť ľudí

20.08.2004, 00:00
Stavebné právo bude zrejme posledná oblasť, ktorá sa v rámci Európy zosúladí -- ak vôbec. Najmä preto, že je veľmi rozdielne a jednotlivé krajiny nie sú ochotné ustúpiť z vlastných špecifík. Či už ide o spôsob vyvlastňovania pred začatím stavby, kontrolu prác počas realizácie, charakter architektúry alebo záverečné sankcie za nedodržanie predpísaných požiadaviek.

Stavebné právo bude zrejme posledná oblasť, ktorá sa v rámci Európy zladí -- ak vôbec. Najmä preto, že je veľmi rozdielne a jednotlivé krajiny nie sú ochotné ustúpiť z vlastných špecifík. Či už ide o spôsob vyvlastňovania pred začatím stavby, kontrolu prác počas realizácie, charakter architektúry alebo záverečné sankcie za nedodržanie predpísaných požiadaviek. Je to pochopiteľné, veď od Škandinávie po Krétu sa strieda celá škála vstupných podmienok, ktoré sa nedajú vtesnať do jednotného vzoru. Škoda len, že slovenský stavebný zákon je čoraz horší, kým tie ostatné sa stále zdokonaľujú. Pritom pôvod všetkých možno hľadať v československom práve i výškových budovách z 20. rokov minulého storočia, ktoré sem chodili všetci študovať. Slovenských odborníkov privádzajú na medzinárodných vzdelávacích seminároch do zúfalstva aj poučujúce poznámky typu -- na začiatku stavebného procesu musí byť územné rozhodnutie -- veď v tomto teritóriu sa vydáva od roku 1924!
Staručký stavebný zákon, pôvodne ako celok kompatibilný, sa prakticky pri každej zmene podmieňujúcich právnych predpisov novelizuje. Len za posledný rok trikrát. Výsledkom sú anomálie, ktoré môžu mať veľmi nepríjemné dôsledky, pretože za bezpečnosť ľudí, čo je aj prípad zlých stavieb, zodpovedá v konečnom dôsledku štát. Situácia zašla tak ďaleko, že právomoc dostali obce, nikto nikomu nehlási začatie stavieb a nežiada kontrolu, čo je pri súkromných investíciách a z finančného hľadiska v poriadku. Inak je to pri investíciách z verejných zdrojov. V oboch prípadoch chýba praktická kontrola, napríklad statickej bezpečnosti. Iste, spôsob kontroly sa v jednotlivých európskych krajinách líši. V Anglicku používajú súkromných znalcov, vo Francúzsku samostatný štátny orgán -- a v Nemecku nemôže stavebník ani zaliať výstuž v strope rodinného domčeka bez toho, aby pri tom bol skúšobný inžinier mestského úradu.
Osobitnou kapitolou, ktorá prestáva dávať zmysel, sú sankcie za nedodržanie podmienok stavebného povolenia. Napríklad na ochranu životného prostredia. Kým totiž rozsiahly hotel zle postaví fyzická osoba, dostane pokutu do dvoch miliónov korún. No na veľkú finančnú skupinu v úlohe právnickej osoby sa aj pri výstavbe malej prevádzky vzťahujú päťmiliónové pokuty. Nuž, nečudo, že sa podmienky veselo obchádzajú a kde sa dá, figuruje ako stavebník súkromná osoba. Aj preto, že sankcie vznikajú len na základe podnetu -- a ktorýže starosta by udával vlastného suseda, vedľa ktorého bude žiť ešte dlhé roky?

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
20. apríl 2024 13:49