Význam nákladnej železničnej dopravy medzi ázijsko-tichooceánskym regiónom, Strednou Áziou a Európou narastá. Tovarovej výmene by pomohlo odstránenie colnej bariéry, konkurencieschopné prepravné tarify, vyššia bezpečnosť, nové služby a zníženie času tranzitu. Zhodli sa na tom zástupcovia európskych a ázijských železníc na rokovaní o využívaní kontajnerovej dopravy po Transsibírskej magistrále.
Podľa Borisa Lukova, šéfa koordinačného zväzu, sa v posledných rokoch podarilo zastaviť úpadok kontajnerovej dopravy po magistrále a od roku 1999 dosiahnuť nárast. Kapacita magistrály sa napriek tomu dnes využíva len spolovice. Najväčšie obavy klientov sú stále o bezpečnosť, aj keď za posledných sedem rokov nedošlo k strate či odcudzeniu kontajnera. Bezpečnosť by mala zvýšiť investícia ruských železníc do optických sietí, ktoré poskytnú informácie o pohybe tovaru. Problémom je aj zastaraný vozový park. Ruské železnice majú v súčasnosti 17-tisíc vagónov na prepravu kontajnerov a do konca roka by mali zmodernizovať ďalších tritisíc. Impulzom na zvyšovanie prepravy sú podľa Lukova najmä investície ázijských firiem v strednej a vo východnej Európe a rozmach čínskej ekonomiky. Svedčí o tom zdvojnásobený objem prepravených tovarov, ktorý ešte porastie. Napríklad vlani sa prepravilo z tichooceánskeho prístavu Port Vostočnyj do Fínska asi 48-tisíc kontajnerov, pričom v tomto roku by ich malo byť okolo 100-tisíc. Na tej istej trase sa onedlho skráti i prepravný čas zo súčasných jedenásť a pol dňa na deväť, zatiaľ čo doprava loďou trvá okolo 35 dní. Podľa Pavla Kužmu, riaditeľa Železničnej spoločnosti, sa chce SR tiež podieľať na náraste prepravy prostredníctvom novovybudovaného terminálu Dobrá v Čiernej nad Tisou, ktorý by sa mohol stať logistickým centrom pre spojenie strednej a východnej Európy s magistrálou.
StoryEditor