StoryEditor

Komerčný míľnik slovenského popu

23.09.2003, 00:00
Zľava na cestu do Prahy bola vo výške troch štvrtín cestovného, takže koncert bol pre mnohých takmer bezplatným bonusom na víkendovom výlete do Prahy, čo pripomína odborárske protesty v hlavnom meste, keď sa v bezplatných autobusoch privezie množstvo ľuďmi za nákupmi a zároveň sa objavia na protestnom mítingu.
"Myslím si, že najdôležitejším parametrom Elánu je inteligencia - pri všetkej skromnosti," povedal líder skupiny Elán v nedávnom rozhovore pre Národnú obrodu. "Inteligenciu chápem ako schopnosť prežiť. Lebo s nami začínali desiatky kapiel takých istých ako my, a prečo tu nie sú ony, ale my, je okrem iného aj preto, že my strašne veľa vydržíme piť. A to iní nevydržia. Jednoducho sa odpili a my pijeme a hráme ďalej." Ako ukázal sobotný megakoncert na Letenskej pláni, oplatilo sa vydržať. Na koncert podľa odhadov prišlo približne 75-tisíc divákov, z toho 70-tisíc platiacich. Ešte pre koncertom sa dali kúpiť lístky oveľa lacnejšie než v predpredaji, niektoré médiá uvádzajú sumy dvesto, či dokonca iba päťdesiat korún. Tieto lístky sa pôvodne dostali medzi fanúšikov ako voľné vstupenky, kapela podľa svojho manažéra rozdala približne päťtisíc lístkov a ďalšie dostali usporiadateľské firmy pre svojich zamestnancov.
Suma za predaj vstupeniek sa pohybuje okolo 60 miliónov českých korún, ďalšími prostriedkami prispeli sponzori, celková suma však neprekročila sto miliónov. Presné zisky budú známe až neskôr, keď sa odpočítajú rôzne dane a poplatky či náklady na technické zabezpečenie koncertu. V každom prípade organizátori ani skupina neprerobili, ako sa pred koncertom vyjadril Jožo Ráž, "ak príde päťdesiattisíc ľudí, tak hráme zadarmo". Do zóny zisku sa teda zmestilo približne dvadsaťtisíc platiacich fanúšikov, skupina si v hrubom príde na desať až štrnásť miliónov korún.

Synergický efekt odborárskeho zájazdu
Napriek tomu, že zorganizovanie takéhoto podujatia v sebe nieslo isté riziká, vyšlo všetko, od kampane, ktorej sa prakticky nedalo vyhnúť, až po počasie. Na základe sponzorskej spolupráce dopravu fanúšikov zaistili České dráhy a slovenská Železničná spoločnosť. Zľava na cestu do Prahy bola vo výške troch štvrtín cestovného, takže koncert bol pre mnohých takmer bezplatným bonusom na víkendovom výlete do Prahy, čo pripomína odborárske protesty v hlavnom meste, keď sa v bezplatných autobusoch privezie množstvo ľuďmi za nákupmi a zároveň sa objavia na protestnom mítingu. V čase, keď sa viedli spory týkajúce sa vysokých nákladov pápežovej návštevy Slovenska, pomáhali sme aj ďalšiemu podujatiu, pretože každý, kto cestuje vlakom, už jednu "zľavu" dostal od štátu v podobe dotácií pre železničnú dopravu. Ďalší 75-percentný bonus určite potešil každého, kto sa viezol.

Honza a stotisícový Jožo
Líder Elánu s typickou bohorovnosťou označil Rolling Stones za svoju predkapelu, návštevnosť "predkapely" v českej kotline sa mu však nepodarilo prekonať. Napriek tomu o úspechu megakoncertu nikto nemôže pochybovať, v rámci domácich kapiel (v zmysle českých a slovenských) Elán zrejme siahol na maximum. Čosi podobné sa zatiaľ podarilo v júni 1996, keď sa na Strahove konal monsterkoncert folkových a country skupín pri príležitosti päťdesiatky pesničkára Jana Nedvěda, na ktorý prišlo približne 70-tisíc verných fanúšikov. Manažér Elánu nezabúda, aké dôležité je pri rockovej skupine vytvárať mytologické historky. Po koncerte vyhlásil, že Elán sa zapísal do histórie, pretože žiadna iná československá kapela ešte nehrala pred stotisícovým publikom. K tomuto fantastickému číslu sa dopracoval tak, že pripočítal aj odhad ľudí, ktorí koncert sledovali z vyvýšených miest za oploteným areálom.
Okrem reklamy návštevníkov megakoncertu Elánu mohol lákať aj pocit exkluzivity, kapela dnes prakticky koncertuje a pražské vystúpenie je jediným v tomto roku, pričom vyhliadky do budúcnosti tiež nevyzerajú príliš akčne. V istej miere aj vďaka tomu, aké peniaze si Elán pýta za vystúpenie. V ostrom kontraste so sedemcifernými sumami sú Rážove donekonečna opakované reči o vlastnej chudobe. Vzhľadom na počty predaných nosičov a hranosť ich pesničiek v rádiách sú to veľmi zvláštne vyhlásenia. Len cez víkend sa z každého člena kapely stal milionár a na svete je nový album. Po katastrofálnej úrovni toho predchádzajúceho by mohol byť novým impulzom textársky návrat "strateného syna" Borisa Filana ku kapele. Väčšina starších textov, ktoré si publikum v sobotu večer spievalo spolu so skupinou, pochádza z jeho hlavy.

Najnavštevovanejšie koncerty v Prahe
Kapela/interpret           Počet divákov       Rok
Rolling Stones              127 000               1995
Michael Jackson          120 000               1996
Pink Floyd             pod 120 000              1994
Rolling Stones               100 000              1990
U2                                80 000                1997
Nedvědovci                  70 000                1996
Rolling Stones               80 000                2003
Elán približne                 75 000                2003

Zdroj: HN ČR
menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
19. apríl 2024 09:11