StoryEditor

Podnikanie v rozšírenej EÚ

03.11.2003, 23:00

Európska únia čoskoro rozšíri svoje hranice východným smerom a nové členské krajiny čaká ďalšia vlna priamych zahraničných investícií. Podľa najnovšej štúdie nemeckých výskumných inštitúcií sa zistilo, že najlepšie podmienky pre firmy sú v ČR, Slovinsku, Maďarsku, Poľsku a SR. Autori prišli k záveru, že očakávaný prílev investícií sa sústredí na niekoľko regiónov a ako najpríťažlivejšie centrá označili stredné a južné Čechy, Horné Sliezsko a Varšavu, západné Maďarsko a Budapešť, Bratislavu a Košice a slovinskú Ľubľanu.
Jeden z autorov štúdie, ekonóm Jürgen Weigand, uviedol, že najväčší rozvoj spočiatku zaznamenajú pohraničné regióny. Ako príklad uvádza Severoamerickú dohodu o voľnom obchode (NAFTA), ktorá združuje USA, Kanadu a Mexiko. Po jej vzniku pohraničná oblasť medzi severným Mexikom a Texasom získala významné postavenie.
V nadchádzajúcich rokoch sa vo východnej Európe objaví nová skupina investorov. Keďže po vstupe do EÚ sa podstatne zjednoduší prístup na trhy, začnú byť dnešné kandidátske krajiny zaujímavé aj pre stredné podniky. Dominantné nadnárodné koncerny pritom svoju prítomnosť posilnia. Štúdia však zistila nedostatočné prispôsobenie podnikových stratégií danej lokalite. Weigand to dokumentuje príkladom pivovarníckeho sektora. Mnohé veľké pivovary vidia vo východnej Európe trh s veľkým potenciálom. Podrobne preskúmali, koľko piva sa v týchto krajinách pije, a zistili, že najväčší potenciál má Rusko a Poľsko. Napríklad, Holsten kúpil poľský pivovar, ktorý chce použiť ako základ na ďalšiu expanziu. Weigand tento postup z hľadiska trhového potenciálu schvaľuje: miera rastu 5 až 10 % v nasledujúcich 10 rokoch je veľmi lákavá. No Holsten nesprávne odhadol vlastnú silu. Musí totiž súťažiť s gigantmi ako Heineken či Interbrew, ktoré majú podstatne väčšie kapacity a agresívnejšie stratégie. To si Holsten nemohol dovoliť a napokon sa z trhu stiahol.
Weigand preto odrádza spoločnosti, aby sa sústredili výlučne na makroekonomické údaje. Tie poskytujú deformovaný obraz, keďže mnohé trhy sú už nasýtené. Firmy s dlhodobými stratégiami sa na nich usadili už pred rokmi a dnes majú veľmi silné pozície. Weigand odporúča podnikom sústrediť sa na kandidátske krajiny v ďalšej vlne rozširovania, plánovanej na rok 2007, ako Rumunsko a Bulharsko. No upozorňuje, že záujemcovia o tieto trhy musia mať veľkú výdrž a musia počítať s tým, že trhy sa nemusia vyvíjať rovnakým spôsobom ani tempom.
Podľa slov ekonóma by sa podniky mali vyhnúť rozvinutým priemyselným sektorom, ako je chemický, ťažký či automobilový. Mimoriadne tvrdá hospodárska súťaž vládne v maloobchode a vstup sa oplatí len vo veľkom štýle. Namiesto toho by si mali hľadať neobsadené segmenty, napríklad v oblasti ochrany životného prostredia, kde východná Európa bude potrebovať investície v objeme 120 mld. eur. (Viac v prílohe Biznis, vychádza 10. novembra)

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
18. apríl 2024 23:01