StoryEditor

Motory Fordu pôjdu do sveta z Kechneca

Americká automobilka Ford Motor Company mieri do priemyselného parku Kechnec pri Košiciach. HN to včera potvrdili dva nezávislé zdroje. Ford chce na východnom Slovensku postaviť závod na výrobu motorov, časti motorov a prevodové skrine za takmer 400 miliónov eur a zamestnať pritom tritisíc ľudí.
O obec pri Košiciach v prvotnej fáze prejavila záujem aj francúzska automobilka PSA Peugeot Citroën, napokon skončila v Trnave.
Hovorca Slovenskej agentúry pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO) Ondrej Žember potvrdil, že "o túto investíciu sa uchádzali aj ostatné krajiny strednej Európy a rokovania medzi slovenskou stranou a Fordom prebiehajú už vyše pol roka". Predstavitelia CzechInvestu sa nechceli vyjadriť, či americký investor rokoval o možnom umiestnení fabriky aj v Českej republike.

Oficiálne až zajtra
Predseda Košického samosprávneho kraja Rudolf Bauer pre agentúru SITA upozornil, že vytypovaných je niekoľko lokalít, vhodných pre novú automobilku. Informáciu o rozhodnutí Fordu investovať v Kechneci odmietajú oficiálne potvrdiť aj ostatné kompetentné miesta. Odvolávajú sa pritom na neukončené rokovania. Minister hospodárstva Pavol Rusko včera oznámil, že viac o investícii Fordu povie až na zajtrajšej tlačovej konferencii.
Generálneho riaditeľa SARIO Romana Kuruca včera nebolo možné zastihnúť, no pri oficiálnom otváraní prevádzky britského strojárskeho závodu Mazak UK v Košiciach koncom októbra novinárom avizoval stretnutie "do Vianoc pri ešte významnejšej investícii". Starosta obce Kechnec Jozef Konkoly bol včera zaneprázdnený pracovnými rokovaniami. Aj automobilka sa odmieta k "týmto špekuláciám" vyjadrovať.

Smer: Východ
Ford pri Košiciach asi nahradí investíciu rakúskej spoločnosti Magna Steyr, o ktorej sa hovorilo v lete. Firma sa zaoberá prevažne finálnym skladaním áut pre niektoré svetové značky, napríklad DaimlerChrysler, General Motors alebo Ford. Aj vtedy sa spomínala rovnaká výška celkovej investície - 400 mil. eur - a ročná kapacita závodu 150-tisíc automobilov.
Ford má už niekoľko rokov na východe Slovenska partnera. Spolupracuje s japonsko-americkým výrobcom autokáblových zväzkov Yazaki, ktorý má v Michalovciach jednu zo svojich európskych prevádzok s vyše 2 200 zamestnancami. V metropole Zemplína Yazaki preinvestoval zatiaľ 20 miliónov dolárov. V závere októbra Yazaki Wiring Technologies Slovakia oznámil rozšírenie výroby o 1 300 pracovných miest zákazkami práve pre automobilku Ford i DaimlerChrysler.

Koruna ešte nereagovala
Juraj Borguľa zo Zväzu strojárskych podnikov odhaduje podľa výšky investície Fordu celkový objem výroby motorov a prevodoviek na minimálne 200-tisíc kusov za rok. Slovensko si tak upevní pozíciu svetového lídra vo výrobe automobilov v prepočte na obyvateľa.
Podľa analytika Slovenskej sporiteľne Juraja Kotiana príchod automobilky pozitívne ovplyvní nielen slovenský zahraničný obchod a export, ale aj domácu výrobu. Slovenská koruna zatiaľ na tieto správy príliš nezareagovala, pretože ide o predbežné správy. "K posilňovaniu koruny by mohlo prísť až vo štvrtok, keď sa zverejnia oficiálne informácie. Na výraznejšie zhodnocovanie však Kotian nevidí veľký priestor. "S blížiacim sa koncom roka zahraniční investori uzatvárajú svoje pozície a vyberajú zisky," vysvetlil.
Miroslav Šmál z Poštovej banky dodáva, že pre východné Slovensko, kde je vysoká nezamestnanosť, je to veľmi dobrý signál smerom do zahraničia.

Ford v Európe škrtí náklady
V prípade úspešného rokovania bude kechnecká prevádzka amerického koncernu prvou v strednej Európe. Skupina, do ktorej okrem Fordu patrí aj Volvo, Jaguár, Land Rover a Mazda, zatiaľ v Európe sústredila výrobu do Veľkej Británie a Škandinávie a má závody aj v Nemecku, vo Francúzsku, v štátoch Beneluxu a v Španielsku. Celkovo má Ford v Európe asi 20 závodov, no hlavné výrobné kapacity sú stále v Spojených štátoch.
Pripravovaná investícia v Kechneci je podľa ČTK súčasťou zámeru koncernu znížiť náklady európskej divízie. Vlani sa síce Ford vymotal zo strát (v roku 2001 vyše päť miliárd dolárov) a dosiahol zisk 495 miliónov dolárov pri tržbách vyše 164 miliárd, európska divízia však k tomuto výsledku prispela miliardovým mínusom. Ford preto v posledných rokoch utlmoval výrobu najmä vo Veľkej Británii a v ďalších závodoch rokoval s odborármi o úsporných opatreniach. Oproti vlaňajšku by mali byť úspory jedna miliarda dolárov, takže v tomto roku by sa európska divízia mala vrátiť do kladných čísel. Ford zaznamenala v 3. štvrťroku nečakane vysoký čistý zisk - 266 miliónov dolárov.

Priemyselný park Kechnec

V Kechneci má od roku 2000 svoj závod americký elektrotechnický koncern Molex, ktorý v ňom preinvestoval 25 miliónov dolárov a je pripravený splniť investičný záväzok 70 miliónov dolárov počas desiatich rokov. V súčasnosti zamestnáva vyše 730 ľudí. V susedstve Molexu už v areáli priemyselného parku podniká belgická strojárska firma Gilbos. Pre Kechnec sa pred niekoľkými týždňami definitívne rozhodol aj americký spracovateľ plastov Plastipak Packaging. V prvotnej fáze preinvestuje 20 miliónov dolárov. Fabrika s modernou technológiou na recykláciu plastov a výrobu PET fliaš by mala začať fungovať na jeseň budúceho roka. V priemyselnom parku budú stáť aj prevádzky firiem Dorsvet Plus (spracovanie zeleniny), Jisimex (liehovar) a súkromného podnikateľa v kamiónovej doprave. Záujem o výstavbu prevádzok v areáli parku prejavila aj americko-slovenská spoločnosť Evans (spracovanie ocele), holandský Van Geel. Rakúska spoločnosť Hans Kuenz GmbH tu plánuje prostredníctvom dcérskej firmy Kuenz-SK Košice postaviť výrobu nosných častí špeciálnych žeriavov. Ďalším z investorov v Kechneci je francúzsky Valeo, dodávateľ autokomponentov, ktorý by mal po spustení plnej prevádzky zamestnávať v roku 2007 asi 500 pracovníkov a preinvestovať päť miliónov eur.
Priemyselná lokalita v Kechneci s rozlohou 332 hektárov má potenciál na vytvorenie 35-tisíc pracovných miest. Zatiaľ pracuje v Molexe vyše 730 a v Gilbose asi sto ľudí. Z 80 hektárov priemyselného parku sú asi tri štvrtiny voľné. V Kechneci žije asi tisíc ľudí.

Profil spoločnosti

Spoločnosť Ford Motor Company patrí medzi najväčších svetových producentov vozidiel a nákladných automobilov a je jedným z najväčších poskytovateľom finančných služieb v automobilovom priemysle. Na svetových trhoch dnes automobilka ponúka osem značiek - Ford, Lincoln, Mercury, Mazda, Aston Martin, Jaguar, Volvo a Land Rover. Vozidlá spoločnosť vyrába v závodoch Ford Motor Company alebo v spoločných podnikoch. Akcie Fordu sú registrované na burze cenných papierov v New Yorku. Dcérske spoločnosti - Ford Credit a Herz - poskytujú finančné a lízingové služby pre jednotlivcov alebo organizácie. Spoločnosť má v súčasnosti výrobné prevádzky v 25 krajinách na šiestich kontinentoch. Pracovníci vo výrobe tvoria 80 percent z približne 328-tisíc zamestnancov Fordu. (hn/el)

Základné údaje o automobilke Ford
Štruktúra investorov (podiel v %)
Investori

r. 2001

r. 2002

r. 2003

Inštitucionálni investori 44 38 37
o TOP 15 16 15 17
o Ostatní 28 23 20
Zamestnanci a manažment 20 21 22
Jednotlivci* 36 41 41
*Zahŕňa akcie, ktoré vlastnia rodina Fordovcov a časť manažmentu Fordu 
Zdroj: Ford Motor Company

Finančné údaje automobilky 
 

r. 2001

r. 2002

r. 2003

Čistý zisk/strata (v mld. USD)

-5,50

-1,00

0,50

Rozsah hodnoty akcií (USD/akcia)

14,70-31,42

6,90-18,23

6,58-17,33

Dividendy (v USD)

1,05

0,40

0,40

Zdroj: Ford Motor Company

Hospodárske výsledky (údaje za 2. štvrťrok 2004, v mil. USD)
Tržby 42 802
Medziročný rast zisku 7,54%
Prevádzkový zisk 1 502
Čistý zisk 1 165
Počet zamestnancov 327 531

Rozdelenie tržieb podľa regiónov (v %)
USA 63,0%
Európa 23,9%
Zvyšok sveta 13,1%

01 - Modified: 2002-12-15 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Jozef Kerekréty
menuLevel = 1, menuRoute = dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
25. apríl 2024 08:34