StoryEditor

Opäť o pojme dočasnosti

Virtuálny konflikt medzi predajcami pohonných látok a ministerstvom financií sa priostruje. Virtuálny preto, lebo oficiálna debata viac-menej neexistuje a obe strany argumentujú skôr cez médiá, ako za jedným stolom. A konflikt pre rétoriku niektorých aktérov. Jedna strana hovorí: Potreba znížiť spotrebnú daň z minerálneho oleja je akútna a nutná, druhá to, logicky, vidí celkom opačne.

Virtuálny konflikt medzi predajcami pohonných látok a ministerstvom financií sa priostruje. Virtuálny preto, lebo oficiálna debata viac-menej neexistuje a obe strany argumentujú skôr cez médiá ako za jedným stolom. A konflikt pre rétoriku niektorých aktérov. Jedna strana hovorí: Potreba znížiť spotrebnú daň z minerálneho oleja je akútna a nutná, druhá to, logicky, vidí celkom opačne.
Túto debatu na Slovensku už pred niekoľkými mesiacmi odštartovali eskalácie na medzinárodných komoditných trhoch, ktoré až do dneška posúvajú cenu ropy a následne aj pohonných látok smerom nahor. Väčšina analytikov sa pritom zhoduje, že tento trend v najbližších týždňoch nepoľaví, a to aj napriek ambicióznym zámerom OPEC rast cien stlmiť.
V USA, ktoré sú najväčším spotrebiteľom nafty a benzínu na svete, sa motoristická sezóna ešte len začína. Aj napriek tomu sú už spolu s Čínou, ktorá sa za každých okolností snaží vytvoriť rezervy a zabezpečiť potrebný hospodársky rast, kľúčovým činiteľom stojacim za rastom medzinárodných cien. Mozaiku dopĺňa vývoj kurzu dolára, kritická situácia na Blízkom východe a stále rastúci dopyt.
Dá sa povedať, že dočasné zníženie spotrebných daní by slovenských motoristov a podniky, ktorým rastú logistické náklady, odbremenilo. Kto tvrdí, že nechce tankovať lacnejšie, je pokrytec. Nebol by to ani veľký zásah do príjmov štátneho rozpočtu.
Otázka je skôr principiálna. Ministerstvo v podstate nechce dane znížiť, pretože je to v rozpore so štátnou daňovou politikou. Nedá sa vylúčiť ani to, že dramatický stav cien ropy je len dočasný. Nedá sa to však ani potvrdiť. Predajcovia palív sa tiež, a to oprávnene (hoci zo skúseností spotrebiteľov možno o tom pochybovať), ohradzujú voči tvrdeniam, že by zníženie daní prakticky nič nezmenilo. Miklošov tím je totiž presvedčený, že by dostali viac voľnosti na zvyšovanie marží a ceny by zostali porovnateľné so súčasným stavom aj po upokojení medzinárodných trhov.
Debata sa možno nechtiac dostala aj do roviny akéhosi sociálneho dialógu. Svoju pravdu majú obidve strany. Stačí spočítať dve a dve a je jasné, kto je na koni... Nuž, predbežne to vyzerá, že nižšie spotrebné dane na benzín, naftu ani autoplyn nebudú.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 07:17