"Možno sa dočkáme dňa, keď investície do výroby v západnej Európe budú vyhodenými peniazmi. Varovanie nie je prvým. Už predtým sa podobne vyjadrili ďalšie automobilky, ale aj firmy z iných sektorov hospodárstva. Ako uviedol analytik z Credit Suisse First Boston pre trh s automobilmi Harald Hendrikse, presun výroby do krajín východnej Európy je prakticky nevyhnutný. "Kto by tu (v západnej Európe) chcel, pre boha, ešte niečo vyrábať alebo niekoho zamestnávať?" čuduje sa. Ako uviedla agentúra Reuters, podľa niektorých ekonómov nie div, keď napríklad v Rumunsku sú ľudia lacnejší ako roboty, ktoré západné firmy používajú na zníženie nákladov. Túto skutočnosť ako prvý využil francúzsky výrobca Renault a v roku 1999 kúpil stratovú značku Dacia vyrábanú v meste Mioveni na juhu krajiny. Akí lacní museli byť rumunskí zamestnanci, dokazuje fakt, že dnes, keď už pracujú pre západnú firmu, sa ich priemerný mesačný plat pohybuje okolo 150 eur. To Renaultu umožnilo uviesť na trh lacné auto Logan s uvádzacou cenou 5 000 eur, vhodné aj pre sociálne slabšie vrstvy.
Jeho rival PSA Peugeot Citroën sa tiež presúva na východ a jeden závod stavia na Slovensku a ďalší spoločne s japonskou firmou Toyota v Českej republike. Aj ázijské automobilky sa v súčasnosti viac začínajú obzerať po možnostiach v strednej a vo východnej Európe. Slovensko, na ktoré ako prvá prišla nemecká spoločnosť Volkswagen, prilákalo aj juhokórejskú Hyundai Motors.
"Ak automobilky rozširujú svoje kapacity, tak jednoznačne v krajinách strednej a východnej Európy," uviedol pre Reuters analytik Stephen Cheetham zo spoločnosti Sandford C Bernstein. Neočakáva zvyšovanie produkcie vo výrobnom sektore v krajinách západnej Európy, nebolo by to podľa neho logické. Čo sa týka Renaultu, ten zatiaľ tvrdí, že podnik v Mioveni je určený na výrobu automobilov pokrývajúcich len dopyt navyše a neohrozuje závody v západných krajinách, no v prípade, že sa Logany uchytia na trhu, bude problematické začať výrobu nových modelov na Západe.
Nie všetci sú však pesimisti. Aj keď nepopierajú vysoké pracovné náklady v Nemecku, na druhej strane poukazujú aj na tunajšie výhody ako mimoriadne kvalitná infraštruktúra a vysokokvalifikovaná pracovná sila. Preto tu ostávajú najmä firmy stavajúce na kvalite a prestíži než na masovej produkcii, ako Porsche či BMW. Okrem toho do procesu začali vstupovať aj vlády a v snahe zabrániť masovejšiemu presúvaniu výroby na Východ ponúkajú finančnú výpomoc len za cenu ponechania produkcie v domovskej krajine.
StoryEditor
Pracovné náklady v západnej Európe sú likvidačné
Najväčšia automobilka na svete General Motors varovala, že západná Európa riskuje odlev investícií do výrobného sektora v dôsledku "likvidačných" pracovných nákladov a rôznych regulačných obmedzení. Ako pre The Financial Times uviedol podpredseda správnej rady Bob Lutz, Nemecko, kde firma zamestnáva v závodoch Opelu 36-tisíc ľudí, má najvyššie pracovné náklady na svete.