StoryEditor

Úrad pre finančný trh je stále nefunkčný

08.04.2002, 00:00

Bratislava (hn/Ľuboš Jančík)
Ministerstvo financií SR minulú stredu predložilo na rokovanie vlády SR materiál s návrhmi na vymenovanie členov orgánov Úradu pre finančný trh (ÚFT). Vláda však nevymenovala všetky orgány. Neobsadená zostala funkcia generálneho riaditeľa, čo je podľa nového zákona o dohľade nad finančným trhom kľúčová pozícia na to, aby úrad mohol naplno fungovať. Ak sa minulý týždeň hovorilo o tom, že vláda na dva dni znefunkčnila úrad, nie je to pravda. Vláda znefunkčnila úrad prakticky na celý týždeň. Staronový úrad bol totiž zriadený zákonom o dohľade nad finančným trhom, ktorý nadobudol účinnosť 1. apríla. Generálny riaditeľ bude vymenovaný pravdepodobne až na zasadnutí vlády 10. apríla.
Kľúčová úloha generálneho riaditeľa vyplýva z filozofie nového zákona o dohľade nad finančným trhom, ktorou je striktné oddelenie konania na prvom a druhom stupni. Vydávanie prvostupňových rozhodnutí je výlučne v kompetencii generálneho riaditeľa. Ten okrem toho riadi organizačný útvar vykonávajúci dohľad na diaľku a na mieste. Ak úrad nemá generálneho riaditeľa, nemôže vykonávať svoju základnú činnosť. Môže sa stať, že úrad bude dnes musieť rozhodnúť, napríklad, o schválení burzových pravidiel alebo ich zmien pre niektorú z búrz fungujúcich na Slovensku. Platný zákon o burze hovorí, že "burzové pravidlá a ich zmeny nadobúdajú účinnosť najskôr dňom schválenia úradom. Ak úrad nerozhodne v prvom stupni do 30 dní odo dňa, keď mu bol návrh burzových pravidiel alebo ich zmien doručený, burzové pravidlá a ich zmeny sa považujú za schválené". V takomto prípade by úrad nemohol zasiahnuť do burzových pravidiel, aj keby mal k nim výhrady. A to iba preto, že nie je vymenovaný generálny riaditeľ.
Generálny riaditeľ sa ďalej vyjadruje k zásadným materiálom prerokúvaným v iných orgánoch úradu, najmä k návrhu rozpočtu. Zákon zmenil spôsob financovania úradu. Do konca marca bol ÚFT financovaný zo štátneho rozpočtu, jeho nástupca bude inkasovať príjmy z príspevkov účastníkov trhu, z poplatkov za úkony v konaní na úrade a zo zisku z predchádzajúcich účtovných období. Je teda dôležité, aby úrad mal čím skôr schválený vlastný rozpočet.
Medzi zásadné materiály okrem rozpočtu nepochybne patrí aj organizačný poriadok, podľa ktorého úrad vykonáva svoju činnosť a ktorý vymedzuje kompetencie útvarov úradu. Schválenie rozpočtu a organizačného poriadku je pre úrad nevyhnutné. Nie je to však možné, pretože úrad dosiaľ nemá generálneho riaditeľa.

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/financne-noviny, menuAlias = financne-noviny, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
25. apríl 2024 17:38