StoryEditor

Prezidentská korešpondencia kvôli tendru

13.05.2002, 00:00
Autor:
TASRTASR

Súťaž na dodávku 35 ľahkých motorových jednotiek pre Železničnú spoločnosť (ŽS), a. s., Bratislava, ešte nie je podľa zákona ukončená. Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR Jozef Macejko by sa mohol v krajnom prípade zasadiť o jej zrušenie a vyhlásenie novej. Šéf rezortu totiž zastáva v ŽS aj funkciu valného zhromaždenia (100-percentným akcionárom je MDPT), čo mu dáva široké právomoci predovšetkým v oblasti personálnej politiky na železniciach. Spresnil to vedúci Úradu MDPT Peter Klučka.
Že súťaž, ktorej víťazom bolo na základe rokovacieho konania v januári vyhlásené konzorcium DMU GTW Slovensko (ŽOS Vrútky a švajčiarsky Stadler AG, Busnang) je neukončená, potvrdil aj hovorca ŽS Miloš Čikovský. "Z hľadiska obstarania zákazky totiž neboli ešte uzatvorené veci v súvislosti s jej financovaním a takisto sa neuskutočnil podpis zmluvy, súťaž preto naďalej trvá," povedal Čikovský. V tejto súvislosti boli v médiách prezentované informácie, podľa ktorých chcela výhodný úver na prefinancovanie zákazky poskytnúť Švajčiarska národná banka.
Dôvodom, pre ktorý dosiaľ nepodpísali kontrakt medzi víťazom a obstarávateľom, je podľa oficiálnych informácií snaha, aby súťaž vyhral najlepší dodávateľ. Podľa hovorcu Čikovského i Klučku sa pri tendri stretlo viacero záujmov bojujúcich o presadenie.
V januári poslal minister dopravy generálnemu riaditeľovi ŽS Andrejovi Egyedovi list, v ktorom ho zaviazal neprijímať v sledovanej veci žiadne závery, a teda ani nepodpisovať zmluvu. Ďalšou korešpondenciou vyzval Macejko riaditeľa ŽS, aby mu predložil v požadovanom rozsahu podklady k súťaži, ktoré by preukázali správnosť voľby víťaza. Na možnosť neobjektívneho vyhodnotenia súťaže upozornil ministra ďalší účastník konania -- konzorcium spoločností ŽOS Zvolen a francúzskeho ALSTOM.
Podľa Klučku sa javí ponuka tohto záujemcu vo všetkých technických bodoch, ako aj v otázke ceny, výhodnejšia, keďže zahŕňa aj ofsetové programy, ktoré by dali možnosť zapojenia sa slovenských firiem do zákazky. ŽS argumentuje za výber švajčiarskej firmy predovšetkým nižšími prevádzkovými nákladmi navrhovaného riešenia z dlhodobého hľadiska.
V súvislosti s takpovediac odopretým víťazstvom Švajčiarov sa do celej záležitosti zapojil aj prezident tejto alpskej republiky Kaspar Villiger, ktorý adresoval list prezidentovi SR Rudolfovi Schusterovi. Pôvodné Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) vyhlásili verejnú súťaž na dodávku týchto jednotiek pre osobnú dopravu 23. júla minulého roka, pričom v termíne doručenia obálok sa do nej prihlásili tri spoločnosti. Výberová komisia sa po oboznámení s ich obsahom rozhodla vylúčiť jedného uchádzača pre neprimeranú cenovú ponuku (Siemens v spolupráci so ZŤS Dubnica nad Váhom). Ďalších dvoch uchádzačov vylúčila pre nesplnenie súťažných podmienok. Na to zareagovala jedna z vylúčených spoločností (DMU GTW) podaním námietky na Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO), ktorý však potvrdil oprávnenosť postupu ŽSR. Verejná súťaž pokračovala rokovacím konaním bez zverejnenia a 9. januára oznámil Egyed meno víťaza.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
25. apríl 2024 20:06