StoryEditor

Štúdium MBA preverí schopnosti, núti človeka kreatívne myslieť

02.05.2002, 00:00

PaeDr. Bohuš Biel (1963), správca Nadácie City University Bratislava od r. 1999 a riaditeľ Open University v ČR od r. 1996. Vzdelanie: diplom Master of Business Administration (MBA) na Open University Business School Veľká Británia (1999), profesionálny diplom v manažmente a profesionálny certifikát v manažmente na City University Bratislava (CUB). Absolvent FTVŠ UK (1985), odbor trénerstvo, doktor pedagogiky. Šesťnásobný majster Československej republiky v hode oštepom a bývalý držiteľ slovenského a československého rekordu. Výkonný riaditeľ Manažment centre v Banskej Bystrici (1994); redaktor a prekladateľ.
Ste absolventom prestížneho štúdia MBA. Prečo ste sa rozhodli práve pre toto štúdium?
-- Už dlhšie som rozmýšľal o vzdelaní iného typu, zameraného viac na podnikanie, marketing, financie, aké pred rokom 1989 v našom vzdelávacom systéme absentovalo. Chcel som poznať, ako pracujú ľudia v západnej Európe, čo je kľúčom k ich úspechu. Po zmene spoločenských pomerov som sa rozhodol pre britskú The Open University, ktorá tu pôsobí cez Nadáciu City University Bratislava. Dnes môžem povedať, že som si vybral dobre. Ocenil som veľmi precíznu, detailnú metodológiu, spoznal som pre nás nový prístup lektorov, kde študent je zákazník, nie žiačik. Zdokonalil som sa v angličtine a pocítil som ambíciu dosiahnuť vrcholnú métu -- diplom MBA. Bola to pre mňa výzva, bol to aj boj, lebo štúdium znamená zapojiť sebadisciplínu, zadeliť si čas popri zamestnaní, kreatívne písať, zarobiť si na štúdium.
Ako by ste charakterizovali toto štúdium a ako ho zúročujete?
-- Štúdium MBA preverí vaše schopnosti, núti vás kreatívne myslieť, posúva vás dopredu. Nadobudnete kvalitné vedomosti, ako riadiť, strategicky myslieť. Mojím krédom je, že to, čo sa naučíte vám nikto nemôže vziať, zostane to navždy vo vás a môžete to predať, či už doma alebo v zahraničí. MBA je investícia a ja vždy hovorím ľuďom, že investícia je na to, aby sa zúročila. Finančný aspekt -- to, že človek túži po lepšom poste a zárobku, nie je všetko. Štúdiom MBA získate vedomostný potenciál pracovať lepšie, efektívnejšie, s väčším prehľadom. Pracovať so sebavedomím a istotou, že to robím dobre, že sa nemusím učiť na vlastných chybách, pokusoch a omyloch, že pomáham rozvíjať nielen samého seba, ale aj ľudí, s ktorými spolupracujem, svoju firmu, organizáciu, inštitúciu. To, že toto vzdelanie a jeho nové princípy fungujú tu u nás -- i keď nie vždy úplne stopercentne -- je obrovský úspech tejto spoločnosti -- že to umožnila, že prebrala tieto hodnoty západnej demokracie.
Ako sa ďalej odvíjala vaša profesionálna kariéra?
-- Urobil som kariéru, mohol by som povedať, takú typickú americkú, z ničoho. Keď som študoval, bol som na minimálnej pozícii. Nebol som v riadiacej funkcii, bol som lektor - tútor, potom redaktor, neskôr ako riaditeľ rezidenčnej školy. Mal som už ale tri kurzy -- financie, marketing, manažment. Stal som sa potom riaditeľom Regionálneho centra v Banskej Bystrici, kde som začínal sám, neskôr som už mal troch ľudí, 10 lektorov a počet študentov sa strojnásobil. Bol som úspešný a dostal som ponuku pomôcť v Prahe pri zakladaní pobočky. Chápal som to ako príležitosť, vyskúšať si, čo dokážem, či dokážem zmanažovať nejaké procesy. Bol som tam štyri roky. Začínal som s troma ľuďmi, teraz je ich 18 ľudí, 50 lektorov, sú tam dnes 4 regionálne centrá a počet študentov sa strojnásobil. Keď som mal 37 rokov, dostal som ponuku najvyššej funkcie -- štatutárneho zástupcu, zo zákona sa to nazýva správca -- Nadácie City University Bratislava.
Sú zahraničné študijné programy aplikovateľné v našich podmienkach?
-- Väčšina je aplikovateľných -- teraz alebo neskôr. Globalizácia a vstup do EÚ sú rýchle a akcelerujúce a my na Slovensku nemôžeme povedať, že to budeme riadiť inak. Manažment má jasné princípy, metódy, stratégie a koncepty k nám prichádzajú z tých najvyspelejších krajín. To, čo preberáme je medzinárodné know-how, a to bude platiť na Slovensku čím ďalej tým viac. My sa to musíme učiť a prijať to. Niekedy vznikajú aj pochybnosti, že čosi sa nedá aplikovať, že u nás to nebude fungovať. Je to vtedy, keď rozhoduje nie manažment, ale neetické kontakty, konexie, keď výberové konania nevyhrávajú tí najlepší. To je prechodný stav a raz sa skončí. Učíme našich študentov, aby sa orientovali na manažérske koncepty, ktoré ich naučia bojovať, pohybovať sa v konkurenčnom prostredí. Niektoré veci bolo dobré a možno aj nutné aplikovať na naše podmienky, použili sme aj niektoré prípadové štúdie z našich firiem. Nie všetko je aplikovateľné, ale 90 % je a 10 % je pre niekoho zaujímavé čítanie o tom, ako je to inde. CUB sa snažila aj tých 10 -- 20 % adaptovať na naše podmienky. V kurzoch vo finančnom manažmente používame príručku Praktický manažér, ktorá dáva prehľad o legislatíve. Príklad z Finančného manažmentu -- finančné výkazy a iné boli dosť rozdielne od toho, čo sa používalo tu. Ale už o rok na to sa naše zákony prispôsobili, zmenili a priblížili tomu, čo my sme už učili. To bola to veľká vec.
V akademickom systéme City University je funkcia tútora.
- Ponechali sme toto slovo, lebo prináša u nás zatiaľ novú hodnotu inej vzdelávacej kultúry a vzťahu študent -- žiak.Tútor sa stará, opatruje, koordinuje skupinu počas šiestich mesiacov. Dovedie ju k skúškam. Poskytuje službu, ktorá je dlhodobá a má docieliť rozvoj zverenej osobnosti. Medzi ním a študentmi sa vytvárajú veľmi neformálne vzťahy. Tútor zabezpečuje spätnú väzbu, má úlohu poradcu, hodnotiteľa, facilitátora.
Pracovali ste v akademických funkciách, boli ste členom skúšobných komisií. Čo sa očakáva od študentov okrem teoretických vedomostí?
- Mali by vedieť reagovať, strategicky myslieť, riešiť určitý, spravidla komplexný problém rýchlo a s použitím systémových moderných prístupov z oblasti manažmentu. Vedieme študentov k tomu, aby bojovali s problémom a použili pritom vedomosti nadobudnuté v kurzoch. A napokon, mali by sa vedieť predať. Neočakávame, že len zdravý rozum postačí. Ten je nutný, ale prečo sa učiť na vlastných chybách? Očakávame, že študent prekoná svoje hranice, stereotypy, návyky, bude kreatívnym, dokáže vidieť veci v súvislostiach, z nadhľadu. Hovoríme tomu "helikoptérový pohľad". Keď má nadhľad, začne vidieť určité koncepty, schémy, princípy, ktoré mu pomôžu riešiť problém efektívne. Predovšetkým musí vedieť spojiť teóriu s praxou.
Nadácia CUB sa zúčastnila na medzinárodnom projekte Riadenie kvality vo vzdelávacích inštitúciách. Aké sú jeho výsledky?
- Sám som sa zúčastnil na vypracovaní jedného z modulov týkajúceho sa riadenia kvality dištančného vzdelávania. Projekt bol dokončený a bude prístupný na CD ROM. Chceme na základe neho urobiť aj malý kurz na internete.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
19. apríl 2024 22:48