StoryEditor

Móda je hra, v ktorej vyhrávajú najnápaditejší

20.01.2002, 23:00

Ako si vybrať, keď na svetovom trhu existuje nepreberné množstvo odevných značiek? Mnohé z nich prichádzajú aj za nami na Slovensko a takmer všetky sa už usídlili v Prahe. Ak hľadáte svoju značku, trošku sa poobzerajte a dajte pozor na reklamné háčiky!
Všade zúri konkurencia, ktorá nie je len v množstve mladých nastupujúcich návrhárov, ale aj v masovo vyrábanej konfekcii. Súčasné firmy musia klásť dôraz aj na aktivity nepriamo spojené so samotnou produkciou a nezanedbať všetky formy public relation. Preto "staré" svetové zavedené módne domy najímajú extravagantných návrhárov s čerstvými nápadmi. Ich úlohou je nájsť netradičné spôsoby na presadenie sa na trhu. Prostredie módneho biznisu totiž nie je vôbec jednoduché, ústretové a láskavé.
Jednou z možností, ako smrteľníkov presvedčiť o jedinečnosti značky, je obliecť ju na "jedinečnú" osobu. Hlavným mottom je -- samozrejme -- vyniknúť, vyčnievať. Úskalím a zároveň želanou výhodou je, že o celebrity sa zaujíma tlač. Divácka obec baží po informáciách zo šatníkov hviezd. Ako určujú zákony dopytu, vznikajú nové časopisy, televízne relácie a internetové stránky. Módne prehrešky môžu takto každého z nich prenasledovať celé roky. A čítanosť kritických stĺpcov spoločenských rubrík rastie. O značke sa hovorí, časopis sa predáva a verejnosť je uspokojená mylným pocitom dokonalej informovanosti. Zostáva však otázne, koho povesť je viac poškodená -- návrhára alebo filmovej hviezdy?

Obchod s Hollywoodom
Hviezdy majú nesporný vplyv na trh. Čoraz častejšie siahajú po známych značkách. Firmy, samozrejme, teší, ak sa momentálna hviezda ukáže v ich šatách pri sledovaných spoločenských príležitostiach, ako je napr. odovzdávanie Zlatých Glóbusov či Oscarov. Práve táto ceremónia dosiahla neuveriteľnú miliardovú sledovanosť. Stala sa tak najmasovejšou módnou prehliadkou. Obliekanie hviezd nie je zo strany firiem len otázkou prestíže, ale predovšetkým vynikajúcim obchodným ťahom. Kedysi róby na takýto večer navrhovali kostýmoví výtvarníci. Tí sa však príliš často nedokázali vymaniť spod vplyvu filmu, takisto ako Kate Winsletová po strhujúcom triumfe Titaniku. Znie to neuveriteľne, ale herečky sa zvykli obliekať aj do svojej obľúbenej konfekcie! Očakávanú zmenu priniesla priekopníčka trendu značkových rób Uma Thurman, ktorú očarila Prada. Nasledovala ju Courtney Love v dnes už povestných bielych šatách od Versaceho. Priam zázračne premenili rockovú diablicu v štýlovú ženu. Demi Moore, Gwyneth Paltrow a Sharon Stone sú považované za synonymum návratu glamouru filmových hviezd. Claire Danes obliekaná firmou Cerrutti je prototypom modernej a elegantnej hviezdy.
V súlade s požiadavkami doby vznikli oddelenia VIP zamerané na vyhľadávanie vhodných osobností na prezentáciu značky.

Výhody spoločného obchodu
Návrhári poskytujú bezplatne modely a vstupenky na svoje módne prehliadky, za čo očakávajú fotky z firemných večierkov a zákulisia alebo zmienky v tlači. Napokon, obliekanie hviezd zostáva obojstranne výhodným obchodom. Vplyvnejšie herečky -- a firmy zadarmo obliekajú len tie -- si dokonca diktujú značku šiat pre svoj najnovší film. Stačí len pripomenúť úspech značky Giorgio Armani vo filme Polnočný kovboj, Dolce a Gabbana obliekli Gwyneth Paltrow a Winonu Ryder na odovzdávanie cien MTV 1998, Sigourney Weaver na premiéru filmu Votrelec III.
Vznik tzv. Beauty Factory charakterizovanej ako voľné zoskupenie štylistov, kaderníkov, vizážistov a iných poradcov v otázkach imidžu si vynútila práve všadeprítomnosť kamier. Ľudia, ktorí si vedia poradiť so zákernosťami optiky, vybrať vhodný strih, farbu a vzor sú vysoko cenení a na ich služby sa dlho čaká. Nie je jednoduché vytvoriť pre známu osobnosť presne ten pravý štýl. Filmové hviezdy sa na nich spoliehajú, aby pred verejnosťou prezentovali svoj premyslený imidž, ktorý často rozhoduje o ich žiadanosti do pripravovaných snímok.

Moderná je harmónia
K najväčšej zmene prichádza v prístupe k svojmu telu, športu a zdokonaľovaniu fyzického vzhľadu vo všeobecnosti. Muž či žena dneška sa svojím oblečením výrazne nelíšia napríklad od generácie spred tridsiatich rokov. Áno, určite je ich oblečenie vyhotovené z kvalitnejších, odolnejších a dokonalejších materiálov. Avšak nikdy od dôb antického Grécka sa nepripisoval telesnému vzhľadu a odhaľovaniu tela taký dôraz. Nastáva renesancia premysleného prístupu k zdravému telu a duši -- kalokagatii.
Módu všedného dňa ovplyvňujú zdokonalenia materiálov pôvodne určených pre športovú módu. Látky sa stávajú odolné proti vode, ale zároveň prepúšťajú pot, strečové, a pritom podporujú dokonalejšie línie. Nesporným faktom zostáva, že z technologických zlepšení profitujú nielen športovo zamerané spoločnosti, ale aj domy produkujúce mestské ready-to-wear kolekcie.
Mení sa aj postavenie dizajnérov. Proti experimentátorom objavujúcim nové trendy stoja na opačnej strane spektra nadnárodné koncerny. Nie sú však proti obchodnému spojeniu, ak sa toto javí obojstranne výhodné. Dá sa povedať, že svojou masovou produkciou nadviazali na manufaktúry predvojnovej éry. Na rozdiel od nich však presúvajú výrobu do krajín s lacnou pracovnou silou, do tzv. krajín tretieho sveta. S prirodzenou zmenou vkusu osvedčené značky ako Giorgio Armani a Valentino ustupujú modernému looku, aký preferuje Prada a Gucci, ktorých aktivity sa zamerali predovšetkým na ázijské trhy.

UŽITOČNÉ INTERNETOVÉ STRÁNKY
Stránky, ktoré informujú o móde všeobecne, prípadne dovoľujú prístup do podadresárov, kde vyhľadajú konkrétneho designéra, informácie o jeho spoločnosti, osobný životopis (v angličtine alebo inom svetovom jazyku) alebo informácie o posledných prehliadkach -- prístup k najnovším kolekciám zvykne byť podmienený úplatkom -- a komerčných aktivitách firiem.

www.dior.com
www.escada.com
www.givenchy.com
www.chanel.com
www.vuitton.com
www.voque.co.uk
www.fashionwindows.com
www.made-in-italy.com
www.italmarket.com
www.modaitalia.net

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
24. apríl 2024 08:37