StoryEditor

USA sú ochotné rokovať o spoločnom leteckom trhu

26.06.2003, 00:00

Spojené štáty súhlasili, že budú so zástupcami Európskej únie (EÚ) rokovať o zmiernení pravidiel v leteckom sektore a o utvorení spoločného americko-európskeho leteckého trhu, ktorý by nahradil veľký počet rôznorodých bilaterálnych zmlúv uzatvorených medzi jednotlivými krajinami. Informoval o tom The Washington Post.
Zoznam požiadaviek EÚ obsahuje aj niekoľko bodov, ktoré už teraz čelia ostrému nesúhlasu zo strany amerického Kongresu, amerického ministerstva obrany a amerických odborov. Medzi tieto kľúčové požiadavky patria napríklad povolenie medzinárodných fúzií leteckých spoločností a zrušenie všetkých reštrikcií, ktoré obmedzovali investičné projekty. Nikto neočakáva, že požadované zmeny vo svetovom leteckom systéme sa vyriešia hneď na prvom stretnutí, avšak "všetko závisí len od toho, do akej miery budú obe strany ochotné prijať kompromisné riešenia", uviedla komisárka EÚ pre dopravu a energetiku Loyola de Palaciová, ktorá bude viesť rokovanie so USA. Rokovania by sa mali začať v septembri alebo októbri.
Hovorca amerického ministerstva dopravy pripomenul, že v prípade USA ide o prvý prejav ústretovosti voči EÚ v otázke leteckého trhu, kde bola doteraz jeho krajina ochotná rokovať len s jednotlivými členskými krajinami únie zvlášť.
Od roku 1944 pravidlá v medzinárodnej leteckej doprave určovali bilaterálne dohody medzi jednotlivými krajinami. To znamenalo, že napríklad pre americké letecké spoločnosti lietajúce do Nemecka platili odlišné pravidlá než to bolo v prípade, keď lietali napríklad do Veľkej Británie. Niektoré európske štáty uzatvorili s USA dohody, ktoré umožňovali takmer neobmedzenú transatlantickú dopravu, zatiaľ čo u iných platili prísne obmedzenia, ako napríklad v prípade Veľkej Británie, Írska, Španielska a Grécka.
Podľa v súčasnosti platných noriem môžu európske letecké spoločnosti lietať do USA len zo svojich domovských krajín. Nemecké spoločnosti napríklad nemôžu počas letu vykonať medzipristátie v Paríži, kde by pristúpili ďalší cestujúci, ktorí letia do New Yorku. Rovnako žiadna európska letecká spoločnosť dnes nemôže lietať z jedného amerického mesta do druhého, hoci niektoré bilaterálne dohody medzi USA a krajinami EÚ umožňovali americkým leteckým spoločnostiam vykonávať limitovaný počet letov aj medzi európskymi mestami.
Jedným z cieľov EÚ je liberalizácia až zrušenie súčasných reštrikcií aj v oblasti podielovej účasti v leteckých spoločnostiach. Súčasné americké zákony zakazujú zahraničným subjektom vlastniť alebo kontrolovať viac než 25 % akcií akejkoľvek americkej leteckej spoločnosti. Administratíva Georgea W. Busha navrhla zvýšiť tento limit na 49 %, avšak voči tomuto návrhu sa postavili aj niektoré americké aerolinky, odbory a niektorí kongresmani. Ani americké ministerstvo obrany s touto zmenou nesúhlasí, pretože si neželá, aby sa americké spoločnosti dostali do vlastníctva alebo boli pod kontrolou zahraničných investorov. V súčasnosti môžu americké a európske letecké spoločnosti spolupracovať, avšak len za prísne vymedzených podmienok.
Štúdia EÚ ukázala, že vytvorenie spoločného leteckého priestoru prinesie americkej a európskym ekonomikám každoročne finančnú injekciu vo výške 5 mld. USD a zabezpečí zvýšenie počtu transatlantických letov o 9 až 24 %. Americko-európsky letecký trh, ktorý ročne prepraví asi 46 miliónov pasažierov, pokrýva asi 40 % medzinárodnej leteckej prepravy.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
23. apríl 2024 18:15