StoryEditor

Aby žiadosť o zamestnanie neskončila v odpade

02.01.2002, 23:00

Má iba tri minúty. Tri minúty na to, aby svojho potenciálneho zamestnávateľa presvedčil o svojich kvalitách. Približne tak dlho totiž trvá prečítanie zaslanej žiadosti o zamestnanie. Tri minúty, ktoré môžu znamenať pracovné miesto. Životopis so sprievodným listom je o presviedčaní. Oba prezentujú firme uchádzača a pre neho aj lobujú.
Predchádza tomu však prečítanie práve žiadosti o zamestnanie. Z tohto dôvodu by mal práve tento dokument niečím zaujať, no určite nie fľakom od kávy. Podľa prieskumov až 80 percent všetkých žiadostí je pre personalistu odpadom. Preto by sa nemal podceňovať jej význam. Dáva informácie o uchádzačovi, a hlavne o tom, prečo by sa mal stať zamestnancom.
Pre každú žiadosť platia základné pravidlá, čo sa týka formy a obsahu. Písať by sa malo na bielom papieri formátu A4 (bez somárskych uší), jednostranne popísanom písmom veľkosti 12 bodov s jeden a pol riadkovaním. Meno a priezvisko spolu s plnou adresou a emailom zarovnané vľavo hore, pod tým názov spoločnosti, oddelenie, meno kontaktnej osoby a adresa. Netreba zabúdať na miesto a dátum, ktoré by malo byť zarovnané vpravo. Zvyšný obsah zarovnaný vľavo. Obsahom žiadosti je pozícia, o ktorú sa pisateľ uchádza, zdroj informácii o voľnom pracovnom mieste, telefonát do spoločnosti, na ktorý sa odvoláva. Na konci dokumentu má byť zoznam zaslaných príloh a vlastnoručný podpis (modrým perom, najlepšie atramentovým). Viac ako tri chyby v žiadosti znamenajú neúspech. Preto je dobré, ak si tento dokument prečíta pred zaslaním ešte nejaká iná osoba.
Cieľom každej žiadosti je upútať dosiahnutými výsledkami a kvalifikáciou. Pri prezentácii často dochádza k nedopatreniam. Medzi hlavné nedostatky patria:
- Neznalosť požiadaviek spoločnosti. Požadovaná kvalifikácia a iné znalosti by mali byť zapracované do žiadosti.
- Všeobecná žiadosť. Nikto nehľadá obyčajného zamestnanca, preto treba vyzdvihnúť svoje schopnosti.
- Kontraproduktívna pravdovravnosť. Netreba písať viac, ako sa požaduje.
- Jednoduché a opotrebované frázy. Prídavné mená existujú, tak prečo ich nevyužívať? Oživí sa tým celý dokument a spresnia sa dôležité veci. Dôležitým je používanie kľúčových slov, pretože sa začína používať softvér, ktorý hľadaním slov identifikuje kandidátov.
- Negatívne vyjadrovanie. Personalista nie je zvedavý na to, čo uchádzač nevie. Pri množstve záporných slov sa potom strácajú tie kladné.
- Samoobviňovanie. Do zamestnania neprijmú tých, ktorí nič nevedia. Preto žiadosť má obsahovať aj pár viet o tom, čím by mohol uchádzač pomôcť podniku.

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/moja-kariera, menuAlias = moja-kariera, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
16. apríl 2024 08:10