StoryEditor

Šprintér na dlhé trate

29.09.2003, 00:00

Keď prišla automobilka Mercedes Benz pred ôsmimi rokmi so svojím šprintérom, svet spozornel. Medzi transportérmi sa objavil nový druh. Od tej chvíle prenikli hospodárnosť prevádzky a radosť z jazdy aj za volant vozidla používaného prevažne na sťahovanie, zásobovanie a podobné druhy prepráv. Komfort pre vodiča sa stal štandardom aj pre túto skupinu vozidiel. Pochopiteľne, klasické prednosti transportného vozidla sa ďalej zdokonaľovali a nedávno sme si mohli otestovať najmodernejšiu verziu Mercedesu Benz Sprinter.
Detaily na vyššej úrovni. Pretrvávajú jeho hlavné atribúty: spoľahlivosť, hospodárnosť i obratnosť. Dnešný Sprinter však nemá s pôvodným modelom spoločný prakticky nijaký dielec. Jednotlivé detaily sú určite na vyššej úrovni. Spomeňme motor CDI, automatizovanú manuálnu prevodovku, airbagy vpredu i na bokoch. Ďalším zlepšením je elektronický stabilizačný program ESP, spojený s protiblokovacím systémom ABS, brzdovým asistentom BAS a reguláciou preklzávania ASR.
V transportéri na prepravu osôb je vítaným prvkom klimatizácia pre pasažierov vzadu, my sme sa museli v nákladnom transportéri obísť bez klimatizácie. Mali sme však vyhrievané čelné sklo s dažďovým senzorom a ocenili sme tiež (najmä pri cúvaní) veľkú plochu vonkajších zrkadiel. V súlade s celkovou modernizáciou má najnovší Sprinter svetlomety s priezračnou optikou a farebne modifikované zadné skupinové svetlá rozmiestnené nad sebou.
Výborná manévrovateľnosť. Overili sme si, že aj Sprinter s najdlhším rázvorom sa ľahko ovláda a manévrovanie s ním i na úzkom priestore bolo po troške cviku pomerne jednoduché. My sme testovali typ 313, ktorý poháňal najvýkonnejší motor s výkonom 95 kW (129 k). Krútiaci moment 300 Nm už pri 1 600 otáčkach nám umožňoval veľmi dobrý záťah aj vo väčších stúpaniach. Radový štvorvalcový preplňovaný dieselový motor s priamym vstrekovaním a 4 ventilmi na každý valec mal turbo s variabilnou geometriou lopatiek. Plynulá jazda rýchlosťou 50 km/h je však sťažená, pretože prevody sú v takom pomere, že trojka ide do otáčok a na štvorku otáčkomer neukazuje ani 2 000 otáčok.
Inak má Sprinter 313 vynikajúce jazdné vlastnosti, takže i naoko nudná preprava tovaru môže vodičovi a spolujazdcom poskytnúť náležite komfortnú a bezpečnú jazdu. S jedinou výnimkou. Vodič s dlhými nohami sa čoskoro unaví, lebo ani pri maximálnom posune sedadla dozadu nie je pravá noha natiahnutá a po čase sa ovládanie plynu stane strnulé. Možno aj volant by mohol byť výškovo nastaviteľný. Vďaka veľmi účinným kotúčovým brzdám na všetkých nápravách sme mali i pri prudkom núdzovom brzdení pocit bezpečia.
V kabíne postojačky. Prevodová páka je akýmsi joystickom v strede prístrojového panelu. Toto riešenie umožňuje pohodlnú výmenu vodičov na dlhších trasách (v daždi nemusia vystupovať z auta). Jedným z množstva odkladacích priestorov je otvorená schránka pod stropom -- nad čelným sklom. V noci dobre padlo osvetlenie schodíkov oboch predných dverí. Zvýšená strecha poskytovala dostatok priestoru v interiéri, aj vodič s výškou 190 cm sa mohol pohybovať vzpriamene. Ocenili sme osvetlenie schodíkov pri nastupovaní i veľkú plochu vonkajších zrkadiel, ktorými sa naozaj dala presne zmapovať situácia vedľa vozidla i za ním. Užitočná hmotnosť Sprintera je 1 410 kg a patrí do kategórie automobilov do 3,5 tony.

MERCEDES BENZ SPRINTER 313 CDI
Motor -- naftový, zadný pohon 4-valec
Objem, cm3 2 151
Výkon, kW/k 95/129
Krútiaci moment, Nm 300
Max. rýchlosť, km/h 150
Zrýchlenie 0 -- 100 km, s 18
Spotreba, l/100 km 10,2 -- 6,9 -- 8,1
Cena bez DPH, Sk 782 000

menuLevel = 2, menuRoute = style/uzitkove-auta, menuAlias = uzitkove-auta, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
19. apríl 2024 17:12