StoryEditor

Úspech firmy postavený na dôvere v ľudí

16.10.2003, 00:00
Bratia Bernhard a Martin Scholzovci pôsobia spokojným a vyrovnaným dojmom. Sú úspešní a takými sa aj podľa vlastných slov cítia. Boli v správnej chvíli na správnom mieste. Čo však zavážilo oveľa viac - mali podnikateľskú víziu a nebáli sa vziať zodpovednosť za seba i ľudí do vlastných rúk. Zhruba pred piatimi rokmi sa z nich stali majitelia i manažéri podniku. Svojím rozhodnutím zachránili pred zatvorením fabriku na výrobu kozmetiky v rakúskom mestečku Kematen.

Aj stres i prebdeté noci
Po akvizícii spoločnosti Schwarzkopf koncernom Henkel, prešla v druhej polovici 90. rokov minulého storočia tradičná výroba kozmetiky v Kematene pod krídla nového majiteľa. Ten sa rozhodol optimalizovať novú štruktúru svojich výrobných kapacít s cieľom zvýšiť ich efektívnosť. V tirolskom podniku v tom čase pracoval Martin Scholz ako technický riaditeľ. Bernhard bol manažérom vo viedenskej kancelárii Henkelu. "Vedeli sme, že závod má dobré vybavenie a schopných ľudí. Rozmýšľali sme, ako by bolo možné v jeho aktivitách pokračovať," spomína B. Scholz. Rozhodli sa pôvodnú výrobu kozmetiky pre Henkel rozšíriť o výrobky pre viaceré iné významné kozmetické spoločnosti. S projektom predstúpili pred zástupcov koncernu. Uspeli.
Spoločnosť Kematen cosmetics založili na konci roku 1998 a s výrobou kozmetických produktov rôznych značiek začali 4. januára nasledujúceho roku. Pri štarte im s financovaním pomohli banky. Začínali so 48 zamestnancami, dnes ich tu pracuje takmer 100. Výroba vzrástla na 34 miliónov jednotiek za rok.
Prvé podnikateľské kroky bratov Scholzovcov sprevádzal aj stres i prebdeté noci. Dnes je ich podnikanie skôr o sebarealizácii a napĺňaní medzinárodných ambícií. Prvým krokom v tomto smere je kúpa ďalšieho výrobného podniku spoločnosti Henkel. Tentoraz v Novom meste nad Váhom. Po rozsiahlej prestavbe by tento závod na výrobu pracích práškov nabehnúť na plánovanú kapacitu výroby kozmetiky v septembri budúceho roku.

Samostatní zamestnanci
"Ľudia generujú úspech spoločnosti," hovorí Bernhard Scholz. Hlavným predpokladom jej dlhodobého rozvoja je spolupráca manažérov so zamestnancami pri riadení spoločnosti. Každý zamestnanec je informovaný o cieľoch jednotlivých oddelení, ako aj cieľoch celej firmy a ich napĺňaní. Významnú úlohu zohráva komunikácia, a to nielen o dianí v podniku, ale i bežných radostiach a starostiach v súkromí. Tak ako v rodine. "Ľuďom treba dôverovať a viesť ich k samostatnosti. Zamestnanci najlepšie poznajú svoju prácu, preto majú potenciál prijímať správne rozhodnutia," vysvetľuje B. Scholz. Zainteresovanie do diania vo firme tu zároveň funguje ako veľmi dobrá motivácia.
Vedenie spoločnosti Kematen cosmetics venuje veľkú pozornosť pracovným podmienkam zamestnancov. Modernizáciou strojového parku vo výrobnom závode zvyšuje nielen kvalitu výroby, ale aj bezpečnosť pri práci. Firma tiež zabezpečuje pracovníkom celý rad zamestnaneckých výhod. Prepláca ich náklady na cestovanie (väčšina pracovníkov dochádza z okolia zhruba 30 km), najesť sa môžu za veľmi prijateľné ceny v modernej jedálni priamo v budove závodu. Súčasťou starostlivosti o ľudí sú aj vzdelávacie programy pripravené pre jednotlivcov na základe ich individuálnych potrieb. Napríklad pracovníčka oddelenia predaja strávila toto leto vo Francúzsku. Jej jazykové znalosti sa môžu firme v budúcnosti hodiť pri plánovanom rozširovaní jej aktivít v tejto krajine.
Spoločnosť sa snaží aj o posilnenie súdržnosti a dobrých vzťahov medzi zamestnancami prostredníctvom zaujímavých podujatí. Patria medzi ne napríklad pravidelné januárové ukončenia predchádzajúceho roka, ako aj minuloročná "malá zimná olympiáda" zamestnancov firmy či pivný festival na parkovisku pred vstupom do budovy závodu za aktívnej účasti zákazníkov firmy.

Rozhodnutia spoločne
O dôležitých krokoch podnikania rozhodujú bratia spoločne. Pritom sa líšia nielen oblasťami, ktorým sa vo firme venujú, ale i koníčkami, ktoré obľubujú. Bernard starajúci sa o obchodné záležitosti uprednostňuje športové aktivity a voľný čas trávi na horskom bicykli či lyžiarskom svahu. Martin má pod palcom technickú stránku a organizáciu výrobu. Učarovali mu automobilové veterány. Rozmontovať a sfunkčniť auto sa naučil od ich otca. Zbierku, ktorá momentálne pozostáva z dvoch starších modelov BMW kupé, plánuje ďalej rozširovať.

Bernard (vľavo) a Martin Scholzovci.

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/moja-kariera, menuAlias = moja-kariera, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
19. apríl 2024 02:34