Obsahovo aj tematicky rozsiahla kniha (592 s.) autorského kolektívu vedeného pražskými pedagógmi Evou Bedrnovou a Ivanom Novým Psychologie a sociologie řízení (Management Press, 2002) je jednou z prvých českých moderných monografií v tomto odbore. Široký záujem, aký vzbudilo jej prvé vydanie, len potvrdil aktuálnosť a spoločenskú závažnosť tematického okruhu, ktorému sa táto publikácia venuje. Týmto okruhom je človek v kontexte manažérskej práce, resp. v oblasti podnikateľskej činnosti.
Človek v pracovnom procese môže byť podriadeným alebo vedúcim. Vždy je však súčasťou širších, často zložitých a rozmanitých medziľudských vzťahov. Každú pracovnú organizáciu, odhliadnuc od prvotného zámeru, pre ktorý bola vytvorená, môžeme chápať aj ako združenie ľudí s určitým usporiadaním, dynamikou a vzťahmi. Za nositeľov všetkej aktivity, produktivity aj prosperity podniku, sú považovaní jeho pracovníci. "Ľudia sú náš najväčší kapitál" -- tieto slová svetoznámeho manažéra Petra F. Druckera sú pravdou nanovo potvrdzovanou každodennou praxou. Problém ako účinne využívať ľudí pri organizovaní ich práce, výrobe tovarov alebo poskytovaní služieb, existoval v teórii aj praxi riadenia odjakživa a existuje dodnes. Prehľadu jednotlivých teórií a smerov pokúšajúcich sa vyriešiť tento problém je venovaná prvá časť knihy.
Manažérska prax však dokázala, že pri riešení konkrétnych problémov nie je možné oddeľovať ich psychické a sociálne stránky. Pracovníkov v organizácii je dôležité chápať ako osobnosti s individuálne vlastnou dynamikou, kvalifikačným a pracovným potenciálom, zároveň tiež ako členov pracovných skupín riadiacich sa vlastnými formálnymi aj neformálnymi pravidlami. Z tohto hľadiska je integrácia psychologických a sociologických poznatkov do teórií manažmentu nevyhnutná pre širšie porozumenie komplexnej problematiky riadenia.
V nasledujúcich kapitolách sa autori venujú konkrétnym oblastiam, aktérom a procesom fungovania organizácie z hľadiska nového integrujúceho prístupu. Zdôrazňujú význam osobnosti riadiaceho pracovníka pre činnosť organizácie, nárokov na jeho odborné, komunikačné a riadiace schopnosti, lebo "úspešní manažéri musia vedieť o podstate človeka a jeho činnosti v pracovných skupinách prinajmenšom toľko, koľko vedia o svojej odbornej profesii". Odborný výklad pokračuje opisom priebehu a významu nosných sociálnych procesov prebiehajúcich v organizácii; interakcie, komunikácie, motivácie a ovplyvňovania pracovníkov.
Posledné kapitoly sú venované vnútorným vzťahom v organizácii (podniková kultúra a identita) aj vzťahom organizácie s okolím (psychológia a sociológia v obchodnej činnosti, ich využitie v marketingu, pri predaji). Oproti prvému je nové vydanie rozšírené najmä o hlbšie rozpracovanie interkultúrnych aspektov manažérskej práce. Ide o využívanie a uplatňovanie riadiacich nástrojov, techník a metód, ktoré sú nezávislé od konkrétneho sociálneho a kultúrneho prostredia, a teda ľahko prenosné aj do iných, často veľmi odlišných prostredí. V situácii postupnej globalizácie ekonomiky, ako aj očakávaného rozširovania EÚ, získava na význame práve takáto globálne orientovaná podniková kultúra integrujúca viacero kultúrnych špecifík.
Autori sa sprístupnenia rozsiahlej a náročnej problematiky zhostili profesionálne, aj keď miestami príliš učebnicovo. Výsledkom je dobre štruktúrovaný a tematicky vhodne previazaný text zahŕňajúci široké spektrum problémov z oblasti manažérskej psychológie a sociológie. Každú kapitolu uzatvárajú a obsahovo zhŕňajú Otázky a námety do diskusie, čo zvyšuje používateľskú hodnotu tejto publikácie.
Aj keď je táto monografia pôvodne adresovaná najmä študentom a pedagógom vysokých škôl ekonomického a technického zamerania, môže svojimi poznatkami ponúknuť inšpiráciu a pri správnom pochopení aj konkurenčnú výhodu mnohým manažérom.
StoryEditor