StoryEditor

Čo sa po roku zmenilo?

12.09.2002, 00:00

Po minuloročných teroristických útokoch netrvalo dlho, aby Američania začali hromadne zháňať liek Cipro, kupovať plynové masky pre svoje deti a otvárať poštu iba s gumenými rukavicami. Útoky 11. septembra a následná antraxová panika spôsobila v USA skákanie obyvateľstva z extrému do extrému. Do dnešných dní väčšina hysterických prejavov ustala, niečo však predsa len ostalo, od zvýšeného záujmu obyvateľov o písanie závetov, až po trvalé zabezpečovanie letísk federálnymi bezpečnostnými silami.
Najvýraznejšie zmeny v USA po 11. septembri 2001:
-- Až o 20 % vzrástol počet Američanov túžiacich napísať závet, ďalej záujem o dobrovoľné poručníctvo na ochranu majetku a o tzv. prelievanie závetu, čo znamená, že v prípade úmrtia a dodatočného neupravenia závetu o nový majetok bude tento zahrnutý do závetu dodatočne.
-- Počet záujemcov o kurzy strieľania vzrástol po útokoch trojnásobne a počet inštruktorov sa musel zvýšiť o 10 %, aby pokryl dopyt.
-- Počet firiem predávajúcich plynové masky a ďalšie bezpečnostné vybavenie vzrástol v nasledujúcich mesiacoch po útokoch 10-násobne, neskôr však po upadnutí hystérie záujem výrazne klesol. Menší záujem oproti očakávaniu bol o padáky firmy Executive Chute, ktorá očakávala predaj tisícok výrobkov, od 11. septembra ich predala len okolo 500. Výrazne však vzrástol predaj zbraní, len v októbri 2001 medziročne o 22 %, aj tu však neskôr záujem klesal.
-- CIA a FBI zaznamenali prudký nárast žiadostí o prijatie do zamestnania. Zatiaľ čo v "normálnych" rokoch sa tento počet pohybuje okolo 60-tisíc ročne, v roku 2001 to bolo až 120-tisíc žiadostí, pričom väčšina prišla po 11. septembri.
-- Výrazne vzrástol záujem o kurzy arabských jazykov, u mnohých záujemcov preto, aby rozumeli, čo sa okolo nich deje.
-- Približne 44 % opýtaných z rôznych profesií potvrdilo, že po 11. septembri zredukovali počet obchodných ciest, či už z dôvodu zdĺhavých prehliadok na letiskách alebo z obavy lietať. Letecký priemysel prišiel v roku 2001 o 7,7 mld. USD a viac ako o 5 mld. USD v prvých ôsmich mesiacoch 2002.
-- Naopak, až o 48 % sa zvýšil predaj zariadení pre videokonferencie.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
26. apríl 2024 17:11