StoryEditor

Vôľa je, chýba systematický prístup

12.03.2002, 23:00

V budovaní informačnej spoločnosti Európa zaostáva za USA približne o päť rokov. O ďalších päť rokov zaostáva Slovensko za Európou. Tieto hrozivé čísla odzneli na nedávnej konferencii o problematike elektronického podpisu Infoforum. HN v tejto súvislosti oslovili generálneho riaditeľa spoločnosti Compaq Computer Slovakia Petra Webera.
Rozvoj informačnej spoločnosti patrí medzi priority vládnej koalície. Niektorí kritici tvrdia, že ide len o formálne deklarovanú ochotu, že chýba skutočná politická vôľa...
-- Vôľa podľa môjho názoru existuje. Ide len o to, či je inštitucionálne podporená tak, aby sa mohla úspešne realizovať. Ako príklad možno spomenúť susednú ČR. Rok po nástupe tamojšej vlády bola spracovaná koncepcia informatizácie spoločnosti. Jeden člen vlády bol poverený vedením jej realizácie. Stratégia vlády bola v tomto smere osobitne dôležitá. Inak by hrozilo, že každý z centrálnych orgánov bude realizovať vlastnú koncepciu, spolu to však nevytvorí želaný synergický efekt. Stratégia musí byť zároveň realizovateľná a reálna. Musia byť na ňu zabezpečené zdroje. Ak by si projekt staval nereálne ciele, spoločenský efekt sa nedostaví.
Určitú úlohu pri budovaní informačnej spoločnosti zohráva štát, nezanedbateľná je však aj funkcia privátneho sektora.
-- Základné technológie sú rovnaké. Napríklad využitie internetu v podobe e-commerce či e-governmentu. V podstate každá skúsenosť z realizácie komerčných projektov je využiteľná v oblasti e-governmentu. Štát si na rozdiel od privátnych subjektov môže dovoliť ten luxus, že isté procesy rozvíja pomalšie -- nemá v nich konkurenta. Práve tam je tempo diktované politickou vôľou a službou občanovi. To sa môže stať kompetetívnou výhodou vládnych strán v momente "účtovania".
Práve vo volebnom roku prichádza takéto účtovanie. Čo dobré pre rozvoj informačnej spoločnosti sa urobilo v uplynulé období? Kde sú naopak rezervy?
-- Práve z porovnania s ČR vyplýva, kde sme mohli byť systematickejší. Chýbala mi jasná stratégia a vyčlenenie nadrezortných zdrojov na jej realizáciu. Na druhej strane je tu však množstvo pozitívnych aktivít. Upozornil by som najmä na projekt Infovek. Používanie informačných technológií musí byť pre nastupujúcu generáciu samozrejmosťou. Vytvára to hlad po ďalších technológiách a tlak na ich uplatňovanie aj v štátnej a vo verejnej správe. Významnú úlohu môžu zohrať registre na internete. Obchodný register (www.orsr.sk) zlepšuje transparentnosť medzi subjektmi obchodného práva. Bola to aplikácia s limitovanými finančnými prostriedkami, o to väčší je jej dosah. Patrí sem aj živnostenský register a ďalšie registre, ktoré sú v štádiu prípravy, ale patria sem tiež informačné stránky každého štátneho alebo verejného orgánu. To je prvý základný stupeň realizácie e-governmentu: dostupnosť všetkých relevantných informácií na internete. Na jeho realizácii urobila štátna správa veľa práce, ale dosiahnutý stav občanov ešte vôbec neuspokojuje.

menuLevel = 1, menuRoute = dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
25. apríl 2024 18:13