StoryEditor

Upratovanie v nemeckých financiách

13.08.2003, 00:00

Nemecký vládny refinančný plán bude stáť daňových poplatníkov od roku 2005 ďalších vyše 10 mld. eur (12 mld. USD) ročne. Ako uviedol britský denník The Financial Times, minister Hans Eichel plánuje už od budúceho roku výrazne skresať okrem subvencií poľnohospodárom aj dotácie na výstavbu domov a na cestovné. Refinančný plán predstavilo ministerstvo financií ako nevyhnutnú súčasť daňovej reformy, ktorá sa presúva z roku 2005 na rok 2004 a ktorá podstatne zredukuje príjmy do štátneho rozpočtu. Od roku 2005 by sa však príjmy štátu mali výrazne zlepšiť, keďže prepad vo výbere daní absorbuje už budúci rok.
Ak by refinančný balík, ktorý ešte musí prejsť hornou komorou parlamentu - Bundesratom, neuspel (kresťanskí demokrati sú proti), samotná daňová reforma odkrojí veľkú časť zo štátnych peňazí. Nemecko už teraz zápasí s rozpočtovým deficitom a neschopnosťou plniť podmienky Paktu rastu a stability a po takomto vývoji budú jeho financie ešte viac napäté. Ak by však refinančný plán prešiel, v roku 2005 by príjmy do štátneho rozpočtu mohli vzrásť o 10,6 mld. eur, v roku 2006 o 11,2 mld. eur a v roku 2007 o 12,9 mld. eur.
Okrem obmedzenia výdavkov zo štátneho rozpočtu Eichel sprísnil aj kritériá na vytváranie tzv. mediálnych fondov. Aj keď sa zdá, že tento krok upraví investovanie do kultúry iba v Nemecku, je to omyl. Výrazne ovplyvní tiež výrobu filmov v zahraničí a Hollywood by mohol prísť až o 20 % svojho produkčného rozpočtu. Ako uviedla britská mediálna spoločnosť BBC, za ostatné roky nemeckí investori poskytli americkému filmovému priemyslu ročne okolo 2 mld. eur, čím sa stali najvýznamnejšími zahraničnými investormi amerického filmu. Tieto investície boli možné na základe pôvodného nemeckého daňového zákona, ktorý umožňoval 100-percentné daňové úľavy pre špeciálnu kategóriu tzv. mediálnych fondov. Nemecko, na rozdiel od iných krajín, nemalo v zákone podmienku investovania do národnej filmovej produkcie či podmienku určitého typu investície. Miliardy tak každoročne unikali z krajiny na podporu amerických filmov, pri ktorých však nemecké firmy ani neboli spomenuté.
Práve táto "pasívna" finančná podpora, ktorá vôbec neznamenala slávu nemeckých firiem (podporili aj viacero úspešných filmov ako Terminátor 3), viedla v samotnom Hollywoode k urážlivej poznámke "sprosté nemecké peniaze". Nemecko pritom na týchto aktivitách ešte aj strácalo. Eichel v snahe zaplátať dieru v zákone navrhol nové kritériá, ktoré vznik mediálnych fondov sťažujú. Pôvodne chcel dokonca mediálne fondy úplne zavrieť, nakoniec však nová forma umožňuje ich vznik s tým, že investori sa budú otvorene a priamo podieľať na produkcii filmu. Nemecký trh by tak mohol získať investorov podporujúcich domáci priemysel, ku ktorému sa nemecké firmy už rady budú otvorene hlásiť, americký Hollywood to však pocíti presne opačne.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
08. máj 2024 22:08