StoryEditor

Započítanie prídelu do Sociálneho fondu do nákladov

Podľa kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa sme povinní okrem povinného prídelu tvoriť ďalší prídel do sociálneho fondu vo výške 0,5 % základu. Keďže u nás nepôsobí odborová organizácia, nemáme uzavretú vlastnú podnikovú kolektívnu zmluvu, daňové úrady nám nechcú zvýšený prídel podľa § 3 ods. 1 písm. b) zákona o sociálnom fonde uznať ako nákladovú položku. Je takýto postup daňových úradov oprávnený?

Podľa kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa sme povinní okrem povinného prídelu tvoriť ďalší prídel do sociálneho fondu vo výške 0,5 % základu. Keďže u nás nepôsobí odborová organizácia, nemáme uzavretú vlastnú podnikovú kolektívnu zmluvu, daňové úrady nám nechcú zvýšený prídel podľa § 3 ods. 1 písm. b) zákona o sociálnom fonde uznať ako nákladovú položku. Je takýto postup daňových úradov oprávnený?

-- Zákon č. 2/1991 Zb. o kolektívnom vyjednávaní v znení neskorších predpisov rozoznáva podnikové kolektívne zmluvy uzavreté medzi príslušným odborovým orgánom a zamestnávateľom a kolektívne zmluvy vyššieho stupňa, ktoré sa uzatvárajú pre väčší počet zamestnávateľov. V zmysle § 5 ods. 2 tohto zákona sú kolektívne zmluvy záväzné tak pre zmluvné strany, ako aj pre zamestnávateľov, za ktorých uzavrela kolektívnu zmluvu organizácia zamestnávateľov.
Z hľadiska hierarchického usporiadania zákon taktiež ustanovuje, že podniková kolektívna zmluva je neplatná v časti, ktorá upravuje nároky zamestnancov v menšom rozsahu než kolektívna zmluva vyššieho stupňa. Zákon teda predpokladá nadradenosť kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa nad podnikovou kolektívnou zmluvou. Pokiaľ u zamestnávateľa nepôsobí odborová organizácia, takže nemôže uzatvárať kolektívnu zmluvu na podnikovej úrovni, je pre neho v plnej miere záväzná kolektívna zmluva vyššieho stupňa.
Uvedený všeobecný záver možno aplikovať aj na ustanovenia upravujúce tvorbu sociálneho fondu prípadne spôsob jeho použitia. V prípade, že je v kolektívnej zmluve vyššieho stupňa v súlade s § 3 ods. 1 písm. b) bod 1. zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde v znení neskorších predpisov popri povinnom prídele dohodnutý ďalší prídel do výšky 0,5 % základu, vzťahuje sa predmetné ustanovenie na všetkých zamestnávateľov, za ktorých bola kolektívna zmluva vyššieho stupňa uzavretá, teda aj na tých, ktorí už podnikovú kolektívnu zmluvu neuzatvárajú.
Pokiaľ ide o započítavanie prídelu do sociálneho fondu do nákladov zamestnávateľa, zákon o sociálnom fonde v § 5 ods. 1 jednoznačne ustanovuje, že ako povinný prídel tak aj prídel podľa § 3 ods. 1 písm. b) tohto zákona je u zamestnávateľa, ktorého predmet činnosti je zameraný na dosiahnutie zisku, súčasťou výdavkov, resp. nákladov zamestnávateľa.
Rovnako zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v § 19 ods. 1 ustanovuje, že ak výšku výdavku limituje osobitný predpis, preukázaný výdavok (náklad) možno zahrnúť do daňových výdavkov najviac do výšky tohto limitu. V odkaze na poznámku pod čiarou sa priamo uvádza § 5 ods. 1 zákona o sociálnom fonde.
Vo väzbe na ustanovenia zákona o kolektívnom vyjednávaní, zákona o sociálnom fonde a zákona o dani z príjmov sa úhrn povinného prídelu a prídelu podľa § 3 ods. 1 písm. b) zákona o sociálnom fonde dohodnutého v kolektívnej zmluve vyššieho stupňa podľa nášho názoru má zahŕňať do nákladov aj u zamestnávateľa, ktorý síce nemá uzavretú podnikovú kolektívnu zmluvu, ale je pre neho záväzná kolektívna zmluva vyššieho stupňa (Mzdové účtovníctvo, číslo: 13/2004).

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
25. apríl 2024 12:24