StoryEditor

Nová nárazová zóna od Scanie

21.03.2004, 23:00

Švédska značka Scania predstavuje novú koncepciu nárazovej zóny pre nákladné vozidlá. Ročne môže toto riešenie zachrániť na európskych diaľniciach vyše 900 ľudských životov. Spoločnosť Scania predstavila model nákladného automobilu s nárazovou zónou, ktorá dokáže výrazne znížiť závažnosť následkov pri zrážkach osobných a nákladných automobilov.
Nárazovú zónu tvorí krátka predná "kapota", ktorá sa pri čelnej zrážke s osobným vozidlom deformuje, a tým absorbuje čo najviac energie nárazu. Rýchlosť, pri ktorej je možné zrážku prežiť, vzrastie z 56 na 90 km/h. Nová koncepcia nárazovej zóny môže na európskych diaľniciach ročne zabrániť až 900 úmrtiam.

Nárazovú zónu tvorí predná 600 mm deformačná časť, ktorá zvyšuje hmotnosť nákladného vozidla o 250 kg. To, čo vyzerá ako kapota, je špeciálne tvorená konštrukcia navrhnutá tak, aby cielene absorbovala energiu. Vnútri deformačnej konštrukcie nie sú preto žiadne tuhé alebo ťažké komponenty. Dolná predná časť konštrukcie sa pri zrážke stretne s osobným automobilom vo výške nárazníka, čo znamená, že sú jeho deformačné vlastnosti maximálne využité. Celková dĺžka nárazovej zóny vo výške nárazníka je 800 mm, t. j. o 200 mm viac ako samotná "kapota". Toto predĺženie sa dosiahlo využitím priestoru, ktorý normálne tvorí predný nárazník nákladného vozidla. Horná časť konštrukcie má ochrániť vodiča a spolujazdca nákladného vozidla v prípade nárazu, napr. do návesu.
Zmäkčenie vonkajších povrchov kapoty by malo lepšie ochrániť aj chodcov a cyklistov. Ochrana týchto účastníkov prevádzky by mohla byť spojená s aktívnym snímacím systémom, ktorý by tesne pred nárazom dokázal príslušné panely nadvihnúť.
"Kapota" má výrazne klinový tvar. Sú na to dva podstatné dôvody.
Klinový tvar zlepšuje ovládateľnosť a navyše znižuje závažnosť niektorých zrážok. Obrysová kružnica otáčania vonkajšieho predného rohu je rovnaká ako pri bežných nákladných vozidlách. Šírka plochy, proti ktorej osobný automobil mieri, je výrazne menšia ako pri bežných nákladných vozidlách. Pokiaľ sa vozidlá zrazia vo svojom rohu, menšie vozidlo sa odrazí do boku a sila nárazu sa tak zmierni.
Nákladné vozidlo s nárazovou zónou musí vyzerať stále atraktívne, aby oň mali prevádzkovatelia záujem. Dizajn koncepčného nákladného vozidla Scania a koncepcia nárazovej zóny sú navzájom prepojené tak, aby naznačovali, akým smerom sa možno bude vývoj uberať o niekoľko rokov.
"Snažíme sa medzi dopravcami a verejnosťou zvyšovať povedomie o problematike bezpečnosti, rovnako ako otestovať reakcie na nový dizajn. Chceme taktiež naznačiť zákonodarcom, že stačí urobiť drobné zmeny v predpisoch a môže sa výrazne znížiť počet nehôd s následkom smrti alebo zranení," hovorí Hasse Johansson, viceprezident spoločnosti zodpovedný za výskum a vývoj.
Vývoj nehodovosti v štátoch Európskej únie je alarmujúci: pri zrážkach osobných vozidiel s nákladnými zahynulo v priebehu roka asi 4 000 osôb. Dve tretiny kolízií osobných vozidiel s nákladnými predstavujú čelné zrážky. Príčinou väčšiny z nich (90 %) je prejazd osobného vozidla na nesprávnu stranu cesty.
Aby sa znížil počet úmrtí pri týchto nehodách, vydala Európska únia nové predpisy. Od augusta 2003 musia mať všetky nové nákladné automobily, okrem niektorých terénnych vozidiel, čelnú ochranu proti podbehnutiu.
Zmena legislatívy, ktorá by v rámci zavedenia novej koncepcie nárazovej zóny umožňovala výrobu ďalších ťahačov s vyššou hmotnosťou, by výrazne prispela k ochrane ostatných účastníkov cestnej premávky pri zrážke s nákladnými vozidlami.

menuLevel = 2, menuRoute = style/autospektrum, menuAlias = autospektrum, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
23. apríl 2024 15:41