StoryEditor

Šachové hry aliancií na globálnom nebi

13.10.2003, 00:00
Najvýznamnejší svetoví hráči sa sústreďujú okolo troch hlavných aliancií - Oneworld, Sky Team a Star Alliance. V posledných dňoch boli horúcimi novinkami fúzia holandského KLM s francúzskou vlajkovou loďou Air France a takisto vstup Swiss, ktorý je nástupcom Swissairu, do aliancie Oneworld.

V súčasnosti sme svedkami výrazných zmien na globálnom leteckom trhu. Najvýznamnejší svetoví hráči sa sústreďujú okolo troch hlavných aliancií - Oneworld, Sky Team a Star Alliance. V posledných dňoch boli horúcimi novinkami fúzia holandského KLM s francúzskou vlajkovou loďou Air France a takisto vstup Swiss, ktorý je nástupcom Swissairu, do aliancie Oneworld.
Koncom septembra Air France a KLM ohlásili výmenu akcií medzi týmito spoločnosťami. Fúziou tak vznikne najväčšia letecká spoločnosť v Európe a tretia najväčšia na svete. Francúzska vláda tento krok privítala, keďže očakáva zvýšenie hodnoty svojho národného prepravcu pred jeho plánovanou privatizáciou. "Fúzia predstavuje takisto aj čiastočnú privatizáciu Air France, keďže celkový podiel štátu sa zníži," hovorí Pavol Mladý zo SkyEurope Airlines. V týchto dňoch aerolinky čakajú na verdikt Európskej komisie.

Cesta k fúzii
Holandská spoločnosť hľadala partnera štrnásť rokov. Najprv začala spolupracovať s americkou Northwest, s ktorou kooperácia pokračuje prakticky dodnes. Pridal sa k nim americký Continental. "Očakávame, že by sa aj tieto firmy pridali do aliancie Sky Team," tvrdí Peter Žembery zo spoločnosti ČSA. KLM sa neskôr pokúsila spojiť s britskou spoločnosťou British Airways, pravidlá vtedajšieho Európskeho hospodárskeho spoločenstva jej to však neumožnili. Preto sa v roku 1997 Holanďania obrátili na taliansku Alitaliu, spolupráca sa skončila o opäť rokov neskôr. Ďalšie koketovanie s British Airways sa prakticky skončilo fúziou s Air France. Aliancia Oneworld, v ktorej je British Airways lídrom, vyhlásila, že KLM by bolo "dobré mať za člena, ale nebolo to nutnosťou". Táto aliancia takisto vyjadrila obavy o zachovaní konkurencie pri letoch nad severným Atlantikom. Na trasách Paríž - Atlanta a Paríž - Cincinnati by Sky Team totiž získal 95-percentný podiel na trhu.

Posila pre Európu
Druhou novinkou je vstup Swissu do zoskupenia Oneworld. Od pripojenia švajčiarskeho prepravcu si aliancia sľubuje prístup do stredu Európy, a najmä do Zürichu ako finančného centra. Nie je to však prvý pokus Swissu. British Airways jeho predchádzajúce snahy blokovala, no rozhodnutie KLM obrátiť sa na Paríž zvýšilo atraktívnosť tejto spoločnosti. Súčasťou dohody je poskytnutie ôsmich denných príletových a odletových miest na letisku Heathrow v prospech British Airways. Naopak, britský prepravca otvorí pre švajčiarskeho partnera úverovú linku v hodnote takmer 37 miliónov dolárov.

Rozloženie síl
V súčasnosti obsluhujú aliancie viac ako polovicu celosvetového trhu. "Snahou aliancie je byť globálnym hráčom," vysvetľuje Andrea Chovancová z British Airways. Kľúčovou oblasťou je spojenie medzi Európou a Severnou Amerikou. Konkurenti sa snažia o vyrovnané súperenie na týchto destináciách. "Preto v každej aliancii je silná európska spoločnosť a aspoň jedna americká," konštatuje Mladý. Podľa jeho slov, významné postavenie európskych aerolínií je dané tiež históriou, keď koloniálne štáty ako Veľká Británia, Francúzsko alebo Holandsko zabezpečovali spojenie materskej krajiny so svojimi dnes už väčšinou bývalými dŕžavami. Pozícia amerických spoločností je zase ovplyvnená najmä vyspelosťou a veľkosťou domáceho trhu. V regióne strednej a východnej Európy má silné zastúpenie Sky Team, kvôli ČSA a takisto Star Alliance, ktorého súčasťou je Slovákmi často využívaná Austrian Airlines. Oneworld v tejto oblasti je podľa predstaviteľov aliancie reprezentovaný Swissom. Táto aliancia má výhodné postavenie v Austrálii, keďže jej súčasťou je austrálsky Qantas. Ázia je zase dominantou Star Alliance, ktorá zastrešuje až troch ázijských dopravcov.

Atraktívny Východ
Dlhodobejším východoeurópskym členom aliancie je zatiaľ len ČSA, i keď poľský LOT sa od budúceho mesiaca začlení do Star Alliance. Maďarský Málev pokukuje po Sky Teame. Ten však má vážny záujem o ruský Aeroflot. "O východnú Európu je záujem, len je potrebná konsolidácia trhov," hovorí Chovancová. Rezervy východných prepravcov sú zatiaľ najmä v službách. Význam východoeurópskych destinácií narastie príchodom zahraničného kapitálu a využívaním leteckých prepravcov na obchodné cesty. "Následne možno očakávať rozvoj cestovného ruchu," vysvetľuje.

Low cost nie
Spájanie sa prepravcov do väčších celkov sa podľa Mladého nebude v krátkodobom hľadisku týkať takzvaných nízkonákladových (low cost) spoločností "Základné benefity rozšírenia siete liniek totiž nemôžeme využiť a v oblasti efektívnosti sa dnes, naopak, aliancie učia od nízkonákladových spoločností," konštatuje. Zámerom tradičných dopravcov bolo aj vyššie využitie prepravnej kapacity a znižovanie nákladov, čo je však už súčasťou stratégie nízkonákladových prepravcov. Takisto prepravcovia pôsobia v rámci kontinentu, takže neexistuje výhoda globálneho pokrytia. Podľa jeho slov sú takéto spoločnosti orientované na prepravu zákazníkov medzi dvoma bodmi v rámci kontinentu, a nie tranzitujúcich na medzikontinentálnych letoch. Rozširovanie tieto firmy uskutočňujú napríklad prostredníctvom nákupu konkurentov. Príkladom môže byť kúpa spoločnosti GO! firmou Easy Jet alebo spoločnosti Buzz prepravcom Ryanair.

oneworld
Aer Lingus

American Airlines
British Airways
Cathay Pacific
Finnair
Iberia
Lan Chile
Qantas
Swiss

Sky Team
AeroMexico
Air France
Alitalia
ČSA
Delta Air Lines
Korean Air Lines
KLM
1, Northwest Airlines
1, Continental


Star Alliance
Air Canada
Air New Zealand
All Nippon Airways
Asiana Airlines
Thai Airways
bmi british midland
Lufthansa
Mexicana
SAS
Singapore Airlines
Spanair
Austrian Airlines Group
United Airlines
Varig
2, LOT

1, Tieto spoločnosti sa stanú pravdepodobne súčasťou Sky Team
2, LOT sa stane členom v novembri

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
20. apríl 2024 11:06