StoryEditor

Predpremiérové matiné v Opere SND

03.10.2003, 00:00

Dramaturgia Opery SND pripravila na túto sezónu novinku -- nedeľné Predpremiérové matiné. Podujatie určené k dnešnej premiére Janáčkovej opery Káťa Kabanová sa uskutočnilo 28. septembra v historickej budove SND. Hostiteľom tohto i nasledujúcich podujatí je Dr. Jaroslav Blaho, popredný teatrológ, sugestívny rozprávač a znalec operného umenia.
"Matiné nie je náš výmysel. Podobné programy usporiadavajú pred každou premiérou aj iné operné domy vo svete. Matiné nebude výchovným koncertom, ani inscenovaným prierezom pripravovaných opier. Nebudeme ho robiť pre kritiku, nebudú to ani učené tlačovky, ba ani stretnutia seniorov so sentimentálnymi otázkami a odpoveďami. Mal by to byť náročnejší "populár" určený pre diváka, ktorý chodí do opery a v opernej problematike je zorientovaný. Divákom premiéry i repríz chceme priblížiť okolnosti vzniku diela, inscenačnú tradíciu na našej scéne, problematiku sólistického obsadenia, režijného, scénického i hudobného spracovania. Plánujeme rozhovory s inscenátormi, s účinkujúcimi sólistami, stretnutia s pamätníkmi starších naštudovaní, audio, foto i videodokumenty z histórie diela, ukážky z iných naštudovaní i živé ukážky," hovorí Dr. Blaho. Podobné stretnutia sa uskutočnia vždy v nedeľu pred každou premiérou. Okrem päť predpremiérových programov dramaturgia SND pripravuje aj matiné k storočnici Janáčkovej opery Jej pastorkyňa, Pucciniho Madame Butterfly i k nedožitým 80. narodeninám sopranistky Marie Callasovej.
Prečo dramaturgia siahla po Janáčkovej Káti Kabanovej? "Janáček patrí k najhranejším autorom 20. storočia a jeho hudba má v našom divadle tradíciu. Káťu sme prvýkrát uviedli v roku 1923, potom v r. 1935 a 1949, naposledy pred štvrťstoročím, takže súčasný návrat k Janáčkovi je prirodzený a logický. Navyše hudobný svet si pripomína 75 rokov od jeho úmrtia a 150 rokov od jeho narodenia. Káťa Kabanová je Janáčkovou najlyrickejšou operou a ďaleko prerastá predlohu Ostrovského Búrky. Nie je to iba dráma kupeckej ženy v cárskom Rusku či obeť tých, ktorí ju bijú. Je obeťou vlastného svedomia, citlivej duše i vlastného idealizmu. Keď neunesie týranie a ponižovanie, z vlastnej vôle sa zahubí." Dr. Blaho pripomenul, že Janáčkovo rusofilstvo bolo veľmi silné a úprimné. Ovládal ruštinu, Rusko viackrát navštívil a Ostrovského Búrku čítal v origináli dávno predtým, než operu skomponoval.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
18. apríl 2024 09:11