StoryEditor

Na trhu kraľuje Škoda Auto

14.01.2002, 23:00

Predajcovia automobilov v SR považujú uplynulý rok za priaznivý. Kým v rokoch 1999 a 2000 sa predalo 56 437 či 54 718 osobných automobilov, vlani to bolo takmer 70 000. Do tejto okrúhlej sumy chýbalo len 345 áut. Väčší počet sa predal naposledy v roku 1996 -- rekordných 74 705 kusov v rôznych kategóriách.
Tradične najlepšie šli na odbyt škodovky, ktorých sa vlani predalo 37 523. Z toho najviac bolo Fabií (17 234 kusov), ale záujem bol aj o Octavie (8 795) a do konca roka sa predalo aj deväť najnovších luxusných modelov Škoda Superb. Práve Fabia a Octavia obsadili prvé dve priečky aj v počte najpredávanejších modelov spomedzi všetkých značiek vo všetkých segmentoch. Nasleduje Škoda Felicia (8 345) a až na 4. mieste je s veľkým odstupom "neškodovka" -- Renault Thalia (vyrábaný v Turecku) s 3 872 predanými kusmi. Ďalšia renomovaná značka, Volkswagen, má od Renaultu tiež riadny odstup, keď Passatov sa predalo 1 642 a Golfov, ktoré vyrábajú aj v Bratislave, 1 593.
Škoda s 52,77-percentným podielom dominuje na slovenskom automobilom trhu, nasleduje Renault (10,13 %), Volkswagen (6,13 %), Opel (4,59 %), Daewoo (3,59 %, pričom vlani bolo na 2. mieste so 7,83 %), Peugeot (3,41 %), Fiat (2,86 %), Citroën (2,63 %), Seat (2,39 %) a Toyota (2,36 %).
Podľa Ing. Márie Novákovej zo Združenia automobilového priemyslu SR, v tomto roku naďalej potrvá záujem o malé automobily (segment B), ako aj nižšiu strednú triedu (segment C). Otázna je možnosť udržať rastúci trend predaja. Vzhľadom na rôzne ekonomické úskalia (vo vzťahu k podnikateľom) i oslabenú solventnosť väčšiny obyvateľov prevláda skôr skepticizmus. Pre celkovú obnovu vozidlového parku a zníženie vysokého priemerného veku áut (vyše 13 rokov) by bolo optimálne, keby sa ročne predalo viac než 100 tis. vozidiel. Aj to by však znížilo vekový priemer osobných áut len o dva roky. V súčasnosti pritom na Slovensku pripadá jedno auto približne na každého štvrtého obyvateľa, čo je dvojnásobok v porovnaní s vyspelými motoristickými krajinami v Európe.

---Luxus v Česku
Aj v ČR, kde sa vlani predalo 152 tis. automobilov, dominuje na trhu Škoda Auto (53 %). Zákaznícky vkus sa však začína meniť a automobil už prestáva byť iba dopravným prostriedkom, ale stáva sa aj symbolom postavenia a úspechu majiteľa. O 11 % klesol predaj dovážaných malých automobilov, klesol aj podiel vozidiel nižšej triedy. Naopak o 15 % vzrástol predaj veľkopriestorových automobilov a o 11 % sa zvýšil predaj luxusných automobilov. Nemecký Volkswagen (figuruje na 2. mieste medzi značkami) zaznamenal vlani medziročný nárast o 21,5 %, francúzsky Citroën dokonca o 42,5 %. Česká si verejnosť v ankete, ktorej výsledky oznámili v nedeľu, označila za naobľúbenejší automobil Peugeot 307.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
19. apríl 2024 11:13