StoryEditor

Drahé šetrenie na motoroch

27.03.2002, 23:00

Podľa odborníkov z automobilového priemyslu nastal čas, kedy čaká diéta aj benzínové motory. Prvým riešením by mali byť hybridné autá. Takúto novinku predstavila firma Toyota a v podstate tak otvorila novú generáciu s malými emisiami a malou spotrebou. Auto sa volá Prius a je prvým sériovo vyrábaným hybridným autom na svete. Benzínový motor má objem poldruha litra a elektronikou je spriahnutý s batériami, ktorým pri jazde dolu kopcom a pri dojazdoch dodáva prebytočnú energiu. Tá sa využíva na pohon elektromotora v pomalých mestských zónach, kde hybrid neprodukuje žiadne emisie a je takmer nehlučný. Novou technológiou sa dosiahla spotreba benzínu 5,1 litra na 100 km. Náročnú technológiu treba však aj zaplatiť, stojí cez 20 tisíc eur.
Skúsenosti z vývoja Priusu chce Toyota využiť už v roku 2003 v športovo-terénnom aute na báze highlandera, ktoré bude využívať energiu z vodíkového spaľovacieho agregátu pre elektromotor s výkonom takmer 80 kW.
Podobným smerom ako Prius sa má uberať aj Smart hyper. Tu bude skombinovaný dieselový agregát s elektromotorom, pričom spotreba nafty by nemala presiahnuť 3 litre na 100 km. Či však tento model pôjde do sériovej výroby sa ešte nerozhodlo, pretože hybridná technológia je nielen náročná, ale aj drahá.
Volkswagen vsadil na motor FSI, ktorý má atypicky tvarované piesty, zabezpečujúce pri elektronickom vstrekovaní zmesi benzínu so vzduchom ideálne spaľovanie s menším vývojom tepla a lepším využitím energie.
Touto cestou sa vybrali aj u Audi a tvrdia, že dosahujú o 15 percent nižšiu spotrebu a väčší točivý moment v porovnaní s rovnako silnými motormi s klasickou technológiou.
Jednou z ciest elektronicky podporovaných technológií pre automobily, je čisté vstrekovanie benzínu. V ponuke po IAA sa objavili aj moderné hybridy plyn-benzín. Veľkým hendikepom je však nedostatočná sieť čerpacích staníc na plyn.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
26. apríl 2024 09:45