StoryEditor

Flaušový kabát nie je na pätnásť rokov

02.03.2003, 23:00
Podniky textilného a odevného priemyslu v SR vo veľkej miere využívajú prácu vo mzde. Nebude to v súvislosti so vstupom Slovenska do EÚ riskantné?
-- Práca vo mzde u výrobcov priadzí a tkanín tvorí približne dvadsať percent ich celkového objemu výroby. V odevných podnikoch je to až okolo sedemdesiat percent. Počty sú veľmi jednoduché. Pri mzdovej práci na každú korunu celkových nákladov musí náš výrobca vynaložiť iba 40 halierov. Zvyšok, teda materiál a dopravu, hradí ten, pre koho sa práca realizuje. Tieto peniaze náš výrobca síce nedostane, ale nemusí ich ani vynaložiť. Po vstupe do EÚ sa obchodné vzťahy zachovajú, ale zahraničný odberateľ, ktorý teraz musí materiál nakúpiť a doviezť, môže zmeniť svoj prístup. Tovar si jednoducho objedná s tým, že nášho výrobcu zaviaže, aby odobral materiál od stanoveného dodávateľa. Slovenskej firme potom nezostane nič iné, ako uhradiť celú korunu. Inak povedané, bude musieť nájsť dvaapolnásobok prevádzkových prostriedkov.

Prečo by mali zahraniční partneri zmeniť svoj prístup?
-- Odpoveď je jednoduchá -- dôvodom je bezcolná únia, voľný trh a spolu s postupným približovaním úrovne miezd na Slovensku krajinám EÚ aj riziko a obava zo zvýšenia ceny výrobkov. Potvrdzujú to skúsenosti zo Španielska, z Portugalska a iných štátov, ktoré ako posledné vstúpili do EÚ. V Španielsku po vstupe do únie stratilo prácu štyridsať percent zamestnancov v odevnom priemysle. Problémy s orientáciou na prácu vo mzde boli jednou z hlavných príčin.

Ktoré firmy budú najviac ohrozené?
-- Ťažšiu pozíciu môžu mať malé firmy, ktoré sa stopercentne orientujú na prácu vo mzde.

Podmienkou vstupu do EÚ je zavedenie dvojročnej záruky na tovar. Obuvníci majú proti tomu vážne výhrady. Ako to vidia odevné a textilné podniky?
-- Musíme to akceptovať. Treba len presvedčiť občana, že dvojročná záručná lehota nemá nič spoločné so životnosťou tovaru, resp. s jeho obnosením, ale týka sa výrobného procesu a funkčnosti výrobku. Spotrebiteľ to však ťažko chápe. Je to vec výšky jeho príjmov. Ak si kupujete flaušový kabát, je v porovnaní s vašimi príjmami taký drahý, že si myslíte, že by mal vydržať pätnásť rokov. Ale ten flauš môže byť vyrobený z repasovanej suroviny a jeho životnosť je záležitosťou jednej či dvoch sezón. Vo vyspelých krajinách, kde ľudia zarábajú viac, to spotrebiteľ chápe. U nás je to už horšie.
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 10:45