S účinnosťou od. 1. januára tohto roku nadobudol platnosť nový zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách, ktorý okrem niekoľkých noviniek, a tým aj prispôsobeniam sa direktívam EÚ, zaviedol do praxe aj vykonávanie vnútornej kontroly obchodníka s cennými papiermi. Touto činnosťou sa rozumie kontrola dodržiavania zákona a iných všeobecne záväzných predpisov, vnútorných aktov riadenia a postupov činností obchodníka s cennými papiermi. Činnosť musí vykonávať jeden, prípadne viacerí zamestnanci obchodníka. Z praktického hľadiska slúži tento pracovník ako "vysunutá ruka" Úradu pre finančný trh a jeho povinnosťou je sledovať činnosť obchodníka v zmysle zákona a s ním súvisiacimi predpismi. Všetky porušenia predpisov je povinný oznámiť. Základnou podmienkou zamestnanca vnútornej kontroly je odborná spôsobilosť, ktorou sa rozumie skončené vysokoškolské vzdelanie ekonomického, právnického, prírodovedeckého alebo technického zamerania a najmenej trojročná prax v oblasti finančného trhu. (Stálo by za zváženie preveriť, či pracovníci Úradu pre finančný trh, ktorí vykonávajú dozor na kapitálovým trhom, spĺňajú tieto podmienky.) Zamestnanec zodpovedný za výkon vnútornej kontroly obchodníka je povinný predkladať do 31. marca kalendárneho roka úradu správu o výsledkoch svojej činnosti za predchádzajúci rok o prijatých opatreniach pri zistených nedostatkoch. Zároveň musí v tomto termíne predložiť aj plán kontroly na kalendárny rok. Je povinný bez zbytočného odkladu informovať dozornú radu obchodníka a finančný úrad o skutočnostiach, ktoré sa dozvie, svedčia o porušení povinností stanovených záväznými právnymi predpismi a môžu ovplyvniť činnosť obchodníka. Tento pracovník je podľa zákona zodpovedný za všetko.
Je diskutabilné, či tvorcovia zákona o cenných papierov vôbec vedia, ako to funguje v praxi a či majú predstavu o tom, čo vlastne pracovník vnútornej kontroly obchodníka musí plniť. Je jednoduché stanoviť pravidlá, avšak ustanoviť do jednej osoby (príp. viac osôb) audítora, účtovníka, právnika a matematicky vzdelaného človeka, to je možné len asi v slovenskej legislatíve. Pokiaľ sa táto činnosť vyžaduje od zamestnanca, obchodníka vykonávajúceho vnútornú kontrolu, potom by mala byť samozrejmosťou vedomostná rovnosť s pracovníkom vykonávajúcim dohľad nad finančným trhom. V konečnom dôsledku je vôbec možné vykonávať vnútornú kontrolu, pokiaľ neexistuje súčinnosť a ústretovosť ostatných zamestnancov obchodníka? To asi nie. Veď v prípade úmyselne zatajovaných skutočností zamestnancami obchodníka, môže pracovník vnútornej kontroly iba konštatovať, že mu neboli poskytnuté potrebné doklady na vykonanie vnútornej kontroly. Na túto situáciu asi tvorcovia legislatívy nemysleli. Nie je to náhodou proti logike, keď obchodník zamestnáva a platí zamestnanca, ktorý sa mu odvďačí tak, že ak aj niečo zistí, tak to povinne nahlási Úradu pre finančný trh? Úrad nielenže ukladá povinnosti zamestnancom vykonávajúcim vnútornú kontrolu, ale za porušenie týchto povinností môže uložiť pokutu podľa závažnosti a povahy porušenia až do výšky dvanásťnásobku mesačného priemeru jeho celkových príjmov. Potom už len zostáva dodať, že prečo úrad nestanovil a nezapracoval do zákona aj výšku mzdy zamestnanca vykonávajúceho vnútornú kontrolu, na ktorého kladie povinnosti vyplývajúce zo zákonov.
Na záver iba toľko, že Úrad pre finančný trh, ktorý tak dôsledne dbá na fungovanie trhu, by mal byť v prvom rade príkladom svojou odbornou kvalifikovanosťou a nielen jeho zamestnanci, ale hlavne členovia rady vymenovaní vládou SR, by mali spĺňať podmienky § 7 ods. 7 zákona č. 96/2002 Z. z. o dohľade nad finančným trhom a o zmene a doplnení niektorých predpisov, ktorý okrem iného hovorí, že funkcia člena rady je nezlučiteľná s členstvom alebo inou funkciou v riadiacom, dozornom alebo kontrolnom orgáne právnickej osoby vykonávajúcej podnikateľskú činnosť, s podnikaním alebo inou zárobkovou činnosťou, ktorá môže byť v rozpore s výkonom funkcie člena rady. Výpis z obchodného registra zo 6. mája 2002, ktorý bol aktualizovaný 18. apríla tohto roku, je v prípade Ing. Slavomíra Šťastného, CSc., asi omyl, pretože uvedený člen rady Úradu pre finančný trh je v ňom zapísaný ako člen Predstavenstva EMPIRIA CAPITAL, o. c. p., a. s., a takisto aj ako spoločník firmy EMPIRIA CAPITAL, s. r. o. A život ide ďalej. Nadarmo sa nehovorí, že výnimky potvrdzujú pravidlo.
StoryEditor