StoryEditor

Bude sa fond stále tváriť ako súkromný?

04.11.2002, 23:00

Kompetencie ministra privatizácie sa v novej vláde presunuli na ministra hospodárstva. O to viac vzrastie význam Fondu národného majetku SR. V ČR, kde už ministerstvo privatizácie zrušili dávnejšie, je šéf ministerstva zodpovedného za privatizáciu aj prezidentom FNM. "Či bude FNM SR pod ministerstvom hospodárstva alebo financií, bude súčasťou kompetenčného zákona, ku ktorému sa budeme vyjadrovať, keď budeme mať na stole jeho prvý návrh," povedal pre HN podpredseda NR SR P. Rusko, predseda strany ANO, ktorej nominant R. Nemcsics riadi rezort hospodárstva. "Viac nás však veľmi bude zaujímať, kto bude v akej pozícii vo FNM a do akej miery sa tým výrazne zlepší verejná mienka o tejto inštitúcii. Lebo má dosť dôvodov na to, aby bola k nej minimálne rezervovaná," dodal Rusko.
Z rokovania koaličnej rady preniklo, že v personálnych návrhoch vlády na obsadenie FNM by mal miesto prezidenta FNM obsadiť nominant SDKÚ a o post viceprezidenta a predsedu výkonného výboru má záujem SMK. Doterajší prezident FNM J. Kojda bol pôvodne nominantom Demokratickej strany. Ak si všimneme ostré slová jej terajšieho predsedu Ľ. Kaníka (predchodcu Kojdu vo funkcii prezidenta FNM), ktoré vyslovil na adresu postupu FNM tesne pred voľbami, tak sa nezdá, že by predseda DS, ako volebnej podporovateľky SDKÚ, teraz podporil opätovnú nomináciu Kojdu. Keď fond na úkor svojich príjmov odpustením časti splátok v prospech investícií do vlastného majetku umožnil skrytú dotáciu súkromných podnikov, ktoré si záväzky voči fondu aj tak včas a riadne plnili, Kaník sa na adresu fondu vyjadril: "Buď sú naivní a hlúpi alebo ich k tomu vedú iné motívy, ako, napríklad, provízie od dotknutých podnikov." Ani hlúposť, ani provízie od zvýhodnených podnikov, nie sú predsa odporúčaním do funkcie.
O odpustení splátok za investície do svojho podniku v desiatich prípadoch rozhodovala na návrh FNM vláda SR, ktorá aj zverejnila podrobnosti týchto úľav, no v ďalších "asi 80 prípadoch" fond rozhodoval sám a nezverejnil ani len názvy privatizátorov, ktorým poskytol úľavu. Išlo o zmenu privatizačných rozhodnutí, ktoré schvaľoval FNM SR v období Mečiarovej vlády -- podľa nálezu Ústavného súdu protiústavne, lebo patrili do rozhodovania o dôležitých veciach hospodárskej politiky, o ktorých mala rozhodovať vláda. No nerozhodovala ani teraz o ich zmene.
Po zrušení ministerstva privatizácie, ktoré malo v kompetencii schvaľovať niektoré rozhodnutia fondu, by si mala vláda v duchu Ústavy SR zabezpečiť v ňom väčšiu ingerenciu a zodpovednosť nielen nomináciou dôveryhodných osôb, ale aj inštitucionálne. V ČR je na čele 9-členného Prezídia FNM podľa zákona minister financií a väčšinu v ňom tvoria námestníci ministrov.
Fond totiž nebude mať pod palcom iba privatizačné príjmy z nových rozhodnutí, kde návrh štátneho rozpočtu na budúci rok ráta po tohtoročných 154 mld. Sk s príjmami FNM 17,2 mld. Sk, ale najmä všetko, čo sa robí po rozhodnutiach o privatizácii, sledovanie splátkových kalendárov, vymáhanie pohľadávok od starých privatizátorov aj ich žiadosti o úľavy i súdne spory s nimi. Práve na túto oblasť ako na kritickú a možný zdroj korupcie upozornila Transparency International, podľa ktorej by mala byť pod oveľa väčšou kontrolou verejnosti ako doteraz. Najmä, ak sa fond chystá svoje pohľadávky predať. Lenže doterajšie vedenie fondu nebolo schopné a ochotné zabezpečiť ani to minimum informácií, ktoré by sa podľa Transparency International nevyhnutne mali zverejňovať o celom procese privatizácie. FNM nakladá s verejnými prostriedkami, nemôže sa tváriť ako súkromný fond. Jeho predstavitelia by sa nemali vymykať spod zodpovednosti a mal by na nich konečne rovnako platiť aj zákon o konflikte záujmov.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
20. apríl 2024 17:20