StoryEditor

Návrh východísk štátneho rozpočtu 2003 - I. časť

31.07.2002, 00:00

Perex:Vláda SR schválila východiská pre spracovanie štátneho rozpočtu na rok 2003, v ktorom sa kladie dôraz na základné makroekonomické a rozpočtové vzťahy a na návrhy limitov pre výdavky. Na základe schválených východísk sa pristúpi teraz k spracovaniu  návrhu štátneho rozpočtu na rok 2003, ktorý by podľa predpokladov mal byť do vlády predložený koncom septembra. Vláda v tejto súvislosti uložila ministrovi financií Františkovi Hajnovičovi pokračovať v príprave návrhu štátneho rozpočtu na rok 2003 pri dodržaní limitu schodku verejného rozpočtu na úrovni 3,5 % hrubého domáceho produktu a jemu ako aj ministrovi hospodárstva Ľubomírovi Harachovi uložila v spolupráci s Úradom pre reguláciu sieťových odvetví predložiť na rokovanie vlády návrh harmonogramu cenových opatrení  na rok 200

Kvantifikácia základných rozpočtových vzťahov na prípravu návrhu verejného rozpočtu (štátneho rozpočtu) na úrovni 3,5 % HDP:
1. Príjmy štátneho rozpočtu sa kvantifikujú na úrovni 224,1 mld. Sk (pri raste daňových príjmov až o 12,3 %). V porovnaní s rokom 2002 sa rozpočtujú pri medziročnom raste o 4,2 mld. Sk.
2. Ohraničenie schodku verejného rozpočtu na úrovni 3,5 % HDP stanovuje jeho strop na úrovni 40 mld. Sk. Pri predpokladanom schodku ostatných prvkov verejného rozpočtu do úrovne 2 mld. Sk môže schodok dosiahnuť maximálne 38 mld. Sk. Pri porovnaní s rozpočtom na rok 2002 to predstavuje nezmenený objem schodku, resp. pri porovnaní s predpokladaným vývojom v roku 2002 zníženie o 8 mld. Sk.
3. Výdavky štátneho rozpočtu môžu dosiahnuť maximálne 262 mld. Sk (224,1 mld. Sk + 38 mld. Sk). V roku 2002 sa rozpočtujú výdavky na úrovni 258 mld. Sk. Pri ich predpokladanom prekročení v roku 2002 (cca o 3 mld. Sk) sa v roku 2003 nepredpokladá zvýšenie výdavkov rozpočtu.
4. Obligatórne výdavky pri rešpektovaní právneho stavu platného ku koncu júna 2002 si vyžiadajú vyčleniť 184,5 mld. Sk, čo predstavuje 70,4 % z celkových výdavkov. Pritom objem, resp. okruh obligatórnych výdavkov sa ďalej upresňuje a môže vyústiť do ich rastu.
5. Na ostatné výdavky (fakultatívne výdavky a priority) sa vyčleňuje 77,5 mld. Sk.
6. V rámci rozpočtovania fakultatívnych výdavkov sa predbežne odporúča vyčleniť najmä na:
- tovary a ďalšie služby 36 mld. Sk (v roku 2002 rozpočtované 34,3 mld. Sk),
- kapitálové výdavky (bez výdavkov na výstavbu diaľnic) 18,4 mld. Sk,
- príspevky príspevkovým organizáciám 8 mld. Sk (v roku 2002 rozpočtované 7,7 mld. Sk),
- ostatné transfery (napr. dotácie občianskym združeniam, bežné transfery do tuzemských finančných inštitúcií) cca 2,1 mld. Sk.
Súčet uvedených položiek predstavuje 64,5 mld. Sk. Pritom sa z uvedených fakultatívnych výdavkov vyňali viaceré výdavky, o ktorých sa navrhuje rozhodovať v rámci posudzovania priorít vlády.
7. Na priority podľa uvedenej schémy ostáva vyčleniť cca 13 mld. Sk, pričom v rámci rozpočtovania priorít bude potrebné rozhodnúť o výške zdrojov vyčlenených napr. na:
- výstavbu diaľnic (v roku 2002 rozpočtovaných v objeme 10,9 mld. Sk),
- spolufinancovanie projektov PHARE vo výške 3,1 mld. Sk,
- dotácie právnickým a fyzickým osobám (v roku 2002 sa rozpočtovali v objeme 12,4 mld. Sk, z toho v pôdohospodárstve 8,1 mld. Sk),
- rezort obrany (Vláda by mala v rámci posúdenia priorít opätovne zvážiť rozhodnutie o rozpočtovaní výdavkov na obranu v rozsahu 2 % HDP, ktoré v porovnaní s rokom 2002 zakladá zvýšenie výdavkov o 2,9 mld. Sk. Mzdové opatrenia v rezorte obrany si medziročne vyžiadali zvýšenie výdavkov o 1,3 mld. Sk, ktoré podľa rezortu obrany mali byť rozpočtovo zabezpečené v rámci výdavkov kapitoly odvíjajúcich sa od 1,89 % podielu na HDP.)
- celkovú výšku súhrnného finančného vzťahu k VÚC a obciam,
- nástroje v bytovej výstavbe (v roku 2002 rozpočtované v objeme 4,6 mld. Sk, bez finančných prostriedkov na štátnu prémiu a hypotekárne úverovanie),
- platby štátu do poistných fondov (v predložených kvantifikáciách sa rozpočtujú na úrovni 21,8 mld. Sk),
- zákon o investičných stimuloch (v roku 2002 sa výdavky nerealizovali, bližšie nepodložená požiadavka Ministerstva hospodárstva SR na rok 2003 je v objeme 1 mld. Sk).
Len na rozpočtové krytie týchto priorít by bolo potrebné vyčleniť cca 30 mld. Sk, pričom k dispozícii je cca 13 mld. Sk. Pritom naznačený výpočet priorít nie je konečný. Časť výdavkov na realizáciu priorít je už rozpočtovo zabezpečená v rámci rozpočtu kapitoly Všeobecná pokladničná správa. Pretože takýto objem neumožňuje zabezpečiť viacero priorít vlády, bude nevyhnutné na základe vecne pripravených zákonných opatrení vytvoriť predpoklady na ďalší rast príjmov, respektíve znížiť rozpočtovú nárokovateľnosť najmä obligatórnych výdavkov. Prehľad takýchto iniciatív by mal byť obsahovo blízky odporúčaniam, ktoré formulovali pre prípravu rozpočtu na rok 2003 aj experti MMF. Opatrenia by mali byť zamerané na pokračovanie reforiem v zdravotníctve (obmedzenie nákladov na zdravotníctvo, predovšetkým nákladov na lieky), v sociálnej oblasti (najmä na zníženie výdavkov na dávky sociálnej pomoci a štátne sociálne dávky), na reformu dôchodkového zabezpečenia a reformu trhu práce.

Možné úspory
Diferencované uplatnenie niektorých zmien zákonov upravujúcich platové náležitosti zamestnancov v štátnej službe, verejnej službe, silových zložkách, vybraných skupinách zamestnancov by mohlo priniesť úspory v obligatórnych výdavkoch na mzdy a platové náležitosti. Požiadavky na nové zamestnanecké miesta (smerujúce najmä na posilnenie administratívnych štruktúr súvisiacich s vstupom do EÚ) by sa mali riešiť bez zvyšovania počtu zamestnancov ich presunmi, resp. rušením vybraných organizácií (okresné úrady).
Vo verejnom rozpočte je potrebné novelizáciou zákona o sociálnom poistení zabezpečiť vyrovnanú bilanciu základných fondov (nemocenského a dôchodkového poistenia) tak, aby neprodukovali deficit. Ďalej je treba zintenzívniť kontrolnú činnosť orgánov štátneho dozoru vo všetkých oblastiach verejnej správy s cieľom zabezpečiť hospodárne a efektívne vynakladanie verejných financií aj s prípadným návrhom na legislatívne zmeny v súčasnosti platných právnych predpisov.

Makroekonomické východiská
Podľa Inštitútu finančnej politiky Ministerstva financií Slovenskej republiky, Národnej banky Slovenska a Infostatu by mali základné makroekonomické ukazovatele v roku 2003 dosiahnuť nasledujúce parametre:
(Tabuľka v exceli VY1)
Ministerstvo financií v týchto fázach rozpočtových prác vychádza z kvantifikácií, ktoré pripravil Inštitút finančnej politiky. V ďalších rozpočtových prácach sa sústredí najmä na spresnenie predpokladaného rastu HDP a priemernej miery inflácie (aj v nadväznosti na formulovanie zámerov v cenovej deregulácii).

Schodok verejného rozpočtu
V rámci stanovených fiškálnych rámcov na roky 2001 -- 2004 sa v strednodobom finančnom výhľade na rok 2003 stanovuje cielene podiel schodku verejného rozpočtu (v metodike MMF), bez nákladov na reštrukturalizáciu bánk, na úrovni 3 % HDP. Takto stanovený parameter schodku na rok 2003 by zabezpečil pokračovanie stabilizácie verejných financií a tendencie znižovania podielu schodku verejných financií na HDP, za predpokladu pozitívneho vplyvu účinnosti štrukturálnych zmien na fiškálny vývoj v ďalších rokoch. Hodnotu schodku verejného rozpočtu v roku 2003 na úrovni 3 % HDP predpokladá aj schválený Predvstupový ekonomický program. Jeho úroveň je zároveň v intenciách Vyhlásenia o hospodárskej politike pre účely Staff Monitored Program (uznesenie vlády SR č. 273/2001), v ktorom vláda vytýčila za cieľ neprekročiť deficit verejnej správy v roku 2002 na úrovni 3,0 -- 3,5 % HDP. Počas niekoľkých ďalších rokov vláda plánuje ďalšiu fiškálnu konsolidáciu.
Stanovenie podielu schodku verejného rozpočtu (bez nákladov na reštrukturalizáciu bánk) pre rok 2003 na úrovni 3 % HDP by bolo zároveň priblížením sa k cieľu, ktoré prezentovala vláda SR v programovom vyhlásení, dospieť ku koncu funkčného obdobia k vyrovnanému finančnému hospodáreniu tzv. všeobecnej vlády, t. j. k vyrovnanému finančnému hospodáreniu verejných rozpočtov. Po prerokovaní Informácie o príprave východísk na zostavenie návrhu štátneho rozpočtu na rok 2003 vláda uložila ministerstvu financií pripraviť návrh štátneho rozpočtu, resp. návrh verejného rozpočtu tak, aby jeho schodok neprekročil hranicu 3,5 % HDP.

Limit schodku
Stanoviť limit schodku verejného rozpočtu pre rok 2003 na úrovni 3,5 % HDP, pri predpokladanej tvorbe HDP v roku 2003 vo výške 1 146,8 mld. Sk v bežných cenách (zdroj - Inštitút finančnej politiky), znamená rozpočtovať schodok verejného rozpočtu sumou 40,138 mld. Sk. Na základe predbežných kvantifikácií a stavu informácií známych v súčasnom období, by výsledky hospodárenia ostatných zložiek verejného rozpočtu (bez rozpočtov obcí a rozpočtov vyšších územných celkov) bežného roka 2003 mali byť schodkové v objeme cca 1 533 mil. Sk.
Pri schodkovom rozpočtovanom hospodárení ostatných zložiek verejného rozpočtu (bez rozpočtov obcí a VÚC) v objeme cca 1 533 mil. Sk a pri rozpočtovanej sume schodku verejného rozpočtu na rok 2003 na úrovni 3,5 % predpokladanej tvorby HDP, by schodok štátneho rozpočtu, rozpočtov obcí a vyšších územných celkov mal dosiahnuť maximálne výšku 38,605 mld. Sk.

PRÍJMY
Návrh príjmov štátneho rozpočtu na rok 2003 sa odhaduje na úrovni 224,1 mld. Sk. V porovnaní so schváleným rozpočtom na rok 2002 ide o absolútny nárast príjmov o 4,2 mld. Sk. Daňové príjmy sa odhadujú na úrovni 203,0 mld. Sk. Medziročný nárast predstavuje 22,3 mld. Sk. Tento odhad daňových príjmov na rok 2003 vychádza z odhadovaných makroekonomických ukazovateľov pre rok 2003, zo schválených a pripravovaných noviel daňových zákonov a z vývoja plnenia týchto daní v priebehu roku 2002. Je viac ako dvojnásobne väčší ako predpokladaný rast ekonomiky. To potvrdzuje, že je rozpočtovaný na hornej hranici predpokladanej tvorby.
Dane z príjmov, ziskov a kapitálového majetku sa navrhujú rozpočtovať vo výške 73,7 mld. Sk. Patrí sem daň z príjmov fyzických osôb, právnických osôb a daň z príjmov vyberaná zrážkou.
Daň z príjmov fyzických osôb zo závislej činnosti a funkčných požitkov sa odhaduje na úrovni 35,5 mld. Sk. V porovnaní so schváleným rozpočtom na rok 2002 je tento odhad vyšší o 4,9 mld. Sk. Pretože ide o podielovú daň, do štátneho rozpočtu by malo smerovať 28,0 mld. Sk a obce by mali na celkovom výnose participovať sumou 7,5 mld. Sk. V porovnaní s minulým rokom ide o nárast podielu do obcí o 0,2 mld. Sk. Odhad tejto dane vychádza zo štatistických údajov o zamestnanosti, z odhadu priemernej mesačnej mzdy a pri výpočte sa použili ekonometrické modely a metóda efektívnych daňových sadzieb.
Daň z príjmov právnických osôb sa odhaduje vo výške 30,9 mld. Sk. Z tejto sumy by malo smerovať do rozpočtov obcí 1,6 mld. Sk, t. j. 5,18 %. V medziročnom porovnaní ide o absolútny nárast vo výnose tejto dane vo výške 6,6 mld. Sk. Vývoj dane z príjmov právnických osôb za posledné roky v mld. Sk je nasledovný:
TAB v exceli VY2
Odhad výnosu tejto dane vychádza z vývoja plnenia preddavkov a z úhrad daňových povinností v predchádzajúcich rokoch a zohľadňuje predpokladaný rast ziskovosti podnikovej sféry v tomto a budúcom roku. Ide predovšetkým o zohľadnenie predpokladaných hospodárskych výsledkov v spoločnostiach, ktoré budú ovplyvnené úpravami regulovaných cien (najmä SPP).
Výnos dane z príjmov právnických osôb môže čiastočne ovplyvniť rozsah platenia preddavkov inak v priebehu roka 2002 (v nadväznosti na zníženie sadzby dane z 29 % na 25 %). Na základe platnej legislatívy sa zníženie sadzby dane môže prejaviť už aj v plnení príjmov v roku 2002. Tým, že sa budú platiť preddavky inak (t. j. už zo zníženej sadzby), v rámci zúčtovania daňovej povinnosti za rok 2002 budú nižšie vratky preplatkov na tejto dani.
Daň z príjmov vyberaná zrážkou sa odhaduje na úrovni 10,7 mld. Sk a uplatňuje sa pri zdaňovaní úrokov, výnosov z účtov, akcií, podielových a vkladových listov a dlhopisov.
Daň z masjetku sa odhadujú vo výške 1,2 mld. Sk. Ide o dane z dedičstva a darovania a dane z prevodu a prechodu nehnuteľností. V porovnaní s predchádzajúcim rokom ide o zníženie odhadu výnosu z týchto daní z dôvodu už schválených noviel zákonov.
Domáce dane na tovary a služby
predstavujú najväčší objem daňových príjmov.
Daň z pridanej hodnoty sa navrhuje vo výške 90,0 mld. Sk. V porovnaní so schváleným rozpočtom na rok 2002 ide o nárast vo výške 8,0 mld. Sk. Jej výnos bol v uplynulých rokoch nasledovný (v mld. Sk):
(TAB Excel VY 3)
Pri odhade tejto dane sa použili metódy ekonometrických modelových vzťahov a efektívnych daňových sadzieb. Výsledky týchto metód boli modifikované o skutočné plnenia tejto dane v predchádzajúcich rokoch a bol zohľadnený pripravený návrh novely zákona, ktorej účinnosť sa predpokladá od 1. 1. 2003, a ktorá by mať pozitívny vplyv na rozpočet z hľadiska zmeny systému v oblasti nadmerných odpočtov.
Spotrebné dane sa odhadujú vo výške 33,0 mld. Sk. Uvedená výška vychádza z vývoja plnenia týchto daní v tomto a v predchádzajúcich rokoch a z predpokladanej konečnej spotreby.
(Tabuľka v exceli VY4)
Navrhovaný odhad spotrebných daní zahŕňa aj očakávané zvýšenie príjmov pri spotrebnej dani z tabaku a tabakových výrobkov o cca 500 mil. Sk a pri spotrebnej dani z piva o cca 70 mil. Sk. Kvantifikácia spotrebných daní nezohľadňuje poslanecký návrh na odčlenenie 15 % z výnosu spotrebných daní z tabaku a tabakových výrobkov do zdravotníctva, čo by znížilo predložené kvantifikácie o cca 850 mil. Sk.
Dane z používania tovarov a z povolenia na výkon činnosti sa navrhujú vo výške 1,6 mld. Sk. Ide tu predovšetkým o cestnú daň vo výške 1,6 mld. Sk a daň za dobývací priestor (5,0 mil. Sk). Výnos cestnej dane sa odhaduje vo výške 2,5 mld. Sk. Nakoľko ide o podielovú daň, obce by mali na výnose tejto dane participovať sumou 0,9 mld. Sk.
Dane z medzinárodného obchodu a transakcií sa odhadujú vo výške 3,5 mld. Sk. Vychádzajúc z praxe z predchádzajúcich rokov, keď sa navrhovali v priebehu roka colné úpravy, resp. zavedenie colných kvót na výrobky s cieľom riešiť ich nedostatok na domácom trhu, možno očakávať, že konečný výnos z cla bude z týchto dôvodov nižší o cca 500 mil. Sk.

Nedaňové príjmy
V roku 2002 sa rozpočtujú na úrovni 28,3 mld. Sk. Viaceré z týchto príjmov sa ukazujú ako značne rizikové. Časť z nich experti MMF nepovažujú za regulárne rozpočtové príjmy, a preto ich vo svojich hodnoteniach rozpočtového hospodárenia nezohľadňujú. Z toho dôvodu ich ministerstvo financií neodporúča rozpočtovať v rámci príjmov štátneho rozpočtu na rok 2003. Pri prvotnej kvantifikácii nedaňových príjmov na rok 2003 ministerstvo financií vychádza z úrovne schváleného rozpočtu na rok 2002 zníženej o:
-- odvod zostávajúceho zisku NBS (4,7 mld. Sk),
-- kapitálové príjmy -- predaj hotela Fórum (1,0 mld. Sk),
-- zníženie príjmov z kapitol v dôsledku presunu kompetencií na VÚC a obce,
-- predaj licencií vo výške 4,5 mld. Sk.
Na základe predbežných kvantifikácií ministerstvo financií odporúča rozpočtovať nedaňové príjmy na úrovni 14,2 mld. Sk, čo je o 14,1 mld. Sk menej, než predpokladá rozpočet na rok 2002.
Granty a transfery
V prípade rozpočtovania dividend sa rešpektuje skutočnosť, že dividendy, ktoré sú príjmom FNM SR, sa môžu v súlade s rozhodnutím vlády použiť na posilnenie štátnych finančných aktív. O ich použití z ďalších finančných operácií štátu rozhoduje vláda. V roku 2003 sa predpokladá takéto použitie dividend v rozsahu 5 mld. Sk, čo sa už premieta aj v bilancii príjmov rozpočtu (granty a transfery). Na tomto výnose dividend by sa mali prioritne podieľať zdroje z vlastníctva majetkovej účasti štátu v SPP. Príjmy zo splácania úverov a pôžičiek a z predaja majetkových účastí sa v roku 2002 rozpočtujú na úrovni 10,9 mld. Sk. Obdobne ako nedaňové príjmy, aj tieto majú v roku 2002 značne rizikový charakter. Spochybňuje sa najmä správnosť rozpočtovania príjmov z aktivít Slovenskej konsolidačnej, a. s., a príjmy z vládnych úverov poskytnutých do zahraničia. Preto MF SR odporúča rozpočtovať tieto príjmy na úrovni 1,9 mld. Sk, čo predstavuje najmä príjmy zo splácania návratných finančných výpomocí zo zdravotných poisťovní vo výške 1,1 mld. Sk a zo splátok istín a úrokov z realizovaných štátnych záruk vo výške 0,7 mld. Sk.
V roku 2003 v zmysle odporúčania MMF ministerstvo financií nerozpočtuje príjmy z deblokácií (v roku 2002 v objeme 2,0 mld. Sk), príjmy z aktivít Slovenskej konsolidačnej, a. s., (v roku 2002 v rozsahu 4,2 mld. Sk). Po uvedených kvantifikáciách ministerstvo financií ako východisko navrhuje rozpočtovať príjmy štátneho rozpočtu na úrovni 224,1 mld. Sk.
(Pokračovanie materiálu Návrh východísk štátneho rozpočtu 2003 prinesieme zajtra.)

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
16. apríl 2024 08:47