StoryEditor

Rozpočtový trend

21.10.2002, 00:00

To, že sa takmer s určitosťou odvrátilo riziko rozpočtového provizória, je zásluha prístupu odchádzajúceho i nastupujúceho vedenia ministerstva financií. Rozpočtová sekcia svedomite pracovala na východiskách a návrhu rozpočtu, i keď vôbec nebolo jasné, či ich práca nevyjde navnivoč. Východiská, ktoré vláda schválila v júli, obsahovali nielen obvyklé základné makroekonomické parametre, ale definovali riziká a dávali odporúčania. Modifikácia a spresňovanie východísk sa začali už po voľbách, skôr, ako bola vymenovaná vláda.
Vcelku pokojne by vo vláde mali prejsť návrhy na úpravu daní. V podstate ide o skĺbenie aktuálnej potreby zvýšených príjmov s trendmi EÚ. Ľahkým testom koalície bude vari len zákon o spotrebnej dani z tabaku, ktorý sa do parlamentu vracia. Nezanedbateľná tabaková loby je ostro proti, lebo zvýšenie dane zníži spotrebu, a tým i zisky. Protesty môžu zaznieť pri zrušení novely o smerovaní časti tejto dane na rozvojové programy ministerstva zdravotníctva. Výdavky však jednoducho nepatria do príjmovej, ale do výdavkovej časti rozpočtu. Všetky strany vládnej koalície v rôznych formách a s rôznou intenzitou pred voľbami hovorili o potrebe úspor, menšom štáte a napravení deformácií a anomálií v sociálnom systéme a v podpore v nezamestnanosti. Nemalo byť im robiť problémy súhlasiť s opatreniami na dodržanie horných limitov pri sociálnych dávkach a dávkach sociálneho zabezpečenia. Predpokladať sa dá aj zhoda na zrušení štátneho dotovania dvoch nesystémových fondov. Fond náhradného výživného, ktoré presadila opozícia a časť bývalej koalície, je humánnou, ale určite nesprávnou formou rezignácie na účinnejšie riešenie situácie súdmi. Navyše je to ďalší kanál, ktorým môžu asociálne skupiny obyvateľstva zvyšovať svoje príjmy. Garančný fond v záchvate oneskorenej starostlivosti o robotníkov navrhlo ešte v predminulom funkčnom období ZRS, inak poriadne zašpinené privatizačnými praktikami. Je len náplasťou na neriešené tunelovanie podnikov a úspešné "neúspešné" podnikanie. Ďalší príklad, že sekundárne riešenie len odďaľuje a bagatelizuje odstraňovanie primárnych príčin.
Minister Ivan Mikloš nazval návrh štátneho rozpočtu náročný a pravdivý. Náročný je preto, lebo obmedzuje tvorbu nových dlhov, ktoré sa pri mäkkých obmedzeniach zvyšovali aj neefektívnosťou, nehospodárnosťou, ba i horšími vecami. Vysoké nároky budú na ľudí zo systému sociálneho zabezpečenia, úradov práce, bolestné bude zoštíhľovanie štátnej správy. Je pravdivý, lebo sa sprísňuje a zjednoznačňuje metodika vykazovania štátnych a verejných financií. Približuje sa k ESA 95, ktorá pre nás bude záväznou. Rovnako bude záväzné znižovanie schodku verejných financií. Pritom pre EÚ a EMÚ nie sú až také dôležité absolútne čísla ako pevný trend k vyrovnanosti. Ten je založený.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
20. apríl 2024 10:46